۱۰:۱۰ - چهارشنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۱

والدین حتما اقدام به تکمیل برنامه واکسیناسیون کودکان زیر 5 سال خود کنند

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه از کلیه شهروندان اعم از ایرانی و اتباع غیر ایرانی شهرستان خواست برای تکمیل برنامه واکسیناسیون کودکان زیر 5 سال خود که واکسیناسیون آنها به تعویق افتاده حتما به مراکز سلامت و خانه های بهداشت سطح شهرستان مراجعه کنند.

علی پارسا در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس؛ با هشدار نسبت به خطر افزایش بروز سرخک در شهرستان شاهین شهر و میمه اظهار کرد: با توجه به شرایط بیماری سرخک در کشور همسایه، خواست همه شهروندان شهرستان فارغ از ملیت، اگر کودک زیر ۵ سال دارند که به دلیل کرونا واکسیناسیون‌ آنها به تعویق انداخته شده حتما نسبت به تکمیل برنامه واکسیناسیون کودک خود علیه بیماری سرخک اقدام کرده و به مراکز بهداشتی اعم از پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت شهرستان مراجعه کنند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان شاهین شهر و میمه با بیان اینکه سرخک یک بیماری به شدت ویروسی است، خاطرنشان کرد: «راه انتقال ویروس سرخک از طریق تنفس و قطرک‌های تنفسی است. سرخک مسری‌ترین عامل عفونی شناخته شده است، به نحوی که اگر فردی مبتلا به سرخک در اتاق در بسته‌ای باشد و بعد از ۱۰ دقیقه از اتاق خارج شود، اگر فردی که ایمنی کافی ندارد پنج دقیقه پس از او وارد اتاق شود، ممکن است باز هم به بیماری مبتلا شود.»

وی به همه والدین دارای کودک زیر 5 سال توصیه کرد: از واکسیناسیون کودکان زیر ۵ سال خود بر علیه بیماری سرخک مطمئن شوید و فقط کودکانی را که تاکنون بر علیه بیماری سرخک واکسینه نشده‌اند برای واکسیناسیون به مراکز سلامت مراجعه کنند.

* هشدار وزارت بهداشت

وزارت بهداشت نیز در اطلاعیه ای ضمن هشدار به شیوع بیماری سرخک در کشور اعلام کرد گرچه به دلیل پوشش خوب واکسیناسیون این بیماری و رصد نظام مراقبت، حدود ۳ سال قبل گواهی حذف ویروس بومی سرخک در کشورمان را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده ایم اما موارد ابتلا و شیوع این بیماری در اطراف کشور ما فراوان وجود دارد و علت آن هم ضعف واکسیناسیون در کشورهای همسایه بویژه افغانستان و پاکستان است.

بنابراین با توجه به شیوع گسترده این بیماری در کشور افغانستان، والدین کودکان خود را که روند واکسیناسیون «ام‌ام‌آر» را تاکنون تکمیل نکرده اند را حتماً برای تکمیل برنامه واکسیناسیون به مراکز بهداشت در سراسر کشور مراجعه کنند.

واکسن سرخک معروف به واکسن سه گانه MMR، یک واکسن ترکیبی علیه بیماری‌های سرخک،‌ سرخجه و اوریون است که در دو نوبت به ترتیب در سن ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

* علائم شایع بیماری سرخک

ناطقیان فوق تخصص بیماری‌های عفونی کودکان گفت: علائم شابع بیماری سرخک در ابتدا شبیه سرماخوردگی بروز پیدا می‌کند و شامل سرفه، آبریزش بینی و ترشحات چشمی است که به تدریج با تب بالا همراه می‌شود، سپس در داخل دهان کودک یکسری ضایعات ایجاد می‌شود و از روز سوم تا چهارم بیماری، علائم پوستی بیماری آغاز می‌شود.

این پزشک متخصص بیماری های عفونی کودکان با بیان اینکه گروه‌های سنی حساس و در معرض خطر سرخک، شیرخواران و نوجوانان هستند خاطرنشان کرد: علائم پوستی سرخک در روزهای اول به صورت دانه‌های قرمز مجزا از هم در صورت دیده می‌شود و در روزهای بعدی، در بدن و سپس روی دست و پا ظاهر می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.