شاهین پرس

درمان شپش سر با طب سنتی

کدخبر: 88942
۲۷ اسفند ۱۴۰۰ در ساعت ۸:۰۰ بعد از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛ در جوامع امروزی با وجود تولید شامپو‌های ضد شپش و بهبود اوضاع بهداشت نسبت به گذشته، هنوز ابتلا به شپش از جمله بیماری‌های شایع در همه سنین (به‌خصوص در دانش‌آموزان) است لذا آشنایی با نشانه های این بیماری و روش درمان آن، کمک بزرگی جهت پیشگیری و بروز این مشکل خواهد بود، در همین راستا در این بخش درمان شپش سر ببا طب سنتی مورد بررسی قرار گرفته است جهت کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص با ما همراه باشید.

شپش سر چیست؟

شپش حشره‌ انگلی است که از خون لایه‌های سطحی پوست انسان تغذیه کرده و روی سر، مژه و ابرو‌های انسان زندگی می کند و به سختی از مو جدا می‌شود.

زنده ماندن این حشره انگلی در گرو تماس با پوست بدن بوده که تنها از طریق تماس مستقیم منتقل می‌شود.

تخم شپش(رشک) که به ساقه‌‌ مو و درز لباس می‌چسبد؛ بیضی شکل، سفید رنگ و کوچک است.

هر تخم‌ شپش داخل یک کپسول بسیار چسبناک قرار گرفته که به فاصله کمی از ریشه مو( جایی که دما و رطوبت مناسب باشد) به ساقه مو می‌چسبد.

وقتی شپش بالغی تخم می گذارد، شپش ها پس از هفت روز سر از تخم در آورده و طی مراحلی به شپش بالغی تبدیل می‌شوند.

رشک های شپش برخلاف شوره سر به سختی از مو جدا می‌شوند.

از دیدگاه طب سنتی، مهم ترین عامل شیوع شپش موی سر کدام اند؟

براساس دیدگاه طب سنتی از مهم ترین عوامل شیوع شپش موی سر می توان به؛ مشکلات تغذیه ای، مشکلات بهداشتی، به هم ریختگی اخلاط درونی بدن،  سبک غلط زندگی، مصرف زیاد انواع غذاهای غلیظ و لزج ( انواع فست فودها، تنقلات مصنوعی، گوشت گاو)، پرخوری و انواع مشکلات گوارشی اشاره کرد.

با اصلاح سبک زندگی می توان شپش موی سر را ریشه کن کرد.

انواع شپش کدام اند؟

شپش سر، شپش تن و شپش عانه سه نوع شپشی هستند که می توانند به نواحی بدن انسان حمله کنند.

ویژگی های شپش سر چیست؟

شپش‌های سر به رنگ سفید و خاکستری بوده و دارای بدن کشیده است. این نوع شپش در ناحیه سر، لای مو‌ها و روی پوست سر ( پشت گوش و در شرایط آلودگی شدید در تمام سر) با تغذیه از خون انسان به حیات خود ادامه می دهند.

توانایی تحرک شپش سر نسبت به شپش تن کمتر است لذا گاهی تا ساعت‌ها در یک محل ساکن مانده و از خون‌ انسان تغذیه  می کند.

عمدتا در مدارس دخترانه آلودگی به شپش سر، (به ویژه در مدارس ابتدایی و مهدکودک‌ها) بیشتر است، لذا کنترل بیشتری باید در این مراکز صورت پذیرد.

چگونه به شپش سر مبتلا می شویم؟

هنگامی که فرد سالم تماس مستقیم با لباس و رختخواب فرد آلوده داشته باشد و یا اینکه از وسایل شخصی فرد آلود نظیر؛  کلاه، شانه، روسری آلوده و غیره استفاده کند، به احتمال زیاد به شپش سر مبتلا خواهد شد.

نشانه‌های ابتلاء به شپش سر چیست؟

عبارتند از:

  • خارش شدید و آزاردهنده‌ در ناحیه سر و پشت گوش ها
  • وجود زائدهای کوچک و قرمز روی سر، گردن و شانه‌ها
  • وجود ذره‌های سفید شبیه به شوره‌ی سر روی پایه مو‌ها

درمان شپش سر در طب سنتی چگونه است؟

درمان عارضه شپش موی سر در طب سنتی، بر اساس دو محور اصلی؛ تدابیر تغذیه ای-پاکسازی و تدابیر درمانی است که به کاهش تولید اخلاط  فاسد یا کاهش حرکت شپش ها به سمت پوست یا دفع بهتر شپش ها از پوست منجر خواهد شد.

درمان های موضعی سبب تحلیل و دفع موضعی اخلاط شده و خود شپش را از بین می برند.

چگونه با روش های طب سنتی شپش سر را می توان نابود کرد؟

با روش های زیر شپش سر را می توان نابود کرد:

  • اسپند

استفاده از اسپند جهت نابودی شپش سر بسیار سریع و موثر عمل خواهد کرد. برای این کار کافی است یک قاشق اسپند خشک و آسیاب شده را درون یک لیوان آب جوش به مدت ۱۵ دقیقه دم کنید و آن را پس از خنک شدن آن،  موها را به آن آغشته کرد تا ۴۵دقیه باید روی موها باقی بماند و در نهایت با آب ولرم آبکشی کرد . جهت اثربخشی بهتر می‌توان موها را با یک کیسه پلاستیکی پوشاند.

جهت دستیابی به درمان کامل بهتر است این روش به مدت یک هفته تکرار شود.

این روش صرفا حشره شپش را نابود می کند اما تخم های شپش را باید با شانه کردن موها با شانه دندانه ریز از بین برد تا تخم شپش از مو جدا شود و سریع تر تخم شپش ها ریشه کن شوند.

  • روغن زیتون یا وازلین

برای رفع شپش به این روش باید  کل پوست سر یا تارهای موها را به کمک یک شانه دندانه ریز با روغن زیتون یا وازلین چرب کنید سپس با جمع آوری مو‌ها در بالای سر آنها را با کلاه حمام یا حوله بپوشانید. 3تا 8  ساعت باید مو‌ها پوشانده شده تا شپش ها با این کار خفه شوند. در پایان موها را به کمک شانه دندانه ریز با دقت در ظرفی پر از آب داغ و صابون شانه کنید. شانه زدن باید تا جایی ادامه یابد که موها  از شپش و تخم شپش عاری شوند. شستن موها با شامپو می‌تواند جهت پاک کردن کامل موها موثر باشد.

  • روغن بادام تلخ

به اندازه موهای خود مقداری روغن بادام تلخ را با آب مخلوط کرده و کل ناحیه سر و ساقه موها را به آن آغشته کنید، این کار را شب هنگام خواب انجام دهید و سر را با حوله یا کیسه پلاستیکی بپوشانید و صبح با شانه دندانه ریز شانه کرده و در نهایت شست و شو دهید.

این کار را به فاصله 7 تا 10روز تکرار کنید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

شپش یکی از بیماری‌هایی است که در اثر تماس با شانه، ملافه، روسری فرد مبتلا به دیگران منتقل می‌شود. همین امر دلیل کافی برای این است که با شروع خارش در سر و ظاهر شدن پوسته‌های ریز شبیه شوره که به راحتی از پوست جدا نمی‌شود درمان خانگی شپش سر را شروع کنید.

اگر با هیچ کدام از این روش‌ها شپش سر درمان نشد و همچنان موها درگیر بود حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. هنگام مراجعه باید تمام روش‌هایی که استفاده کردید و جواب نگرفتید را برای پزشک توضیح دهید

انتهای پیام/