۰۸:۳۸ - سه شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

آتش بازی و رفتارهای غیرمسئولانه به بهانه چهارشنبه سوری پسندیده نیست/ با رعایت هشدارهای ایمنی چهارشنبه سوری بی خطری را سپری کنیم

چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های کهن ایرانی در استقبال از فصل بهار با برافروختن آتش و پریدن از روی آن است که متاسفانه در سال‌های های اخیر رفتارهای غیر مسئولانه که منجر به آسیب های جانی و مالی می شود جای رسوم زیبای گذشتگان در آیین چهارشنبه سوری را گرفته است.

به گزارش شاهین پرس؛ چهارشنبه‌سوری یکی از جشن‌های کهن ایرانی در استقبال از فصل بهار است که در غروبِ سه‌شنبه، شب پیش از آخرین چهارشنبه ماه اسفند برگزار می‌شود و برافروختن و پریدن از روی آتش مشخصه اصلی آن است. این جشن اولین جشن از مجموعه جشن‌ها و مناسبت‌های نوروزی است که با برافروختن آتش و برخی رفتارهای نمادین دیگر، به‌صورت جمعی در فضای باز درون و بیرون از خانه برگزار می‌شود،

متاسفانه در سال های اخیر برخی از افراد بخصوص نوجوانان و جوانان به بهانه چهارشنبه سوری و هیجانات و همچنین ناآگاهی از خطرات مواد محترقه، با رفتارهای غیرمسئولانه و غیرعاقلانه خطرناک تعطیلات سال جدید را برای خود و اطرافیان تلخ و ناگوار می کنند و گاهی شاهد از دست دادن جان افراد هستیم، عده‌ای نیز بخاطر مصدومیت‌های شدید ناشی از انفجار مواد محترقه، با قطع عضو برای همیشه از داشتن جسمی سالم محروم می‌شوند.

به همین مناسبت با بهزاد ثابت راسخ فرمانده نیروی انتظامی شهرستان شاهین‌شهر و میمه، سعید کریمیان معاونت سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شاهین‌شهر و نریمان صادقی رئیس اورژانس 115 شهرستان شاهین‌شهر و میمه به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

*آیا آتش بازی به بهانه چهارشنبه سوری یک سنت پسندیده است؟ 

بهزاد ثابت راسخ؛ در هیچ یک از آیین و سنت های گذشتگان آتش بازی همراه با رفتارهای هنجارشکن به روش امروزی مرسوم نبوده متاسفانه آداب و رسوم گذشتگان فراموش شده و رفتارهای ناهنجار و خطرناک جایگزین آنها شده که برخی افراد جان خود و دیگران را به مخاطره می اندازند.

سعید کریمیان؛ در رسوم گذشتگان برای استقبال از سال جدید آداب و رسوم های زیبایی وجود داشته که متاسفانه امروزه همه فراموش شده و هیچ از آنها اجرا نمی شود و به جای آن مراسم چهارشنبه سوری زیبا شاهد حوادث ناگواری هستیم که افراد با رفتارهای خطرناک خسارت جانی و مالی به خود و دیگران وارد می کنند.

نریمان صادقی؛ آتش بازی به شیوه امروزی برای استقبال از نوروز و فصل زیبای بهار نه تنها سنت پسندیده ای نیست بلکه اصلا در میان سنت های گذشتگان وجود نداشته است.

*برای پیشگیری و کاهش حوادث احتمالی چهارشنبه آخر سال چه اقدامات و تمهیداتی پیش بینی کرده اید؟ 

بهزاد ثابت راسخ؛ پلیس در چهارشنبه آخر سال مخالف شادی مردم نیست ولی با هرگونه رفتار مخاطره آمیز و نابهنجاری که امنیت و سلامت مردم را به خطر اندازد به شدت و برابر قانون برخورد می‌کند.

سعید کریمیان؛ کلیه نیروهای سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شاهین شهر از 25 اسفند لغایت 15 فروردین در آماده باش 100درصد هستند. علاوه بر این با اعلام فراخوان بطور ویژه برای چهارشنبه آخر سال نیز آماده باش هستند همچنین ضمن تقویت ایستگاه های ثابت، در چندین نقطه دارای ترافیک سطح شهر اکیپ هایی مستقر کردیم همچنین برای سرعت در رسیدن  به محل حادثه اکیپ های موتورسوار نیز راه اندازی کردیم تا در صورت بروز حوادث احتمالی اکیپ های موتوسوار سریع تر به محل حادثه برسند. علاوه بر آماده باش فیزیکی نیروها، آماده سازی بسته های خاموش کننده پودری آب و گاز نیز آماده‌سازی و بین اکیپ های موتورسوار توزیع کردیم، همچنین حراست و نگهبانان پارک‌ها و فضاهای سبز را ضمن آموزش تجهیز کرده ایم تا در صورت بروز حوادث احتمالی و آتش سوزی بوته ها و درختان سریع اقدام کنند. در مکاتبه و جلسات حضوری با آموزش و پرورش نسبت به هشدارهای بازدارنده برای دانش آموزان تاکید کردیم.

با توجه به لزوم فرهنگ سازی برای کاهش حوادث و مخاطرات از آبان ماه تا اواخر بهمن ماه سال جاری دوره های آموزشی ویژه دانش آموزان برگزار کردیم که حدود 3 هزار نفر از دانش آموزان شاهین شهر در این دوره ها شرکت کردند.

نریمان صادقی؛ از روز گذشته به همه کدهای شهری و جاده ای آماده باش قرمز اعلام کردیم مرخصی ها لغو و کلیه پرسنل در محل خدمت خود در حالت آماده باش قرار دارند ست ها ویژه پانسمان های سوختگی آماده کردیم، برای کدهای شهری نیز استقراری گذاشتیم.

*چه توصیه هایی برای شهروندان دارید تا چهارشنبه سوری بی خطری را سپری کنند؟

بهزاد ثابت راسخ؛ ابتدا خانواده ها نقشی مهم و کلیدی در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال دارند و باید فرزندان خود را از اقداماتی که به آزار و اذیت دیگران می انجامد بر حذر دارند و آنها را نسبت به عواقب خطرناک استفاده از مواد محترقه آگاه کنند. از شهروندان فهیم می خواهیم در روزهای پایانی سال ضمن همکاری با پلیس نظارت بیشتری بر رفتار فرزندان خود داشته باشند تا به یاری خدا شاهد هیچ گونه حادثه تلخی در سطح شهرستان نباشیم.

سعید کریمیان؛ در پیشگیری از حوادث والدین نقش بسیار مهمی دارند باید بیش از پیش مراقب فرزندان خود باشند به شهروندان خصوصا نوجوانان و جوانان توصیه می کنم سعی کنند تجربه ها را تجربه نکنند، هشدارهای ایمنی را جدی بگیرند و از حضور در تجمع ها و مکان های ناایمن خودداری کنند استفاده از مواد محترقه و منفجره آسیب های غیرقابل جبران به دنبال دارد. از پرتاب ترقه و مواد انفجاری و برپایی آتش های پرحجم در محله ها و معابر خودداری شود.

از پرتاب هر مواد آتش زا به سمت دیگران خودداری شود حتی موادی که به ظاهر چندان مشتعل نشده و فقط صدای بلندی دارند چون می‌توانند به شدت خطرناک و آسیب زننده باشند به دلیل آن که گرمای ایجاد شده به علت پرتاب آن ممکن است موجب ایجاد جرقه و فعال شدن موارد محترقه شود، از نگهداری ترقه و مواد منفجره در مکان‌های گرم و بدون گردش هوا مثل زیر زمین‌ منازل و در نزدیکی مواد قابل اشتعال از قبیل کاغذ و چوب که قابلیت اشتعال بالایی دارند خودداری شود. برای انهدام مواد آتش زای عمل نکرده، باید اول آن‌ها را چند دقیقه به طور کامل در سطل آب خیس کرد و بعد به سطل زباله منتقل شود.

*در صورت بروز حوادث احتمالی تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی چه مراقبت های باید انجام شود؟

نریمان صادقی؛ در مواقع بروز حادثه آتش سوزی حتی الامکان از پخش شدن آتش جلوگیری کنند آتش را با استفاده از روش خفه کننده با پتو یا وسایل غیر قابل اشتعال خاموش کنند. چشم، صورت و دستها بیشترین اعضای در معرض آسیب دیدگی هستند باید به شدت مراقبت کرد، بر روی محل سوختگی به هیچ عنوان موادی مانند خمیردندان سیب زمینی و غیره قرار ندهند، حتی الامکان محل سوختگی را زیر آب سرد نگیرند تا دچار عفونت نشود، مصدوم اگر انگشتر، ساعت و دستبند و غیره در دست و یا لباس های تنگ بر تن دارد فورا خارج کنند و با اورژانس 115 و پلیس 110 تماس گرفته شود.

*خسارت و آسیب دیدگی حوادث سالهای گذشته به چه میزان بوده؟

سعید کریمیان؛ خوشبختانه سال گذشته در چهارشنبه آخرسال 1400 با جدی گرفتن توصیه های ایمنی و آموزش های پیشگیری هیچ حادثه جانی نداشتیم فقط تعدادی حادثه ناشی از انفجار ترقه منجر به خسارت مالی رخ داد که به ماشین و درختان و بوته گیاهان آسیب وارد شد به طور کلی کاهش حوادث را شاهد بودیم و امیدوارم امسال نیز به امید خدا اصلا حادثه ای نداشته باشیم.

*پلیس در برخورد با متخلفان چه برخوردی خواهد داشت؟

بهزاد ثابت راسخ؛ متاسفانه در چهارشنبه های آخر سال شاهد هستیم افرادی هنجارشکن از شهرهای اطراف با حضور در شاهین شهر و انجام تفریحات ناسالم و حرکات نابهنجار امنیت مردم را به مخاطره می‌اندازند لذا امسال با تمهیدات صورت گرفته از ورود خودروهای با پلاک غیر بومی به شاهین شهر جلوگیری خواهد شد ضمن اینکه خودروهایی که با دور دور و حرکات مخاطره آمیز اقدام به ایجاد راه‌بندان و مزاحمت برای شهروندان کنند توسط پلیس توقیف خواهند شد. متخلفانی که امشب به بهانه چهارشنبه سوری با هر اقدامی موجب اخلال در نظم و امنیت و سلب آرامش برای عموم افراد جامعه شوند، برابر قانون برخورد می‌شود که پس از دستگیری تا پایان فروردین ماه سال آینده بازداشت خواهند بود. در صورت اطلاع از اماکن خرید و فروش مواد محترقه سریعا مراتب را از طریق تماس تلفنی به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.