۰۸:۱۲ - یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰

استاد مطهری پایه‌گذار نهضت بازشناسی اسلام اصیل

عدم سازش با افکار و جریان‏های انحرافی نظیر؛ ماركسیسم، ناسیونالیسم، تحجر و التقاط و اخباری‌گری باعث گردید تا استاد مطهری پایه‌گذار نهضت بازشناسی اسلام اصیل شوند.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام حسن بابایی/ شهید مطهری یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ معاصر است که علاوه بر حوزه اندیشه و نظریه‌پردازی، تلاش‌های زیادی در عرصه سیاسی و اجتماعی انجام داده است که بررسی آن‌ها نشان می‌دهد که سیره نظری و عملی ایشان در راستای تقویت گفتمان انقلاب اسلامی بوده است. از خصوصیات اجتماعی شهید مطهری می‌توان به علاقه وی به مسائل فرهنگی و سیاسی روز اشاره کرد. همسر شهید مطهری نقل می‌کند؛ «از سال‌ها قبل، از برنامه‌ریزی درباره انقلاب اسلامی حرف می‌زدند و بچه‌ها و مرا در جریان مسائل سیاسی روز می‌گذاشتند و با بچه‌ها درباره جریان‌های موجود و گروه‌های فکری و برخوردهای بین گروه‌ها حرف می‌زدند و آنها را روشن می‌کردند تا با قرار گرفتن در کنار منحرفان، خدا نکرده لغزشی از راه راست پیدا نکنند».

دغدغه و دل مشغولی اصلی شهید مطهری، دفاع از كیان اسلام بود وی در این زمینه هیچ‏گونه سازش‌كاری را تحمل نكرد و با استواری، با كج‌اندیشان دین مقابله كرد و هرگونه بی‌مهری و آزار و اذیتی را به خاطر اسلام و حفظ آن به جان خرید. عدم سازش با افکار و جریان‏های انحرافی نظیر؛ ماركسیسم، ناسیونالیسم، تحجر و التقاط و اخباری‌گری باعث گردید تا استاد مطهری پایه‌گذار نهضت بازشناسی اسلام اصیل شوند. مطهری معتقد بود که قرآن با تساهل دینی یعنی سازش با غیر مسلمان بر سر دین، مخالف است. سیره نظری شهید مطهری نشان می‌دهد که سازش با غیرمسلمان اگر به معنای مصالحه کردن بر سر دین و حتی کوچکترین مواد دین باشد به شدت از ناحیه قرآن کریم، نفی شده است. مطهری اعتقاد داشت در میان جوانان‏ و به اصطلاح طبقه روشنفكر مسلمان، تمایلاتى در جهت غرب‏گرایى و نفى اصالت‌هاى شرقى و اسلامى وجود دارد که باید برای آن چاره‌ای اندیشید. از این‌رو وی معتقد بود که عمل سیاسی بدون پشتوانه ایدئولوژیک نتیجه مطلوب را نخواهد بخشید و از این رو به موازات همکاری در فعالیت‌های مخفی سیاسی با سخنرانی‌های پرمحتوای خود به روشنگری جوانان می‌پرداختند و با آثار علمی، فلسفی و اجتماعی در تداوم و تکامل این روشنگری می‌کوشید.

* شهید مطهری مرزبان اندیشه های دینی و ارزش های الهی

حساسیت شهید مطهری نسبت به مسئله حجاب از دیگر ویژگی‌های وی محسوب می‌شود. در یکی از سال‌ها که شمار داوطلب ورود به دانشکده الهیات سخت رو به فزونی نهاده بود، و این کثرت و فزونی در تاریخ آن روز دانشکده بی‌سابقه به نظر می‌رسید و داوطلب‌ها عبارت از چند صد نفر بودند که شماری از آن‌ها را دختران و طائفه نسوان تشکیل می‌دادند، قهرا در آن روز شماری زیاد از این زنان بی‌حجاب بودند. استاد بزرگوار این مطلب را قبلاً پیش‌بینی کردند و از آن جا که سخت تلاش می‌نمودند فضای دینی دانشکده با ورود زنان بی‌حجاب آسیب نبیند، در یکی از این جلسات رسمی شورای دانشکده پیشنهاد کردند که دختران و زنانی که می‌خواهند در این دانشکده به تحصیلات خود ادامه دهند باید با پوششی «محتشم» و دارای حجاب شرعی باشند و گرنه دانشکده از ادامه تحصیل آن‌ها معذور است. این پیشنهاد مورد تصویب اعضاء شورا و رئیس وقت دانشکده که شخصیتی آرام و متین بود و به استاد ما بسیار احترام می گذاشت قرار گرفت.

مطهری از آن زمانی که تحصیلات علوم اسلامی را شروع کرد، می کوشید در حد توان، شرایط و ویژگی های یک مرزبان اندیشه های دینی و رسالت مدار ارزش های الهی را به دست آورد. سخنرانی و مقالاتی که توسط مطهری منتشر می شد صرفاً به دلیل علاقه وی به اسلام بود و این رفتارها از سوی ایشان به منزله یک شغل یا ابزاری برای کسب درآمد نبود؛ بلکه برای دفاع از اسلام نسبت به افکار و عقاید انحرافی، رسوخ تفکرات مادی و انحرافات عقیدتی در جامعه ایرانی بود. ایشان اگر کوچک‌ترین انحرافی در یک برداشت تفسیری، فلسفی، اقتصادی و اجتماعی که درباره اسلام می‌دید، عکس‌العمل قاطع نشان می‌داد. بمنظور معرفی کتب شهید مطهری با استفاده از 52 کتاب استاد مطلب ذیل را تقدیم شما می نمایم:

* مطهری کیست؟

مطهری يک انسان کامل بود که در راه شناخت خود و خالق خود حرکت کرد و با الگو گرفتن از سيره نبوی و سيره ائمه اطهار در زندگی خود تماشاگه راز بزرگان دين شد و با گفتارهاي معنوی آنها روح حماسه حسينی را در خود پرورش داد و با درک صحيح اسلام و مقتضيات زمان در ادامه راه نهضتهای اسلامي در صد ساله اخير، پيرامون انقلاب اسلامی تحقيق نموده و برای تحقق آن پيرامون جمهوری اسلامی جهاد نمود و با جاذبه و دافعه علی(ع) مقابل ظلم و ستم ايستاد تا عدل الهی اجرا شود و زمينه ای شود جهت قيام و انقلاب مهدی و در اين راه از شهيد شدن نهراسيد چرا که انسان و سرنوشت را می دانست و به زندگی جاويد و حيات اخروی يقين کامل داشت.

مطهری چون خدمات متقابل اسلام و ايران را می دانست و مظلوميت امامت و رهبری را فهميده بود جهت حمايت از ولاء ها و ولايتها خود را آماده کرد و در اين مسير با راههای علل گرايش به مادی گری مبارزه کرد تا احياء تفکر اسلامی شود. او چون تکامل اجتماعی انسان را می دانست و می خواست که زنان و مردان اين جامعه تکامل پيدا نمايند به دفاع از نظام حقوق زن در اسلام و مسئله حجاب مهيا شد. اگر چه در اين مسير حقوق بشری ها صحبت از محکوميت می زدند اما او چون با علوم اسلامی آشنايی داشت و فلسفه اخلاق را می دانست هدف زندگی خود را فراموش نکرد و در مقابل داستانهای دروغين حقوق بشری ها ايستاد تا داستان راستان تحقق پيدا کرد.

مطهری در مقابل کسانی که پيرامون محلل فکر می کردند و دم از جدايی دين از سياست می زدند و نمی دانستند مديريت و رهبری اسلام چگونه است اعلام کرد که خورشيد دين هرگز غروب نمی کند. او در مقابل کسانی که هنوز تعليم و تربيت در اسلام را فرا نگرفته بودند و فرياد تخصص در مقابل تعهد را سر می دادند از پيامبر امی دفاع کرد چرا که او ختم نبوت نمود و خاتميت او را در الغدير خداوند تاييد نمود.

مطهری با جهان بينی اسلامی نقدی بر مارکسيسم زد و با منطق و فلسفه کلام و عرفان فقه و اصول فقه و حکومت عملی در مقابل مقالات فلسفی آنهايی که فکر می کردند می توانند ماترياليسم در ايران را زنده کنند اصول فلسفه و روش رئاليسم را حاشيه زد. و بالاخره مطهری در راه مبارزه با جهان بينی مادی و تحقق جهان بينی توحيدی با کمک امدادهای غيبی و با آشنايی با قران در شرح مبسوط منظومه با خون خود ارزش والای انسان در قران را در جامعه و تاريخ معرفی نمود

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.