شاهین پرس

آینده روشن «ویراستی» میکروبلاگینگ جذاب ایرانی

کدخبر: 90062
۱ بهمن ۱۴۰۱ در ساعت ۱۱:۲۲ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛ چند روز پیش بود که در اخبار تلویزیون در کنار سایر اخبار به مطلب یکی از مسئولان کشور در فضای مجازی اشاره شد که آن را در صفحه «ویراستی» خود منتشر کرده بود. اولین بار بود نام ویراستی را می‌شنیدم. آن را جستجو و بر روی تلفن همراه خودم نصب کردم.

اپلیکیشنی در گروه شبکه‌های اجتماعی که مانند توییتر متن-محور بوده و از رابط کاربری بسیار جذاب و زیبایی برخوردار است و با وجود حفظ کارکرد یک اپلیکیشن متن پایه، انعطاف و امکانات بیشتری نسبت به برنامه‌های مشابه خود مانند توییتر دارد.

خدمتی که برنامه‌های مشابه ویراستی ارائه می‌دهند را میکروبلاگینگ می‌نامند که نام آن برگرفته از «وبلاگ نویسی» دهه هشتاد است. ویراستی همان کارکرد را دارد در ابعاد تلفن همراه برای همین عبارت «میکرو» برای خدمات آن استفاده می‌شود.

هنگام کار کردن با ویراستی مانند کار کردن با ایتا و روبیکا حس خوب استفاده از یک برنامه وطنی را تجربه خواهید کرد به ویژه توییتری‌ها که سال‌ها بود در یک برنامه خارجی که مشابه ایرانی هم نداشت فعالیت داشتند.

نقطه جذاب ویراستی روند پیشرفت آن است به شکلی که در طول دو هفته‌ای که از آن استفاده می‌کنم دیده‌ام مهدی انجیدنی، مدیر عامل این اپلیکیشن و چهره شناخته شده کارآفرینی حوزه آی‌تی که پیش از این نیز پیام رسان گپ را ایجاد کرده است، به همراه گروه برنامه نویسی ویراستی مستقیماً در ویراستی با مخاطبان خود در اتباط هستند و بر مبنای نظرات و پیشنهادات مخاطبان، ویراستی را توسعه داده و بروزرسانی کرده‌اند تا در نهایت تبدیل به اپلیکیشن مخاطب محوری شود که تا حد بسیار زیادی مورد علاقه کاربران باشد.

همین شیوه توسعه ویراستی و توجه گروه سازنده آن به نظرات و پیشنهادات مردم یک نقطه قوت برای این اپلیکیشن شده است به طوری که به نظر می‌رسد این روند موجب شده به سرعت نسبت به سایر تولیدات ایرانی حوزه آی‌تی مخاطب جذب کرده و مورد توجه قرار بگیرد.

وقتی من به عنوان یک خبرنگار که مرتب با رسانه‌ها سروکار دارم پس از آن که خبری کوتاه از پست یک مسئول در ویراستی در تلویزیون دیدم دیگر هیچ تبلیغی از این برنامه ایرانی و جذاب ندیدم به غیر از تنها توصیه به استفاده از آن در کانال شخصی یکی دو چهره انقلابی. ولی با این وجود تعداد مخاطبان این برنامه رشد تصاعدی داشته است.

با ورود به ویراستی در تایم لاین یا پیشخوان برنامه می‌توانید ویراست‌های کاربران دیگر را مشاهده کنید و یا ویراست‌های خود را که می‌تواند دل نوشته و یا اظهار نظر و یا تبلیغی باشد را منتشر کنید. البته در این جا دیگر نیاز نیست نگران این باشید که با انتشار تصویر سردار فاتح و پرافتخار اسلام حاج قاسم سلیمانی ساپند، لیمیت، شدوبن و غیره شوید.

 

شبکه‌های موبایلی متن پایه مانند توییتر و ویراستی را شبکه نخبگانی می‌نامند چون اصولاً افرادی در این شبکه‌ها فعالیت دارند که حرفی برای گفتن داشته باشند و در این شبکه‌ها خیلی جایی برای فضای فان و سرگرمی و انتشار کلیپ‌های خنده‌دار و تصاویر جالب و از این قبیل نیست. همین موضوع سبب شده اظهار نظر مسئولان و چهره‌های شاخص و شناخته شده در صفحات شخصی خود در این اپلیکیشن‌ها نوعی رسمیت داشته و مورد توجه رسانه‌ها واقع شود.

همین امر سبب شده تا مسئولان تمایل داشته باشند در این اپلیکیشن‌ها فعالیت داشته و صفحات شخصی خود را داشته باشند. لذا با ورود به ویراستی تعداد زیادی از مسئولان و چهره‌ها را می‌بینیم که در این برنامه حضور دارند و می‌توانید با ارسال پیام برای ایشان، به طور مستقیم با آن‌ها در ارتباط باشید. بسیاری از کاربران از این فرصت استفاده کرده و مسائل و مشکلات کشور و یا سازمان مربوطه را به این مسئولان گزارش داده و یا پیشنهادات و راهکارهای خود را به ایشان ارائه می‌دهند.

هشتک گذاری در مطالب و نمایش هشتک‌های داغ یا ترند، جستجو بین ویراست‌ها، واکنش نشان دادن به ویراست‌ها با ایموجی، ویرایش ویراست‌ها به همراه نمایش تاریخچه ویرایش و غیره قابلیت‌هایی هستند که تیم برنامه نویسی ویراستی با قرار دادن آن در این اپلیکیشن موجب کاربرپسند شدن و جذابیت و انعطاف پذیری بیشتر آن شده‌اند.

اخیراً در شبکه‌های اجتماعی مختلف پویشی با نام «سلام ویراستی» آغاز شده است که از کاربران فضای مجازی دعوت می‌کند به این شبکه اجتماعی که ظرفیت تبدیل شدن به یکی از شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب ایران را دارد، بپیوندند.

در میان افراد و سازمان‌هایی که تاکنون وارد ویراستی شده و صفحه ایشان در ویراستی تشکیل شده است نام دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله خامنه‌ای، فرمانده نیروی زمینی ارتش، فرمانده نیروی دریایی ارتش، بسیاری از نمایندگان مجلس، بسیاری از وزرا، فعالان فرهنگی، سیاستمداران شناخته شده و غیره به چشم می‌خورد.

برای وارد شدن به این شبکه جذاب ایرانی که آینده خوبی در پی رو دارد می‌توانید نام ویراستی را در کافه بازار و یا مایکت جستجو کرده و وارد اولین میکروبلاگینگ پرطرفدار ایرانی شوید.

انتهای پیام/