شاهین پرس

عقل پرده نشین!

کدخبر: 87601
۹ تیر ۱۴۰۰ در ساعت ۷:۳۰ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛ مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1987 میلادی به منظور تقویت اقدامات و همکاری‌های بین المللی در راستای رسیدن به جهانی عاری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر، اقدام به نامگذاری روز 26 ژوئن (5 تیر ماه) به عنوان “روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر” کرده است که بر همین اساس، همه ساله در تمامی کشورها و مجامع ملی و بین المللی، مراسم گرامیداشت برگزار می شود.

* تنها راه زایل کردن عقل، پرده نشین کردن آن است

هفته مبارزه با مواد مخدر بهانه ای شد تا از توطئه دشمن جهت ترویج و تبلیغ مواد مخدر و هدف آنها از این اقدام سخن بگوییم، لذا مناسب دیدم ابتدا مطلبی را به عنوان اهمیت موضوع نقل کنم در کتاب اصول کافی؛ روایتی است که در این روایت اصبغ بن نباته از امام على(ع) چنین روایت می‌کند «جبرئیل بر آدم نازل شد و گفت: اى آدم! من مأمور شده‌ام که تو را در انتخاب یکى از سه چیز مخیّار سازم؛ پس یکى را برگزین و دوتا را واگذار. آدم گفت: آن سه چیز چیست؟ گفت: عقل، حیاء و دین. آدم گفت: عقل را برگزیدم، جبرئیل به حیاء و دین گفت: شما بازگردید و او را واگذارید، آن دو گفتند: اى جبرئیل! ما مأموریم هرجا که عقل باشد با او باشیم. جبرئیل گفت: خود دانید و بالا رفت». بار دیگر با دقت به روایت نگاه کنیم عقل عقل عقل هر جا عقل باشد دین هم هست هرجا عقل باشد حیا هم هست لذا شیاطین جنی و انسی برای نابودی و به فساد کشاندن فرزندان آدم بجای مبارزه علنی با دین و حیا شبانه روز در تلاش هستند تا عقل آدمیزاد را زایل کنند چون می دانند عقل که برود دین و حیا هم خواهند رفت، آنها تنها راه زایل کردن عقل را پرده نشین کردن عقل می دانند.

* نوجوان عزیز! حتی برای یک بار هم تجربه نکن

در اصطلاح عامیانه به زنانی که پشت پرده نشسته اند می گویند مخدرات یعنی پرده نشینها از همین اصطلاح استفاده شده است و برای اینکه روی عقل پرده بیاندازند و آنرا بپوشانند و یا زایل کنند از موادی بنام مواد مخدر استفاده می کنند. آری مواد مخدر یعنی مواد زایل کننده و از بین برنده عقل و باطبع آن نابود کردن دین و حیا. نوجوان عزیز! در صورت هرگونه تعارف برای مصرف مواد مخدر و روان گردان‏ها با قاطعیت بگو نه مصرف نمی کنم. نوجوان عزیز! مصرف مواد مخدر و روان‏گردانها را حتی برای یک بار هم تجربه نکن متاسفانه فرزندان خانواده‌‏های مستبد، بی ‏تفاوت، گسسته و پریشان در لب پرتگاه آسیب های اجتماعی هستند.

* والدین گرامی! با فرزند نوجوان خود گفتگو کنید

والدین گرامی! با نوجوان خود درباره عوارض و پیامدهای ناشی از مصرف مواد مخدر و روان‏گردان‌‏ها با رعایت سن تقویمی و عقلی او گفتگو کنید. به خاطر بسپاریم مصرف نکردن مواد، بسیار آسان تر از ترک آن است. والدینی که نسبت به ایمن سازی فرزندان خود دغدغه دارند همواره باید به این سوال ها پاسخ دهند: فرزندشان الان کجاست؟ چه کار می کند؟ با چه کسی است؟ والدینی که از محل حضور فرزند خود در بیرون از خانه مطلع هستند فرزندشان 37 درصد شانس کمتری در مصرف مواد نسبت به سایرین خواهند داشت. والدین گرامی حمایت عاطفی از فرزندان، شاد کردن فضای منزل، وضع مقررات و قوانین برای عدم هرگونه مصرف مواد و آموزش مقاومت در برابر فشار منفی گروه همسالان، از جمله راه های موثر در پیشگیری از گرایش نوجوانان به اعتیاد است.

* برای هرگونه تغییرات شخصیتی، رفتاری و جسمی فرزندان از مشاوران و متخصصین کمک بگیرید

والدین عزیز! آیا می دانید ویژگی‏‌هایی همچون ستیزه جویی- پرخاشگری-دروغگویی- پوچ گرایی- روان پریشی و اضطراب، زمینه ساز مصرف مواد در فرزندان خواهد شد؟ فقدان ارتباط موثر در اعضای خانواده، تضاد، عدم انسجام و از هم گسیختگی، انحراف و اعتیاد یکی از اعضای خانواده، چهار نشانه خانواده های مستعد اعتیاد است. اعتیاد نوعی بردگی جدید در دنیای مدرن است. والدین گرامی در صورت بروز تغییرات عمده شخصیتی، رفتاری و جسمی در فرزندان نظیر اختلال تمرکز و تعادل، رفت و آمدهای مشکوک، دیر آمدن به منزل، کمبود انگیزش برای تحصیل و کار، اختلال در فعالیت های اجتماعی، فراموشی، افکار خودکشی، سرقت وسائل از منزل، پرخاشگری و خلق و خوی تهاجمی، پرتحرکی، بی‏قراری، کناره گیری شدید و انزواطلبی، از مشاوران و متخصصین کمک بگیرید.

* فرزندان خانواده های نیرومند، کمتر تحت تاثیر آسیب های جامعه قرار می گیرند

خلقیات تکانشی و کنترل رفتاری ضعیف، مخاطره جویی، فقر مهارت‏ های عاطفی- روانی-اجتماعی و شناختی، احساس ناامیدی و درماندگی، دارای خانواده پر تنش، تاثیر پذیری از همسالان، عدم مهارت ابراز وجود، هویت دنباله رو و بحران زده از ویژگی‏ های نوجوانان و جوانان مستعد اعتیاد است و فرزندانی که عضو خانواده‏ های نیرومند هستند، کمتر احتمال دارد با همتایان مصرف کننده مواد رابطه برقرار کرده یا تحت تاثیر آنان قرار گیرند. عوامل سوق دهنده نوجوانان به سوی رفتارهای پر خطر اعتیاد، به دلیل فقر مهارت لازم در آنان، فراتر از کنترل آنها است. پس به فرزندانمان مهارت های لازم را بیاموزیم. فقر اطلاعات، کنجکاوی‏ های هدایت نشده، اضطراب و افسردگی، ضعف مبانی دینی، کمبود امکانات تفریحی، ضعف اعتماد به نفس، نگرش مثبت به مواد، مصرف مواد توسط والدین، وجود دوستان مصرف کننده مواد و عدم ارتباط موثر با والدین، از جمله عوامل گرایش جوانان به مصرف مواد می ‏باشد.

* شانس ابتلا زنان و دختران به مصرف مواد چهار برابر بیشتر است

شانس ابتلا به مصرف مواد در دختران و زنانی که به یک اختلال خلقی مبتلا هستند 4 برابر و شانس دختران و زنانی که به یک اختلال اضطرابی مبتلا هستند دو برابر دیگران است. والدین گرامی به سلامت روان دختران مان بیشتر توجه کنیم. دختران و زنان 6 سال زودتر از مردان به وابستگی شدید به اعتیاد رسیده و درمان آنها سخت‏ تر خواهد بود. گسترش بیماری های جسمانی و روانی نظیر بیماری های عفونی، ایدز، هپاتیت، مرگ و میر، افسردگی، اضطراب، خودکشی، انزواطلبی و شخصیت ضد اجتماعی از پیامدهای بهداشتی ناشی از مصرف مواد مخدر است، سرقت، طلاق، کودک آزاری، همسر آزاری، قتل عمد، جرائم منکراتی، نزاع و خشونت از پیامدهای اجتماعی ناشی از مصرف مواد مخدر است، اتلاف منابع و تحمیل خسارت و هزینه های هنگفت بر خانواده، دولت و  جامعه از پیامدهای اقتصادی ناشی از مصرف مواد مخدر است.

 * مهمترین راه های پیشگیری از گرایش فرزندان به مصرف مواد

اعتیاد عامل جدی تهدید کننده سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی، معنوی و فرهنگی جوامع به شمار می ‏رود.تقویت معنویت و باورهای مذهبی، ارتقاء مهارت های اجتماعی و تاب آوری، مهارت فرزندپروری و غنی سازی اوقات فراغت، از مهمترین عوامل موثر در پیشگیری از مصرف مواد به شمار می ‏روند. ارضاء نیازهای عاطفی و روانی نوجوانان، تقویت اعتماد به نفس و عزت نفس آنان، تقویت نگرش منفی نسبت به مصرف مواد و اعمال نظارت فعال والدین، از جمله راه های پیشگیری از گرایش فرزندان به مصرف مواد است. تقویت آرامش و نشاط اجتماعی، افزایش آستانه تحمل، هویت سالم، خودکنترلی و خویش نگهبانی و کنترل هیجانات منفی از مهم‏ترین روش‏های پیشگیری از مصرف مواد در نوجوانان است. آموزش مهارت های حل مساله، تفکر نقادانه، خلاقیت برای توانایی حل مساله، سازگاری اجتماعی و تصمیم گیری منطقی از مهم ترین عوامل پیشگیری از مصرف مواد مخدر به شمار می رود.

* اختلال در عملکرد خرده نظام ها باعث شکل گیری رفتارهای ناهنجار فرزندان در جامعه می شود

والدین عزیز! سبک‏ های ارتباطی پرخاشگرانه و سلطه پذیر زمینه را برای انحراف فرزندان و گرایش آنان به رفتارهای پر خطر را مهیا خواهد ساخت. والدین گرامی تصمیم گیری منطقی را به فرزندان خود آموزش دهید زیرا تصمیم گیری ‏های ناگهانی، مطیعانه، احساسی و اجتنابی از سوی نوجوانان، زمینه را برای انحراف آنان به سوی رفتارهای پرخطر فراهم خواهد ساخت. والدین گرامی از اعمال خشونت، نزاع، تنش، توهین، مقایسه، مجادله، تحقیر شخصیت، تهدید، سرزنش، عیب جویی، درگیری، کشمکش عاطفی و تنبیه فرزندان خودداری و با تعمیر روابط در منزل، نسبت به برقراری ارتباط سالم با فرزندان مبادرت کنید. اختلال در عملکرد بهینه خرده نظام‏های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، سبب شکل‏ گیری رفتارهای ناهنجار در جامعه از جمله اعتیاد خواهد شد. احتمال مصرف مواد در نوجوانانی که در خانواده آنان دعوا، اختلاف شدید و جر و بحث بین والدین وجود دارد، دو برابر سایر نوجوانان دیگر می ‏باشد.

* روش های مقتدرسازی نوجوانان/ بهترین روش ضربه زدن به سیستم هوشمند مواد مخدر و روانگردان‏ ها

نوجوانان عزیز! آیا می‏دانید اضطراب- سرخوشی کاذب- فراموشی- اختلال حافظه کوتاه مدت- بی‏ انگیزگی- پوچ‏گرایی- اختلال در تمرکز و تعادل از جمله عوارض مصرف ماده گل (ماری‏جوانا) است. والدین عزیز آیا در منزل به گفتگوی خانوادگی اهمیت می‏ دهید؟ صحبت کردن با فرزندان درباره عوارض و پیامدهای مواد، اصلاح نگرش و باورهای آنان، اقدامی موثر برای مقتدرسازی آنان در برابر رفتارهای پرخطر خواهد بود. والدین عزیز دانش کافی درباره پیامدها و عوارض اعتیاد، الگو بودن و استفاده از روش‏ های تربیتی هماهنگ، گامی موثر در پیشگیری از گرایش فرزندان به مصرف مواد است. هم گرایی و انسجام در دستگاه های امر مبارزه با مواد مخدر همراه با تقویت اهتمام اجتماعی مردم، بهترین روش برای ضربه زدن به سیستم هوشمند مواد مخدر و روانگردان‏ ها است. والدین گرامی آیا شما برای پیشگیری از گرایش فرزندان تان به مصرف مواد مخدر و روان گردان ها اقدام کرده اید؟ به امید روزی که با همت آحاد جامعه و با برنامه ریزی جامع مسئولین هیچ عقلی پرده نشین نشود و هیچ خانواده ای در آتش اعتیاد گرفتار نشود.

حسن بابایی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر و میمه

انتهای پیام/