۰۹:۱۰ - شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

یادداشت؛

شرایط حاد کرونایی و درس هایی که باید بگیریم

بیماری کرونا بسیار مسری است ولی به همان نسبت مهربانی ما انسان‌ها به یکدیگر هم مسری است؛ ما باید مواظب هم باشیم، پس هر حرکت هرچند کوچک به نشانه احترام به حقوق دیگران در جامعه اهمیت دارد.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام حسن بابایی/  امروزه از میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا خواسته شده تا «فاصله اجتماعی» را رعایت کنند و به این ترتیب از انتشار ویروس کرونا جلوگیری کنند. به کودکان و خانواده‌ها گفته می‌شود که در خانه بمانند، به همه توصیه می‌شود که با هم دست ندهند، غذای‌شان را با هم تقسیم نکنند و حتی نزدیک هم نشوند.به نظر کار بسیار سختی است. یکی از بهترین کارهایی که می‌توانیم در حال حاضر و در میان این همه‌گیری انجام بدهیم تا به دیگران نشان دهیم چقدر برایمان مهم هستند، این است که از هم دور بایستیم. چراکه حتی اگر خودمان جوان و سالم هستیم، می‌توانیم به راحتی ویروس را به دیگران انتقال دهیم، و این کار باعث به خطر افتادن جان کسانی که ضعیف‌تر و آسیب‌پذیرتر هستند می‌شود.

بیماری کرونا بسیار مسری است ولی به همان نسبت مهربانی ما انسان‌ها به یکدیگر هم مسری است؛ ما باید مواظب هم باشیم، پس هر حرکت هرچند کوچک به نشانه احترام به حقوق دیگران در جامعه اهمیت دارد. بنابراین به جای دست دادن، ما از دور برای هم دستمان یا سرمان را تکان می‌دهیم. مترو و اتوبوس‌های شلوغ سوار نمی‌شویم و تا جایی که می‌توانیم پیاده می‌رویم. حداقل یک متر از دوستانمان، همکاران و همسایه‌های‌مان فاصله می‌گیریم و یا با تلفن احوالپرسی می‌کنیم. و هر بار که یکی از این کارها را انجام می‌دهیم، نشان می‌دهیم که چقدر همه برایمان مهم هستند و الگویی برای اطرافیان می‌شویم. ما انتخاب می کنیم که دورتر باشیم و فاصله میان‌مان را با محبت پر می‌کنیم. شما چطور؟ آیا فاصله اجتماعی را رعایت می کنید؟ نکته ای که شاید کمتر به آن توجه شده است موضوع اطاعت پذیری و ولایتمداری ما در شرایط کرونایی می باشد به این جملات توجه کنید:

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای :لازمه اِعمال مدیریت صحیح و مناسب را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاهها و همچنین همکاری مردم» دانستند و افزودند: البته این همکاری فقط مختص مقابله با کرونا نیست بلکه باید در همه مسائل بخصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است. از آنجا که جنبه‌های امنیتی و اقتصادی نیز نشأت گرفته از همین بیماری است، بنابراین اصل و اولویت در تصمیم‌گیری‌ها، سلامت مردم است. رهبر انقلاب اسلامی گفتند: هنگامی که وزارت بهداشت، مصادیق محدودیت را تعیین کرد، بقیه دستگاهها باید بدون در نظر گرفتن ملاحظات دیگر، آنها را رعایت و اجرا کنند.

یقیناً هر چیزی که کمک کند به سلامت جامعه و عدم شیوع این بیماری، یک حسنه است؛ در نقطه‌ مقابل هر چیزی که کمک کند به شیوع این بیماری، یک سیّئه است. خدای متعال ما را موظّف کرده که نسبت به سلامت خودمان و سلامت دیگران، سلامت مردم، احساس مسئولیّت کنیم؛ بنابراین توصیه‌ِ اّول این است که ما کاملاً رعایت مقرّراتی را که مسئولین برای ما مشخّص می کنند، برای خودمان فریضه بدانیم و لازم بدانیم و عمل کنیم. مسئولین محترم ذی‌ربط در این کار دستوراتی داده‌اند، و ان‌شاءالله این دستورات را بایستی عمل کرد؛ همه باید عمل کنند این دستورات را؛ این برای حفظ جان خودشان و حفظ جان [مردم] کشور و کنترل این بیماریِ خطرناک است؛ بنابراین همه باید عمل کنند.

از توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مجموعه‌های مسئول تخطّی نکنند؛ در مورد پیشگیری، در مورد تمیز نگه داشتن دست و صورت و محیط زندگی و آلوده‌ نکردن اینها و جلوگیری از آلوده‌ شدن اینها، دستورهایی که مجموعه‌ متخصّص و کارشناس میدهند، اینها را باید عمل کرد.

حتّی اجتماعات دینی را تعطیل کرده‌اند که خب این در طول تاریخ ما به این شکل بی‌سابقه است که همه جا حتّی مثلاً حرمهای مطهّر و نمازهای جمعه و جماعت تعطیل بشود؛ این بی‌سابقه است، ولی خب چاره‌ای نبوده‌ است؛ این جور مصلحت دانسته‌اند و این جوری عمل کرده‌اند؛ اینها را رعایت بکنند تا ان‌شاءالله خدای متعال هر چه زودتر این بلا را از سر ملّت ایران و همه‌ ملّتهای مسلمان و همه‌ بشریّت کم و کوتاه کند.

آری جملات فوق بیانات ولی امر مسلمین جهان است که تاکید و تصریح نموده اند که:” هر چه ستاد ملّی کرونا گفت [باید رعایت شود]؛ اگر سفر را ممنوع کردند، [مردم] سفر نروند؛ هر چه را لازم دانستند انجام بدهند. بنده که مثل سال گذشته قطعاً سفر نخواهم رفت؛ و هر چه ستاد ملّی در این زمینه بگوید [رعایت میکنم].

حال باید بدانیم  رعایت نکردند دستورالعمل های بهداشتی و محدودیت های اعمال شده کرونایی اولا یک تخلف قانونی می باشد و به فتوای امامین انقلاب تخلف از مقررات دولت جمهوری اسلامی ایران جایز نیست:

امام خمینی (ره):تخلف از مقررات دولت اسلامی جایز نیست.

مقام معظم رهبری مدظله العالی: مخالفت با قوانين نظام جمهوری اسلامی، جايز نيست

ثانیا تخلف از مقررات و قوانین ستاد ملی کرونا با عنایت به رهنمودهای مقام معظم رهبری مدظله العالی امتحانی است بر شیوه اطاعت پذیری و ولایتمداری ما وقتی حضرت آقا دو سال متوالی سفر معنوی زیارت علی بن موسی الرضا علیه السلام را تعطیل می کند وقتی مجالس عزاداری محرم و فاطمیه را با هیئت مذهبی یک نفره برگزار می نماید وقتی دیدارهای مردمی را که بفرموده معظم له : یکی از دل‌خوشی‌های بنده، همیشه در طول این سالهای متمادی، دیدارهای با مردم بوده؛ یکی از دلبستگی‌های اینجانب و حوادث پُرجاذبه برای من، دیدار با مردم بوده که یک چیزی بشنوم، یک چیزی بگویم و با طبقات مختلف مردم دیدار کنیم؛ این دشمن حقیر و خطیر یعنی ویروس کرونا -که هم خیلی حقیر و صغیر است، هم خیلی خطرناک و خطیر است- مانع شده است.

حال اعتراض ما انتقاد ما عدم رعایت قوانین توسط ما نشانگر چیست آیا فهم خود را بالاتر از فهم ولی می دانیم؟ آیا می دانیم آمادگی ظهور منوط به فهم مطالبه امام است جامعه  دینی اگر بخواهد به آن آمادگی برسد باید دو مطلب را نسبت به امام زمان رعایت کند. مطلب اول این است که ایشان از ما چه مطالبه ای دارد و مطلب دوم این است که ما نسبت به او چه وظیفه ای داریم؟

آیا ویروس منحوس کرونا قبل از ظهور برای امتحان من و شما در مورد فهم ما از مطالبه نائب امام زمان و وظیفه ما در مقابل مطالبه او نیست؟ آیا در این امتحان پیروز می شویم و یا ولایت پذیری را در نفع و ضرر شخصی ترجمه می کنیم اگر بگویم ولایت را قبول داریم اما به تصمیمات ستاد ملی کرونا مشکوک هستیم آیا این سخن در موارد دیگر هم صدق خواهد کرد یا نه و هرکس می تواند قوانین و مقررات دولتی را برای خود تفسیر و تعبیر کند آیا آن زمان سنگ روی سنگ قرار خواهد گرفت آیا نافرمانی مدنی صورت نخواهد گرفت ؟ قدری بیاندیشیم که بعضی سخنان ما ولایتپذیری و اطاعت از ولایت ما را مخدوش نکند.

البته این مطالب انتقاد سازنده و پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده توسط دلسوزان و متخصصین جامعه را نفی نمی کند ولی باید بدانیم ارائه انتقاد و پیشنهاد موجب نافرمانی از مقررات و قوانین دولت جمهوری اسلامی نشود که در معرض آزمون سختی قرار گرفته ایم.

انتهای پیام/ مدیر اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.