۱۳:۰۰ - شنبه ۰۴ دی ۱۴۰۰

این علائم به شما می گوید افسرده هستید + نحوه درمان افسردگی

یک روانشناس گفت: افسردگی باعث کاهش انگیزه و انرژی در زندگی روزمره می‌شود.

به گزارش شاهین پرس؛ افسردگی نوعی اختلال رفتاری است که فرد احساساتی مثل غم و اندوه یا خشم و عصبانیت اما به صورت غیرمعمول دارد. البته که تمامی آدم‌ها در زندگی‌شان به کرات این احساسات را تجربه می‌کنند اما زمانی یک فرد فکر می‌کند دچار افسردگی شده است که علت درستی برای به وجود آمدن این احساسات درون خودش پیدا نمی‌کند، و یا با شدتی بیشتر یا برای زمانی بسیار طولانی‌تر این حس‌ها را درون خودش تجربه می‌کند.

در روانشناسی، افسردگی یک اختلال بسیار مهم و جدی به شمار می‌آید و در صورت عدم درمان فرد و بی‌توجهی امکان دارد فرد، افسردگی از نوعی بسیار شدید را تجربه کند و به خودش آسیب‌های غیرقابل جبرانی وارد کند.

پس اگر خودتان این احساس را دارید و یا در اطرافیانتان این موضوع را احساس می‌کنید، حتما تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

علائم افسردگی

  1. تغییرات در خواب (پرخوابی و یا بی‌خوابی)
  2. بی‌حوصله بودن و بی‌انگیزگی
  3. کمبود انرژی
  4. عدم تمرکز
  5. تغییرات در اشتها
  6. احساس استیصال و درماندگی
  7. عدم علاقه حتی به فعالیت‌های روزانه
  8. عصبانیت و خشم بی‌مورد
  9. احساس پوچی داشتن
  10. اضطراب و بی‌قراری
  11. دردهای جسمانی
  12. فکر به مرگ و خودکشی
  13. گریه زیاد و بی‌دلیل (زود رنجیدن)
  14. کاهش میل جنسی

علائمی که در بالا گفته شد فقط برخی از علائم افسردگی هستند اما قبل از هر چیزی باید توجه کنید که بروز علائم بالا در یک فرد ناشی از بیماری‌هایی مثل تیروئید و … نباشد. چون در یک ‌سری از بیماری‌ها برخی از علائم بالا دیده می‌شود پس قبل از هر چیزی از سالم بودن وضعیت جسمانی خود اطمینان حاصل کنید.

علت بروز افسردگی

بروز افسردگی قطعا علت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد حتی عاملی مانند ژنتیک هم در بروز افسردگی دخیل است. اما دو دلیل بسیار شایع وجود دارد که اغلب اوقات این دو مورد علت ایجاد احساس افسردگی در افراد خواهد شد که عبارتند از: شرایط زندگی و ضربه‌های روحی

شرایط زندگی

شرایط زندگی و ناکامی‌هایی که برای افراد بوجود می‌آید می‌تواند اولین دلیل بروز افسردگی باشد. که در ادامه به برخی از این شرایط در زندگی اشاره می‌کنیم:

1. رابطه‌‌های عاطفی

خیلی اوقات مشکلات ارتباطی که در یک رابطه عاطفی به وجود می‌آید، باعث ایجاد افسردگی می‌شود. وقتی با پارتنر یا همسرتان به مشکل برمی‌خورید و یا احساس می‌کنید از سوی طرف مقابلتان توجه مورد نیاز را دریافت نمی‌کنید و یا احوالات و احساسات شما به خوبی درک نمی‌شود؛ جرقه‌ای برای شروع افسردگی زده می‌شود.

2. وضعیت مالی

یکی از مهمترین علت‌ها که البته شاید بیشتر در ایران وجود داشته باشد وضعیت مالی است. نوسان‌های شدید اقتصادی و عدم اطمینان به آینده خیلی از افراد را ناخوداگاه به سمت افسردگی سوق داده است.

3. آدم‌های سمی

انسان موجود تاثیر پذیری است که افراد و مکان و حس‌های یک فضا کاملا می‌تواند شرایط روحی او را دستخوش تغییرات جدی کند. اگر خوب توجه کنیم خواهیم دید شروع افسردگی از زمانی بوده است که با یک فرد منفی‌نگر و عیب‌جو معاشرت داشته‌ایم.

ضربه روحی

از دست دادن افراد و فقدان آن‌ها و ضربه‌های روحی که از اتفاقات بزرگ زندگی برای ما به وجود می‌آید یکی از بزرگترین علت‌های افسردگی است. در این مورد مراجعه به روانشناس و شروع جلسات روان درمانی برای گذر کردن سالم از سوگ و رهایی از افسردگی صد در صد واجب است.

درمان خانگی و یا روانشناس

متاسفانه و یا خوشبختانه باید به شما بگویم هیچ درمان خانگی که شما بتوانید بدون حضور پزشک در خانه انجام بدهید تا افسردگی خود را درمان کنید وجود ندارد. شاید شما بتوانید تا حدوی حال افسرده خود را بهبود ببخشید و یا حتی احساس کنید که کاملا خوب شده‌اید اما درمان قطعی افسردگی زیر نظر تراپیست باید انجام شود. در خیلی از موارد فرد دچار حال خوب کاذب است و در شرایطی دیگر افسردگی که حالا با سرپوش گذاشتن روی آن پنهان شده است به حالت وخیم‌تری در شرایط حساس دیگر خودش را نشان می‌دهد. دقیقا مثل زمانی که یک زخم را باز می‌گذاریم و فکر می‌کنیم رو به بهبودی است اما ناگهان تبدیل به عفونت بسیار بزرگی برای شما می‌شود.

به جمله‌های آسیب زننده‌ای مثل” ای بابا این روزا همه افسرده هستن، چیز خاصی نیست” و یا ” منم یه مدت افسردگی گرفته بودم خودش خوب شد” یا ” قرص نخوریا این دکترا یه چیزی میگن ” یا ” این روانشناسا خودشون از همه بدتر و افسرده‌ترن” به هیچ عنوان توجه نکنید. این دسته از جملات مانند زهری کشنده و خاموش هستند که افراد را به کام مرگ می‌کشانند. بله به همین میزان قضیه جدی است.

بسیاری از افراد به دلیل همین ذهنیت‌های اشتباه دیر به روانشناس مراجعه می‌کنند و همین امر موجب ضررهای غیر قابل جبرانی برای افراد خواهد شد؛ چرا که روان فرد هزاران بار پیچیده‌تر از جسم آن است. آنقدر موضوع خودداری از درمان‌های خانگی و مراجعه به روانشناس پراهمیت است که حتی می‌توان مقاله‌ای جداگانه برای آن نوشت.

کمک به فرد افسرده

آیا می‌توان به فرد افسرده کمک کرد؟ بله قطعا می‌توانیم اما نه با نسخه دادن به فردی که دچار افسردگی است. اگر شما هم خودتان قبلا تجربه افسردگی داشته‌اید نسخه شما برای فرد دیگری مناسب نیست چرا که هر فردی در افسردگی تجربه روانی خود را دارد. اگر در اطرافیانتان فردی است که در او علائمی که بالا ذکر شده است را مشاهده می‌کنید با او صحبت کنید و برای او وقت مشاوره و تراپی بگیرید. زیرا افسردگی موضوع و اختلالی بسیار جدی است که فرد را حتی به کام مرگ می‌کشد.

افسردگی چهره پنهانی دارد اما کاملا قابل تشخیص است. شما به عنوان یک فرد باید با همراه بودن و همدل بودن به فرد مبتلا به افسردگی کمک کنید که این دوران سخت را پشت سر بگذارد.

* افسردگی باعث کاهش انگیزه و انرژی در زندگی روزمره می‌شود

فاطمه کوهپایه زاده روانشناس درباره علائم افسردگی گفت: افسردگی باعث کاهش انگیزه و انرژی در زندگی روزمره می‌شود. فرد افسرده ناامیدانه تقلا می کند که به کار‌های خود رسیدگی کند، اما انگار ممکن نیست. نمی‌تواند خودش را بلند کند که کارهایش را شروع کند و حتی اگر موفق شود، به علت ضعیف شدن «تمرکز» در اختلال افسردگی، نمی‌تواند متمرکز شود و کارهایش را تمام کند، به همین خاطر انبوهی از کار‌های نیمه تمام دارد که مانند کوه سنگینی، روان او را تحت فشار می‌گذارند و اضطراب او را هر روز بیشتر و بیشتر می‌کنند.

این روانشناس گفت: مشکل اصلی اینجاست که خیلی از اوقات، هم خود فرد و هم اطرافیان او به علت نداشتن آگاهی، به این مشکل برچسب «تنبلی» می‌زنند و همین منجر به فشار روانی بیشتر، گفتگو‌های درونی منفی، خودتخریبی، احساس گناه بیشتر و در نتیجه افزایش افسردگی می‌شود.

کوهپایه زاده ادامه داد: هر چه قدر افسردگی قوی‌تر شود، انرژی، تمرکز و انگیزه هم بالطبع بیشتر کاهش می‌یابد، توانمندی انجام کار‌ها کمتر می‌شود و این چرخه معیوب روز به روز اختلال را بدتر و بدتر می‌کند؛ بنابراین بیمار و اطرافیان او باید به طور جدی از این موضوع آگاهی داشته باشند.

وی افزود: افسردگی تنبلی نیست و کمبود انرژی و انگیزه که به هنگام افسردگی روی می‌دهد تقصیر بیمار نیست. فردی که به این اختلال مبتلا شده و اطرافیان او باید افسردگی را مانند هر بیماری جسمانی دیگری جدی بگیرند و در مورد آن همدلی به خرج دهند.

* برای افرادی که دچار افسردگی شده اند، چه کار می‌توان کرد؟

این روانشناس گفت: حمایت خانواده و دوستان درمان افسردگی را تسهیل می‌کند. به روشنی بگویید که می‌خواهید کمک کنید. بدون قضاوت کردن گوش کنید و حمایت‌های موردنظر خود را پیشنهاد کنید.

کوهپایه زاده گفت: با کمک روانشناس اطلاعات بیشتری درباره افسردگی و روند درمان کسب کنید.آن‌ها را به کمک گرفتن از متخصصانی که در دسترس اند، تشویق کنید. به آن‌ها پیشنهاد کنید که در جلسه ملاقات با متخصصان همراهی شان می‌کنید.

وی افزود: اگر دارویی برایشان تجویز شده به آن‌ها در مصرف دقیق آن کمک کنید. شکیبا باشید. تاثیر دارو‌ها پس از چند روز ظاهر می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: به آن‌ها در انجام دادن وظایف روزانه و داشتن الگوی غذایی و خواب منظم کمک کنید. آن‌ها را به ورزش منظم و فعالیت‌های اجتماعی تشویق کنید.

کوهپایه زاده گفت: آن‌ها را برای تمرکز روی موضوعات مثبت در مقابل موضوعات منفی هدایت و تشویق کنید. اگر درباره آزار رساندن به خود صحبت کردند، یا اگر قبلا به خودشان آسیب زده اند، آن‌ها را تنها نگذارید.

وی افزود: وقتی با کسی زندگی می‌کنید که افسرده است، می‌توانید به بهبود او کمک کنید، اما باید مراقب سلامت روان خودتان نیز باشید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.