۰۸:۰۵ - پنجشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱

هم زینت پدر، هم زینت اسلام

پیامبر صلی اللّه علیه و آله فرمود: «علی(ع)، خودش زینت اهل دنیاست، اما این دختر به جایی می‌رسد که زینت پدر می‌شود.»

به گزارش شاهین پرس؛ پنجم جمادی الاول سالروز ولادت عقیله بنی هاشم حضرت زینب کبری سلام الله علیها بزرگ بانوی تاریخ اسلام است که جایگاه ویژه‌ای نزد اهل بیت علیهم السلام دارد. در بیان فضائل این بانوی جلیل القدر همین بس که انتخاب نام ایشان توسط خدای عزوجل صورت گرفته، براساس روایات چون حضرت زینب (سلام الله عليها) به دنیا آمد مادرشان حضرت زهرا(سلام الله عليها) او را خدمت پدر آورد و فرمودند: این مولود را نام‌گذاری کنید. حضرت امیرالمومنین علي(علیه‌السلام) فرمودند: من بر رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم سبقت نمی‌گیریم و حضرت رسول صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم به مسافرت رفته بودند، پس از سه روز از سفر بازگشتند، حضرت فرمودند: من از خدا پیشی نمی گیرم، در این هنگام جبرئیل (ع) فرود آمده و سلام خداوند را به پیامبر(ص) رسانید و فرمود: نام این نوزاد را زینب بگذارید! خداوند بزرگ نام این کودک را زینب اختیار کرده است. بعد مصایب و مشکلاتی را که بر آن حضرت وارد خواهد شد را بازگو کرد. پیامبر اکرم (ص) هم گریست سپس کودک را طلب کرده و بوسید و فرمودند: هر کس بر این دختر بگرید، همانند کسی است که بر برادرانش حسن و حسین گریسته باشد و نیز فرمود وصیت می کنم به حاضرین و غایبین که این دختر را به خاطر من پاس بدارید. که همانا وی به خدیجه‌کبری سلام الله علیها مانند است. البته همان جا پیامبر صلی اللّه علیه و آله فرمود: «علی، خودش زینت اهل دنیاست، اما این دختر به جایی می‌رسد که زینت پدر می‌شود.»

* تغذیه زینب از زبان پیامبر

حضرت زینب (س) مانند دو برادرش حسن و حسین (ع) از زبان رسول الله(ص) تغذیه می کرد. همان طور که در بسیاری از اخبار آمده است، پیغمبر (ص) زبان خود را در دهان حسنین می گذاشت، آنان با مکیدن زبان پیغمبر تغذیه می شدند و از همین طریق گوشت و پوست بدنشان می رویید و رشد می کرد، در مورد حضرت زینب (س) نیز همین عمل را انجام می داد. در جلد اول از کتاب خرایج راوندی (صفحه 94) معجزه یکصد و پنجاه و پنج (155) از حضرت صادق (ع) چنین روایت کرده است: امام صادق (ع) فرمود: پیغمبر (ص) پیوسته نزد فرزندان شیر خوار فاطمه می آمد، از آب دهان خود آنان را تغذیه می کرد و سپس به فاطمه(س) می فرمود به آنان شیر ندهید. منبع دویست داستان از فضایل، مصائب و کرامات حضرت زینب

* شخصیت بانوی جلیل القدر اسلام

در بیان و توصیف شخصیت حضرت زینب کبری(س) روایت شده که سکینه و وقار این بانوی با عظمت همانند حضرت خدیجه کبری(س) بود، عصمت و حیا را از مادر گرانقدرش فاطمه‌زهرا سلام‌الله علیها به ارث برده بود، در کلام فصاحت و بلاغت علی مرتضی را داشت، حلم و بردباریش را به حسن مجتبی و شجاعت و قوت قلبش را به حضرت‌ سید الشهدا (سلام الله علیهم اجمعین)همانند بود. ریاحین‌الشریعه ج 3 ص 28

برخی دیگر از خصوصیات و ویژگی‌های عقیله بنی‌هاشم را به شرح زیر می توان اشاره کرد؛

«نام‌گذاری الهی»، «اسطوره ایمان، تقوی و عفاف»، «ولایت‌مداری و همگامی با ولایت»، «مفسر و مدرس بزرگ قرآن کریم»، «اسوه صبر و بردباری»، «راوی وقایع کربلا و اولین مرثیه‌خوان شهدای نینوا»: تردیدی وجود ندارد که اگر امام سجاد (ع) و زینب کبری (س) نبودند و اگر خطبه‌ها و روشنگری‌های ایشان نبود، قیام حسینی به ثمر نمی‌رسید و در تاریخ ماندگار نمی‌شد؛ همچنین حضرت زینب (س) پایه‌گذار روضه‌خوانی برای شهدای کربلا بودند که همین موضوع باعث ماندگاری نهضت حسینی تا به امروز شده است.

«حامی حضرت سجاد (ع)»: حضرت زینب کبری (س) که همواره حامی امیرالمؤمنین و امام حسن و امام حسین (ع) بودند؛ در واقعه کربلا و در دوران اسارت، که دشمنان بارها قصدِ جانِ امام سجاد (ع) را نمودند، با حمایت جانانه و شجاعت بی‌نظیر، از شهادت و آسیب رساندن دشمنان به امام سجاد (ع) جلوگیری نمودند.

«خطبه های آتشین حضرت، عامل شکست مفتضحانه یزید و یزیدیان»: حضرت زینب (س) بسیار عالمانه سخن می‌گفتند و این روش را از امیر بیان، حضرت علی (ع) آموخته بودند، چنانچه پس از سخنان حضرت، یزید ملعون در بین عوام و خواص به‌گونه‌ای رسوا و مفتضح شد که مجبور به اظهار پشیمانی و ندامت و انداختن گناه کربلا به گردن عبیدالله بن زیاد گردید و عملاً به شکست خود اعتراف نمود و اجازه داد که در شام، مجلس عزای حسینی برگزار شود و کاروان اُسراء را نیز با عزت و احترام به مدینه برگرداند.

«علم لدنی حضرت زینب(س)»: زمانی که حضرت زینب(س) خطبه پرمحتوا و آتشین خود را در بازار کوفه ایراد کرد، امام سجاد(ع) در تأیید مقام علمی حضرت زینب(س) فرمود که «الحمدلله تو دانشمند و عالمه‌ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد می‌باشی»، این سخن امام سجاد(ع) نشان دهنده علم لدنی آن حضرت می‌باشد.

«زینت پدر»: در روایات اسلامی، همواره از شخصیت ارزشمند حضرت زینب کبری (س)، به نیکی و عظمت یاد شده؛ چنانچه در روایتی از پیامبر اعظم (ص) آمده: «علی، زینت اهل دنیاست، اما این دختر (زینب) به جایی می‌رسد که زینت علی (ع) می‌شود» (الموسوعه الکبری عن فاطمه الزهراء، ج۵، ص۳۷۳)

«اثر وجودی حضرت زینب کبری (س) در فرهنگ جوامع اسلامی»: آمار در دنیای معاصر نشان می دهد که پس از هزار و چند صد سال، هنوز در میان کشورهای مسلمان مانند ایران، هند، پاکستان، افغانستان، عراق، لبنان، بحرین، مصر و برخی از کشورهای آفریقایی، نام حضرت زینب (س) جزء برجسته‌ترین نام‌ها در بین زنان مسلمان شیعه و حتی اهل‌سنت است که این موضوع اثر وجودی حضرت زینب (س) را در روح و فکر و فرهنگ جوامع اسلامی نشان می‌دهد.

رهبر فرزانه انقلاب در بیانات ارزشمندی فرمودند: «حضرت زینب کبریٰ (س) یک بانوی برجسته‌ در تاریخ بشریّت است؛ نه فقط در تاریخ اسلام..؛ آن شخصیّت مستحکم و قوی، آن انسان بزرگ، آن انسانی که باید گفت: زن نگر، دست خدا در آستین…» (۱۳۹۸/۱۰/۱۱) برگرفته از کتاب نگاهی کوتاه به زندگی زینب کبری(س)، نوشته هاشم رسولی محلاتی

پرستار نهضت عاشورا الگوی راستین پرستاران

به پاس قدردانی از تلاش سفیدپوشان عرصه بهداشت و درمان کشور سالروز «ولادت با سعادت حضرت زینب کبری (س) روز پرستار» نامگذاری شده است در واقعه کربلا حضرت زینب پرستاری حضرت زین العابدین(ع) و دیگر بیماران و مصیبت زدگان اهل‌بیت را برعهده داشت، و ضمن این که رسالت مهم نگهداری و تبلیغ از نهضت حسینی را به خوبی انجام داد، از پرستاری بیمار کربلا نیز با تحمل آن همه سختی‌ها و ناملایمات، لحظه ای فروگذار نبود و تا آخرین رمق، دین خود را به مکتب و رهبرش ادا کرد.

هر چند پرستاری وظیفه سنگین و ارزشمندی است و پرستار متعهد باید با صبر و حوصله، هر نوع ناملایمات را تحمل کند اما با این حال مقام زینب(س)، آن قدر والا و عظیم است که باید او را پرستار نهضت و انقلاب حسینی  بنامیم، چرا که این پرستاری به مراتب مهم تر و سرنوشت سازتر از پرستاری بیمار بود.

جایگاه پرستاری در روایات در روایات از پرستاری به نیکی یاد شده است. برای پرستاری پاداش های شگفت انگیزی آمده است که نشان از اثر بخشی پرستاری در اجتماع است. حدیث داریم قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: «مَنْ قَامَ عَلَى مَرِیضٍ یَوْماً وَ لَیْلَةً بَعَثَهُ اللَّهُ مَعَ إِبْرَاهِیمَ الْخَلِیلِ ع فَجَازَ عَلَى الصِّرَاطِ کَالْبَرْقِ الْخَاطِفِ؛ پرستار(مرد یا زن) یک شبانه روز پیش یک مریض باشد، خداوند روز قیامت او را با ابراهیم(علیه السلام) محشور می‌کند و روی پل صراط راحت رد می‌شود. در حدیث دیگری آمده است: اگر کسی برای مریض تلاش کند، برای این که مریضی را نجات بدهد چه به نتیجه برسد و چه نرسد خداوند همه‌ گناهانش را می‌بخشد.

جایگاه پرستاری در بروز و ظهور اصول اخلاق اسلامی سه اصل عدالت( عمل به تکلیف؛ اعدلوا هو اقرب للتقوی)؛ احسان( احسنوا ان الله یحب المحسنین)؛ مطالبه حق و عدم سلطه پذیری(لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا) از اصول اخلاق اسلامی است. این سه اصل در زندگی حضرت زینب سلام الله علیها نمود داشت. از بهترین عرصه های بروز این سه اصل جامعه پزشکی و پرستاری است. عمل به تکلیف بر اساس نیاز مردم و فراتر از آن احسان و ایثار به ویژه در دوره کرونا و خدمات علمی و تولید واکسن و دارو برای عدم سلطه پذیری از نمودهای این سه اصل در جامعه پرستاری و پزشکی است.

چگونگی رسیدن به این جایگاه؛ رسیدن به جایگاه و پاداش پرستاری شرایطی دارد. از جمله انگیزه الهی، صبوری، ایمان و تعهد چنانکه خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید(وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا الَّذِينَ صَبَرُوا وَمَا يُلَقَّاهَا إِلَّا ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ) ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺘﺮﻳﻦ ﺷﻴﻮﻩ ﺭﺍ ﺟﺰ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ [با ﺧﻮﺩﺳﺎﺯﻱ ﻭ ﺗﺰﻛﻴﻪ] ﭘﺎﻳﺪﺍﺭﻱ ﻛﺮﺩﻧﺪ، دست پیدا نمی کنند، ﻭ ﺟﺰ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺑﻬﺮﻩ ﺑﺰﺭﮔﻲ [ ﺍﺯ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻭ ﺗﻘﻮﺍ ] ﺩﺍﺭﻧﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﻧﻤﻰ ﺭﺳﻨﺪ;(فصلت،٣٥)

* زینب(س) برای حسین(ع) یک امت بود 

رابطه حضرت زینب(س) با امام حسین(ع) فراتر از خواهر و برادری بود و این بانو به تنهایی یک امت برای امام حسین(ع) بود. حضرت زینب(س) در یک کلمه تسلیم امام بود لذا این همان به معنی «حلت بفنائک» بود که در جریان کربلا نقشی هم تراز با امام(ع) داشته و مانند یک روح در دو بدن بودند.

انتهای پیام/ فرحناز خیراتی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.