۱۲:۱۹ - سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰

روایت یک شاهد عینی؛

لشکر 14 امام حسین(ع) اصفهان در عملیات محرم 750 شهید تقدیم کرد/ اصفهانی ها خانه های خود را برای خاکسپاری شهدا تخلیه و اهدا کردند

حماسه بزرگ ایثارگری مردم اصفهان مصداق فرموده قرآن است؛ «آنها جان و مال خود را در راه خدا ایثار کردند» و برای پیدا کردن نمونه مشابه آن باید صفحات تاریخ را ورق زد تا به روز عاشورا رسید و می بینیم که در طول تاریخ نظیر چنین حرکتی را جز در قیام اهل بیت رسول خدا(ص) در کربلا در میان هیچ قوم و ملتی دیده نمی شود

به گزارش شاهین پرس؛ ایثار از پرشکوه‌ترین مظاهر جمال و جلال انسانیت است و تنها انسان های بزرگ به این قله شامخ صعود می‌کنند. داشتن روحیه سلحشوری و فداکاری و از خودگذشتگی برای اعتلای کلمه حق و آیین توحیدی یعنی ایثار و گذشتن از جان، مال، مقام در راه خدا.

قرآن کریم کسانی را که از همه چیز دنیا گذشته، جان بر کف به میدان نبرد می‌شتابند، ستوده و کارشان را یک معامله با معبود الهی می‌داند. در روایات متعدد از حضرات معصومین(ع) نیز از ایثار به عنوان خوی و خصلت ابرار و برگزیدگان الهی، نیکوترین احسان و اعلی مراتب ایمان شمرده شده است، چنان که امیرمؤمنان علی علیه السلام فرمود: ایثار خوی نیکوکاران و شیوه نیکان است.

«ایثار» مقدم داشتن خواست الهی بر هوای نفس. نظیر حماسه بزرگ مردم ایثارگر اصفهان در دوران دفاع مقدس بویژه 25 آبان سال 61 که در تاریخ پرفراز و نشیب کشور به نام روز حماسه و ایثار اصفهان ثبت شد. پیر جماران در وصف عظمت و بزرگی این روز تاریخی فرمودند: «در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می کنید که چند روز پیش 370 شهیدش را تشییع کردند. همین ملت شهید داده همچنان بر خدمت خود به اسلام ادامه می دهند.(صحیفه نور، جلد 17، سخنرانى 3اذر61 )»

رهبر حکیم و فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه ای(مدظله العالی) نیز در سالروز ۲۵ آبان در جمع مردم اصفهان فرمودند: «من لازم می دانم در همین زمینه(مناقب اصفهان، مردم اصفهان) چند جمله ای عرض کنم، اینها شناسنامه این مردم مومن و غیرتمند و ایستاده پای کار به حساب می آید مردم اصفهان در یک روز 370 شهید را تشیع کردند، خم به ابرو نیاوردند این چیز کوچکی نیست، شما جوان‌ها آن حماسه و شور را ندیدید، خیلی طاقت و ظرفیت می‌خواهد…بماند که همان روز اعزام به جبهه داشتند پشتیبانی داشتند و حرکت کردند»

آری 25 آبان یادآور روز خلق حماسه بزرگ ایثارگری مردم اصفهان است مردمی که مصداق فرموده قرآن هستند؛ «آنها جان و مال خود را در راه خدا ایثار کردند» و برای پیدا کردن نمونه مشابه آن باید صفحات تاریخ را ورق زد تا به روز عاشورا رسید و می بینیم که در طول تاریخ نظیر چنین حرکتی را جز در قیام اهل بیت رسول خدا(ص) در کربلا در میان هیچ قوم و ملتی دیده نمی شود شاید بهتر باشد اینگونه گفت مردم اصفهان با الگوگیری از امام حسین(ع) و یاران و اصحابش چنین روز با عظمتی را رقم زدند.

برای بررسی چگونگی خلق روز حماسه و ایثار اصفهان با سیدمصطفی سجاد جانشین فرمانده گردان موسی بن جعفر(ع) لشکر 14 امام حسین(ع) در عملیات محرم و راوی دوران دفاع مقدس به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

شاهین پرس؛ روز 25 آبان به نام روز حماسه و ایثار مردم اصفهان چگونه خلق شد؟

سید مصطفی سجاد: برای بررسی چگونگی خلق حماسه و ایثار مردم اصفهان باید به حدود 15 روز قبل یعنی 10 آبان سال 61 برگردیم. به تدبیر فرماندهان جنگ در منطقه عین خوش باید عملیاتی انجام می شد روال عملیات ها این طور بود که معمولا قرارگاه اطلاعات عملیات منطقه را مشخص می کردند در این عملیات خود فرماندهان یگان های لشکر شهید خرازی، شهید زین الدین و سردار قربانی منطقه را بررسی و شناسایی کردند. شناسایی ها انجام شد آموزش های لازم دیده شد تدابیر ویژه از جمله یگان های هلی برد و گردان های موتورسوار آرپی جی زن آماده شدند ادغام ارتش و سپاه صورت گرفت و همه چیز مهیای شروع عملیات شد.

طبق روال همه عملیات ها قبل از شروع عملیات تیم گشت و شناسایی، اطلاعات منطقه، مواضع و موانع دشمن و راهکارهای لازم برای عملیات را ارزیابی و جمع آوری کرده و در اختیار فرماندهان قرار دادند طرح عملیات طراحی و برنامه ریزی انجام شد.

* طغیان رودخانه فصلی دویرج با بارش شدید باران و شکسته شدن سد خاکی

در مسیر لشکر امام حسین(ع) برای ورود به منطقه و درست زیر پای دشمن یک میدان مین به وسعت حدود 200 متر بین رودخانه دویرج و خط عراقی ها وجود داشت و ما باید از این رودخانه عبور می کردیم بچه هایی که یک هفته قبل برای شناسایی رفته بودند دیدند که آب رودخانه فصلی دویرج نهایت تا مچ پا می رسید و هیچ مشکلی وجود نداشت. بچه های مهندسی رزمی و جهاد سازندگی تصمیم گرفتند در بالادست رودخانه که ارتفاعات میمه در منطقه ایلام بود برای مهار سیلاب احتمالی سد خاکی احداث کرده بودند اما متاسفانه شب عملیات بارش باران به قدری شدید شد که این سد خاکی شکست این درحالی بود که بچه های رزمنده پس از نماز و وداع و شام مختصر و حدود 12 کیلومتر پیاده روی به کنار رودخانه رسیده بودیم.

برای بررسی ابعاد جنگ باید علاوه بر فیزیک جنگ، ماورا و متافیزیک جنگ هم بررسی شود آن شب یکی از دغدغه های ما به عنوان کادر گردان موسی بن جعفر(ع) لشکر امام حسین(ع) به عنوان گردان خط شکن، این بود که باید حدود 12 کیلومتر در جنگل حرکت کنیم و این جنگل بواسطه فصل برگ ریزان پاییز برگ درختان زیر پای بچه ها صدای خش خش می داد علاوه بر آن لباس نو و تجهیزات شامل اسلحه، خشاب، فشنگ و قمقمه رزمندگان نیز صدا می داد درعین حال باید سکوت رادیویی را هم رعایت می کردیم چون ممکن بود دشمن صدای ما را بشنود و ما نگران بودیم اما به لطف خدا با بارندگی برگ درختان نرم شده و دیگر زیر پاهایمان صدا نمی داد لباس های نو بچه ها هم نم کشید و کمتر صدا می داد به هر جهت ما کنار رودخانه رسیدیم و دیدیم رودخانه طغیان کرده ولی هنور آب بالا نیامده و قابل عبور بود چون محور چم هندی و دو محور دیگر بعد از ما بودند و سیلاب وقتی حرکت می کرد اول به این محورها می رسید خوب ما وقتی دیدیم رودخانه طغیان کرده با بی سیم و با کد رمز به علی آقای ردانی پور فرمانده گردان که اخوی شهید ردانی پور هستند گفتم رودخانه طغیان کرده ایشان هم گفتند چاره ای نیست باید رفت تاکید کردم رودخانه زخمی و عصبانی است بچه ها را می بلعد از ابوشهاب فرمانده لشکر کسب تکلیف کنید که بعد از چند دقیقه گفتند ایشان دستور پیش روی دادند و باید برویم. تا اینجا تکلیف بر ما تمام شد.

* لشکر 14 امام حسین(ع) اصفهان در عملیات محرم 750 شهید تقدیم کرد

ولایت پذیری بچه های ما باعث شد که از طغیان رودخانه نترسند و به دل دریا بزنند در آن هنگام یاد روایت و ماجرای امام صادق(ع) و یکی از اصحاب خود که فرمودند برو داخل تنور و او هم بدون اعتنا به حرارت و آتش سوزان وارد تنور شد و نشست افتادم که بدلیل تبعیت و ولایت پذیری حرف امام و ولی خود را زمین نگذاشت بچه های ما هم اعتقاد داشتند با سلسله مراتب به حضرت امام(ره) وصل هستند و حرف فرماندهان حجت است پس به دل دریا زدند تقریبا حدود یک گروهان از بچه ها از آب عبور کرده بودند که ناگهان جریان آب شدت گرفت اول گردان کناری ما که فاصله کمی با ما داشت و بعد گردان ما را درگیر کرد و آن شب تعدادی از بچه های گردان ما در آب غرق شدند و تعدادی هم در میدان مین و درگیری با دشمن برای بازکردن معبر و شکستن خط به شهادت رسیدند که در مجموع 750 نفر شهید شدند که تعداد زیادی از آنها در درگیری با آب به شهادت رسیدند.

* پیکرهای 750 شهید عملیات محرم در چند مرحله به مرور تشیع و خاکسپاری شدند 

وقتی قرار شد شهدا را برای تشییع به اصفهان بیاورند مسئولان و فرماندهان ستاد لشکر 14 امام حسین(ع) دیدند اگر همه 750 شهید را یکباره بیاورند ممکن است شهر ظرفیت نداشته باشد و مردم نتوانند تحمل کنند بنابراین تصمیم کرفتند شهدا را در دو گروه 300 و خورده ای تشییع کنند که در قدم اول 370 شهید که شامل 320 شهید خود شهر اصفهان و 50 شهید از شهرستان های اطراف اصفهان بودند در روز 25 آبان سال 61 برای تشییع و خاکسپاری وارد شهر اصفهان شدند.

به گفته شاهدان در آن روز از جلوی عالی قاپو میدان امام به ترتیب اسامی شهدا می خواندند و پیکر شهدا روی دست مردم از خیابان سپه(استانداری) و خیابان حافظ به سمت گلستان شهدا تشییع می شدند درحالی که اولین پیکرها به گلستان شهدا رسیده و دفن شده بودند اما هنوز جلوی عالی قاپو اسامی شهدا خوانده می شد و شهید روی دست مردم داده و تشیع می شد این یک پرده از حماسه ای بود که مردم اصفهان در 25 آبان خلق کردند. در بین این شهدا 6 یا 7 خانواده دو شهیدی وجود داشت که یا دو برادر یا پدر و پسر بودند با هم تشیع و خاکسپاری می شدند. پیکرهای مطهر مابقی شهدا نیز به مرور طی چند مرحله در اصفهان و شهرستان های استان تشیع و خاکسپاری شدند.

 * اصفهانی ها خانه های خود را برای خاکسپاری شهدا تخلیه و اهدا کردند

«ایثار مال» پرده دیگر حماسه آفرینی مردم اصفهان در 25 آبان سال 61 بود مردم و اهالی مجاور گلستان شهدا علی رغم سختی های زیاد و علاقه ای که به خانه های خود داشتند ظرف مدت 48 ساعت منازل خود را تخلیه کرده و برای خاکسپاری پیکرهای شهدا در اختیار بنیاد شهید قرار دادند و شهدا تدفین شدند و این قسمت به نام قطعه شهدای عملیات محرم نام گرفت. این ایثار و از خودگذشتگی مردم اصفهان مصداق همان آیه قرآن است از جان و مال خود برای خدا گذشتند تعدادی در جبهه ها از جان خود گذشتند و تعدادی در داخل شهرها از مال خود می گذرند روایت است که باید دست چنین مردمی را بوسید خانواده ای که فرزند عزیز خود را از زیر قران رد می کند و چند روز بعد با عزت پیکر او را تشیع می کند.

* ادامه حماسه آفرینی مردم داغدار اصفهان با تقویت و پشتیبانی از جبهه های جنگ 

پرده سوم حماسه آفرینی مردم اصفهان در بعداظهر این روز با اعزام نیرو و کاروان کمک های مردمی خلق شد در هیچ کجای دنیا وقتی کسی می بیند که برادر، دوست، همسایه و یا نزدیکانش را در جنگ از دست می دهد دیگر به جبهه نمی رود اما اینجا خون شهید که طبق آیه قرآن زنده است دوباره زندگی و حرکت به وجود می آورد و درست بعدازظهر و فردای آن روز کاروان های کمک های مردمی و اعزام نیرو از اصفهان به سمت جبهه ها حرکت می کند تا سنگرها خالی نماند و جبهه تقویت شود.

ریشه این ایثار و حماسه بی نظیر و تحسین برانگیز مردم اصفهان در کجا قرار دارد و از کجا نشات می گیرد؟ 

* حماسه مردم اصفهان ریشه در فرهنگ سرخ عاشورا دارد 

برای ریشه یابی خلق این حماسه نه یک سال و چند سال بلکه باید قرن ها عقب برگردیم اغلب مردم و خانواده های ما مذهبی هستند پای منبر و مجالس اهل بیت(ع) بزرگ شده اند با جلسات قرآن مانوس بودند با لقمه حلال پدر و تربیت صحیح مادر رشد کرده اند اینطور نبود که تحت شور و هیجان قرار گرفته و کاری را انجام داده باشند این حرکت ریشه در آموزه های قوی دینی مردم دارد که سرلوحه آن ایثار حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و استقامت و پیام رسانی حضرت زینب(س) قرار دارد اینها با گوشت و خون مردم عجین شده و به باور قلبی تبدیل شده است و دیگر به آموزش نیاز ندارند.

آیا نمونه این حرکت در کشورهای دیگر یا در طول تاریخ وجود دارد که بتوان با آن مقایسه کرد؟

این حرکت دو وجه دارد یک اصل حماسه و دوم بعد از حماسه است اگر بخواهیم به دنبال نمونه آن بگردیم تنها در صحنه کربلا چنین ایثاری را می توانیم مشاهده کنیم هم حماسه است و هم ادامه حماسه، در صحرای کربلا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) پس از شهادت اصحاب خود تک تک آنها را به خیمه برمی گرداند ما نیز در دوران دفاع مقدس تلاش می کردیم پیکر هیچ شهیدی در میدان باقی نماند الان هم تیم های تفحص با همین انگیزه پیکرهای شهدا را تفحص و به خانواده های آنها برمی گردانند و وقتی حضرت پیکرهای شهدا را به خیمه ها برمی گرداند خانواده شهدا و اهل بیت و خیام امام با چه روحیه ای از پیکرهای شهدا استقبال می کنند یعنی همه این حضور چه در جبهه ها و چه در پشت جبهه های ما از صحنه کربلا سرچشمه می گیرد زیرا شهادت هیچ کدام از ائمه معصومین(ع) همانند صحنه روز عاشورا تاثیر گذار نبوده گرچه به لحاظ تعداد، شهدای ما بیشتر است اما کیفیت شهدای کربلا به مراتب بالاتر است و اگر بخواهیم صحنه کربلا را با حماسه مردم اصفهان مقایسه کنیم کربلا کمیت کمتر بود ولی کیفیت بالاتر بود چراکه هیچ کدام از مادران شهدا به جز چند نمونه اندک نحوه شهادت فرزند یا همسر خود را با چشمان خود ندید ولی در کربلا اهل خیام نحوه شهادت عزیزان خود را از نزدیک مشاهده می کردند.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.