۱۱:۳۰ - چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۰

یادداشت؛

امـام خمينـی (ره)؛ یک حقیقت همیشه زنده تاریخ و پـايـانی بر تحقيـر تـاريخـی ايـرانيـان است

امام خميني (ره)، بزرگترين شخصيتی است که تأثير فراواني بر تاريخ معاصر ايران و جهان اسلام داشته و دارد. انديشه و آرا و ديدگاه‌هايي که ايشان در دوران زندگي پربار خود، بيان و ارايه کرده‌اند، توانسته روحيه، ديدگاه‌ها و رفتار مردم را در دوران حاکميت طاغوت، تغيير داده و تحول اساسي در نگرش و نظريات مردم ايران پديد آورد.

به گزارش شاهین پرس؛ { یَآ أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ (27) ارْجِعِى إِلَى‏ رَبِّکَ رَاضِیَةً مَّرْضِیَّةً (۲۸) فَادْخُلِى فِى عِبَادِى (۲۹) وَادْخُلِى جَنَّتِى‏ (۳۰)…}
«هان اى روح آرام یافته (27) به سوى پروردگارت بازگرد که تو از او خشنود و او از تو خرسند است (28) پس در جرگه بندگان من درآى (29) و به بهشت من داخل شو (30)»…»

 امام خميني (ره)، بزرگترين شخصيتی است که تأثير فراواني بر تاريخ معاصر ايران و جهان اسلام داشته و دارد. انديشه و آرا و ديدگاه‌هايي که ايشان در دوران زندگي پربار خود، بيان و ارايه کرده‌اند، توانسته روحيه، ديدگاه‌ها و رفتار مردم را در دوران حاکميت طاغوت، تغيير داده و تحول اساسي در نگرش و نظريات مردم ايران پديد آورد. تا پيش از ظهور امام خميني، مردم ايران بروز هر رخدادي را از چشم نيروهاي خارجي مي‌ديدند و هر نوع تغييري را تنها با کمک قدرت‌هاي ديگر امکان‌پذير مي‌دانستند، ولي امام خميني توانست با اتکا به ديدگاه اسلامي، به انفعال سياسي مردم ايران پايان داده و حضور انسان‌ها در سرنوشت خويش را، جايگزينِ ناظر بي‌اراده بودن آنها كند.

* حضرت امام(ره) تغيير و تحول در نگرش و بينش انسان‌ها را عامل و منشء ايجاد هر نوع تحول در جامعه می دانست

امام خميني (ره) در آغاز، ايجاد هر نوع تحول در جامعه را تغيير و تحول در نگرش و بينش انسان‌ها مي‌دانست و معتقد بود که:«اِنَّ الله لا يغيـر ما بقومٍ حتـّي يغيـروا ما بانفسهم». حضرت امام (ره)، سرچشمه همه قدرت‌ها را خداوند متعال مي‌دانست و بر اين باور بود که اگر مردم در راه اراده الهي قرار گيرند، مي‌توانند بزرگترين كارها را انجام دهند. بر همين اساس، او ظرفيت و اراده مردم را بزرگترين منشأ و عامل توليد قدرت مي‌دانست. در دوران سلطنت پهلوي که همه اميدها به تغيير شرايط دچار يأس شديد شده و دين الهي در انزوا بود امام خميني (ره)، تنها راه دگرگوني اوضاع و تحقق روح اسلام در جامعه ايران را، از توده‌هاي مردم انتظار داشت.

* امام خمینی(ره) «روحيه خودباوری و توانستن» را در بين مردم ايران ایجاد کرد

ايشان معتقد بود، براي ايجاد يک جامعه اسلامي، بايد بزرگ‌ترين مانع موجود را که همانا وجود رژيم شاهنشاهي و استبداد ريشه‌دار و سلطنت پهلوي در ايران است، از سر راه برداشت. او به توانايي و اراده مردم باور داشت و بر اين باور بود که با دست خالي مردم ولي با وحدت و انسجام آنها مي‌توان بساط بزرگترين قدرت تحت حمايت آمريکا را از سرزمين ايران برچيد. او هيچ‌گاه در داشتن چنين عقيده‌اي دچار تزلزل نشد و توانست با اقبال زياد مردم به اسلامي که او ارايه مي‌کرد، به بزرگترين مطالبه تاريخي مردم ايران، تحقق بخشيده و بساط سلطه خارجي را از سرزمين ايران برچيند و به حضور پنجاه هزار مستشار نظامي آمريکا بر ارکان ارتش ايران پايان دهد و قواي نظامي ايران را از ابزاري در خدمت شيطان بزرگ بودن، به مجموعه‌اي تحت فرمان ملت تبديل كند. انديشه برپايي يک حکومت الهي و زنده کردن دوباره حاکميت علوي با اراده و خواست مردم، از موفقيت‌هايي بود که ايشان توانست با جلب افکار عمومي به آن دست يابد. او هيچ‌گاه خود را بي‌نياز از مردم نمي‌دانست و بزرگترين مشکلات استقرار نظام جديد در ايران را با ياري از مردم و با همت آنان، حل مي‌کرد.

جنگ تحميلي را با قدرت مردم و با ظرفيت نيروهاي مسلح، با پيروزي تمام به پايان برد. کشور را به مرحله اي از قدرت رسانيد که آمريکا از بازگشت به ايران، مأيوس شد. بزرگترين دستاورد انقلاب او، «ايجاد روحيه خودباوري و توانستن» در بين مردم ايران بود. او توانست به تحقير تاريخي ملت ايران پايان داده و ايجاد قسط و عدالت اجتماعي را سر لوحه کار دولت مردان جمهوري اسلامي قرار دهد. او مي‌خواست نظام ظلم حاکم بر ملت‌ها را از سراسر جهان براندازد و تشکيل دولت‌ها را با آرا و خواست مردم محقق سازد. بنابراين؛ بزرگداشت امام خميني (ره)، ارج نهادن به ايران و ايراني و دين و مکتب است.

ما با بزرگ داشتن امام خميني، تنها يک تن و يک شخصيت الهام‌بخش را بزرگ نمي‌داريم، بلکه تاريخ و فرهنگ و منش ايراني را ارج مي‌نهيم و در پي آن، بدان مي‌نازيم و سرافرازيم که ايراني هستيم و بخت آن را يافته‌ايم که در اين سرزمين الهي ـ که يکي از بهترين بوم‌هايي است که خداوند آفريده‌ ـ زاده‌ شده‌ايم و در دوران و عصر امام خميني زيسته‌ايم.

ديگر آنکه به ويژه در اين روزگار پرآشوب که روزگار گسستني‌ها و از خودبيگانگي‌هاست و فرهنگي بيگانه که پديده‌اي اهريمني است، به ياري فناوري رسانه‌اي در هر سويي بساط مي‌گسترد، ما ناچاريم براي آن‌که ايراني بمانيم و اسلامي زندگي کنيم، خويشتن و هويت خود را باز يابيم و به اين ترتيب، براي بازيافتن خويشتن، ناگزير مي‌بايد خود را بشناسيم و براي شناخت خود نيز هر آيينه ‌بايد به مکتب امام خميني بازگرديم و آن را بشناسيم، زيرا هويت کنوني ما ايرانيان را در عصر جديد با ظهور چنين شخصيتي و چنين انسان والايي مي‌شناسند. او هم‌اکنون بخشي از شناخت جهانيان نسبت به ايران است.

* امام خمینی(ره) ضامن زنده نگه داشته شدن انقلاب اسلامی در جهان است

یاد و نام امام خمینی (ره) ضامن زنده نگهداشته شدن انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در سراسر جهان است. چرا که؛ «انقـلاب اسـلامی ایـران، بدون نام خمینـی (ره) در هیچ جای جهان شناخته شده نیست!».

در اين روزگار پرآشوب که روزگار گسستني‌ها و از خود بيگانگي‌ها است، ما ناچاريم براي آن‌که ايراني بمانيم و اسلامي زندگي کنيم، خويشتن و هويت خود را باز يابيم. مي‌‌بايستی به مکتب امام خميني بازگرديم و آن را بشناسيم، زيرا هويت کنوني ما ايرانيان را در عصر جديد با ظهور چنين شخصيتي و چنين انسان والايي مي‌شناسند.

*  امام خمينی (ره)، «ايــرانـی‌تـريـن ايــرانـی» که می شناسیم

امام خميني (ره)، «ايــرانـي‌تـريـن ايــرانـي» است که مي‌شناسيم. آرمان او «بـودنِ ايــران» و «ایــرانـی بـودن» است. هر ايراني بيدار دل و خويشتن شناس که به ايراني بودن خويش سرافراز است، وامدار و سپاسگزار خميني است. هيچ سياستمداري را در پهنه گيتي نمي‌شناسيم که به اندازه امام خميني بر مردم سرزمين خويش اثر گذاشته باشد. از آن است که ايرانيان در سال‌ها، همواره اين پير پاک و پارساي خميني را گرامي داشته‌اند.

آري؛ در 14 خردادماه سال 1368، با زمزمۀ «یَـآ أَیَّتُهَـا النَّفْـسُ الْمُطْمَئِنَّـةُ …» چشم‌هايي بر هم نهاده شد که هيچگاه بر «فيـضِ سَـحَــر» بسته نماند و قلبي از تپش ايستاد که جز براي «رضـايِ خـدا و خـدمـتِ به مـردم» نتپيد و لباني بسته شد که از آنها جز «عطـرِ وحـي» و «حکــمـتِ نـافــع» نَتـَراويد.

درود و رحمت بي‌پايان الهي بر آن عزيز سفركرده‌اي كه اكنون در جوار اولياي خويش آرميده است و تاريخ، هرگز اخلاص و شجاعت و ايمان و تقوا و مردم‌خواهي و دين‌مداري و آزادگي و عزت‌سازي و افتخارآفريني‌هاي او را فراموش نخواهد كرد.

کار بزرگ «ناخُدای دشت سیادت»، حضرت امام خميني (ره) که جدا کردن ايران از نظام سلطه جهاني بود و اثر شگرف او بر فرهنگ و ناخودآگاهي تباري ايرانیان به مصداق آیه شریفه 21 سوره مبارکه احزاب که می فرماید: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْـوَةٌ حَسَنَـةٌ» نمـونه و سـرمشـق نیکـویـی برای پیروان آن مجاهد نستوه و امام بزرگوار بود، همچنان در روح ايـرانيـان و همه آزادگان جهان جاري است و هر ساله با بزرگداشت یاد و خاطر ایشان در “چهــاردهــم خُــرداد” تداوم مي‌يابد…

درود خدا بر امام خامنه‌اي (مُدّظله العالی) که در توفان سهمگين رحلت پيامبر انقلاب، شجاعانه و خالصانه، سکاندار کشتي پر تلاطم اين نهضت مقدس شد و سکون و سکينه را به دل‌هاي آشفته، هديه کرد.

انتهای پیام/ ناصـر حسینی مُنجـزی

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.