شاهین پرس

تعظیم شعائر حقیقی بر اساس تقوای قلوب و خشیت الهی است + دستورالعمل برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم

کدخبر: 87733
۱۷ مرداد ۱۴۰۰ در ساعت ۱۰:۳۲ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام حسن بابایی در همایش «من نسل حسینی ام» که با حضور مدیران هیئات مذهبی در تالار بهار شاهین شهر برگزار شده بود تعظیم وبزرگداشت دستورها و نشانه‌های الهی را یکی از دستورات عقلی و نقلی، طبق آیه 32 سوره مبارکه حج که فرموده نشان از تقوای دلها دارد برشمرد و اظهار کرد: تـقـوا و روح پـرهـيـزگـارى و احـساس مسئوليت در برابر فرمان‌هاى الهى چيزى است كه كـانـون آن قلب و روح آدمى است، و از آنجا است كه به جسم سرايت مى كند، لذا مى‌توان گـفـت كـه احـتـرام و بـزرگـداشـت شـعـائر الهـى از نـشـانـه‌هـاى تـقـواى دل است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر و میمه افزود: بزرگداشت ائمه(ع) در قالب سوگواری و جشن میلاد آن بزرگواران نیز به دلیل ولایت الهی آنها است که موجب احیای تعالیم دینی می‌شود و در آن نفعی شخصی و فردی برای ائمه(ع) وجود ندارد. بلکه منافع برای دین‌دارانی که اتصال خویش را به ولایت و هدایت الهی تقویت می‌کنند و تعالیم و احکام گوناگونی نیز در ضمن شرکت در مجالس اهل‌بیت(ع) فرا می گیرند است.

وی تاکید کرد: نباید پنداشت مجلس سوگواری از جهت آداب دینداری با سایر مناسک دینی متفاوت است یا به تعبیر عامیانه دستگاه خدا را با دستگاه امام حسین(ع) متفاوت دانست بلکه تعظیم شعایر حقیقی بر اساس تقوای قلوب و خشیت الهی است و باید از ریا و گناه و حق الناس پاک و عاری باشد در شرایط خطر فراگیری و ابتلا به ویروس کرونا، مراسم سوگواری را باید به گونه‌ای برگزار کرد که تهدیدی برای جان خویش و دیگران نداشته باشد، در غیر این صورت چنین تعظیمی از تقوای قلوب سرچشمه نمی‌گیرد.

* در تعظیم شعائر دینی، باید به نمایش رفتارهای بیرونی بیشتر توجه شود

حجت الاسلام بابایی خاطرنشان کرد: در آیه 32 سوره حج از تعظیم شعائر و لزوم آن سخن به‌میان آمده و ایـن امـر نـشانه تقوای دل‌ها تلقی شده است. در این آیه شریفه بیان شده است: ذَلِکَ وَ مَن یُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَی الْقُلُوبِ؛ این است [برنامه حج] و هرکس شعائر خدا را بزرگ دارد بی‌تردید آن نشانه تقوای دل‌هاست.

وی افزود: گرچه عقل، بر ضرورت بزرگداشت دستورها و نشانه‌های الهی حکم می‌کند. اما در تعظیم و بزرگداشت ائمه(ع) به عنوان نشانه‌های برجسته دینی باید به نمایش بیرونی رفتارهایمان توجه داشته باشیم و بدانیم که رفتارهای ما به آن بزرگواران منتسب می‌شود. پیشوای ششم شیعیان امام‌جعفرصادق(ع)بارها می‌فرمودند: ای گروه شیعه که به ما منسوب هستید، برای ما زینت باشید و مایه عار و ننگ ما نباشید. تمام محبت و دوستی را به طرف ما جلب کنید و هر نسبت زشت و ناپسندی را از ما دور نمایید.

* در تعظیم نشانه‌های الهی باید به بزرگداشت آنها اندیشید، نه به لذت معنوی و کام‌جویی خویش

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر و میمه با تاکید بر اینکه در تعظیم نشانه‌های الهی باید به بزرگداشت آنها اندیشید، نه به لذت معنوی و کام‌جویی خویش، تصریح کرد: ممکن است گاهی خودخواهی جای خداخواهی را در تعظیم شعائر بگیرد و افراد چشم بسته بر رفتارهایی تأکید کنند که نه تنها در جامعه شأن و منزلت ائمه(ع) را بزرگ نمی دارد بلکه موجب تخریب چهره ائمه(ع) و مکتب تشیع می شود. کسانی در ایام فراگیری بیماری کرونا مردم را به شرکت بی قید و شرط در مجالس عزاداری فرا می‌خوانند، بیش از آن که به بزرگداشت ائمه(ع) کمک کنند، به هتک حرمت آن کمک می‌کنند.

* دستورالعمل های برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم

حجت الاسلام بابایی در ادامه با اشاره به دستورالعمل برگزاری ویژه برنامه های عزاداری ماه محرم در شرایط کرونایی افزود: بر اساس دستورالعمل برای حفظ سلامت عزاداران استفاده از ماسک برای کلیه افراد در محل برگزاری مراسم ضروری است، ضدعفونی و میکروب‌زدایی مستمر محل برگزاری مراسم باید با محلول‌های مجاز (قبل از مراسم، هنگام مراسم و بعد از مراسم) انجام شود علاوه بر آن همیاران سلامت هیئت در ورودی محل برگزاری مراسم مستقر و اقدام به تب سنجی (در صورت امکان)، شست‌وشو و ضدعفونی دست‌ها، کنترل و اهداء ماسک و استقرار ظروف حاوی مواد ضدعفونی‌کننده دست‌ها با پایه نگهدارنده به تعداد و فاصله مناسب در محل برگزاری مراسم کنند.

وی ضمن تاکید بر حفظ و رعایت فاصله گذاری در تمام مدت برگزاری مراسم عزاداری خاطرنشان کرد: به منظور پرهیز از برهنه شدن و رعایت فاصله‌گذاری هنگام سینه‌زنی، مکان استقرار افراد در هیئت برای حفظ فاصله مکانی علامت گذاری شود، بامحاسبه حداکثر ظرفیت فضای سرپوشیده بر اساس فاصله‌گذاری مجاز و آماده‌سازی فضای بیرونی مراسم برای حضور افراد با بیش از ظرفیت انجام شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر و میمه افزود: ضمن پرهیز از برگزاری مراسم در مکان‌های فاقد پنجره از قبیل (پارکینگ، زیر زمین و …)، برای محیط های سرپوشیده با تأکید بر استفاده از تهویه طبیعی باز بودن در و پنجره، سیستم تهویه مطبوع و هواکش نیز تامین شود همچنین مدت زمان برگزاری مراسم در محیط های سرپوشیده 1 ساعت و در فضای باز 2 ساعت رعایت شود.

وی با تأکید بر استفاده از ماسک توسط مداح و سخنران مراسم و توصیه عموم به استفاده از آن اضافه کرد: نظافت، شستشو و میکروب‌زدایی مستمر سرویس‌های بهداشتی، نصب سیستم لوله‌کشی صابون مایع انجام شود، هیئت ها ترجیحا از صندوق‌های کفشداری اختصاصی و ضدعفونی روزانه آن و کیسه‌های یک‌بارمصرف برای کفش عزاداران استفاده شود. آبخوری‌ها و آب‌سردکن‌ها جمع آوری و بطری آب آشامیدنی یک نفره به عزاداران داده شود. پسماندها نیز باید به شیوه بهداشتی در سطل‌های دردار پدالی و کیسه‌های پلاستیکی محکم بدون درز و نشت جمع آوری شود.

حجت الاسلام بابایی با توصیه به توزیع حتی الامکان نذورات به‌صورت خشک و بسته بندی شده و ارسال غذای نذری به درب منازل نیازمندان و دوخت و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی نذری، ابراز کرد: در صورت توزیع مواد غذایی گرم و پخته از ظروف یک‌بارمصرف گیاهیِ یک نفره استفاده شود، ضمن خودداری از توزیع مواد غذایی فاسدشدنی و سرو انواع سبزیجات و سالاد، آب و نوشیدنی و ماست به شکل بسته‌بندی‌های یک نفره توزیع شود محل طبخ غذا و آشپزها به اداره بهداشت معرفی و مجوزهای لازم اخذ شود.

علاوه بر ممنوعیت ورود و خروج به محل طبخ غذا و دخالت افراد متفرقه در امر تهیه و توزیع غذا و چای و اخذ کارت گواهی تندرستی برای مسئولین پذیرایی و طبخ غذای هیئت و رعایت تمامی ضوابط بهداشتی در ورود و خروج محل طبخ غذا و پذیرایی ضروری است. همچنین ضمن خودداری از صرف غذا در محل هیئت و به شکل جمعی، و توزیع غذا به‌صورت بیرون بر، غذای طبخ شده در کوتاه‌ترین زمان پس از طبخ و به شکل گرم و با بسته‌بندی بهداشتی یک نفره توزیع شود.

با مشارکت همیاران بهداشت هیئت و بسیج در نظارت بر طبخ و توزیع غذا، رعایت ضوابط بهداشتی و عدم دخالت افراد متفرقه در توزیع غذا لازم و ضروری است همچنین ضمن پرهیز از پذیرش غذای آماده و بسته‌های غذایی نذری از افراد ناشناس توسط هیئت‌ها، ذبح و قربانی احشام در جلوی هیئت‌های عزاداری و یا تکایا و مساجد و استعمال دخانیات در محل و یا اطراف مراسم ممنوع است.

انتهای پیام/