۱۳:۳۰ - شنبه ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰

 50 درصد چالش بازار مرغ ناشی از ناتوانی مدیران است

رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان از افزایش تولید نرغ در اصفهان خبر داد و گفت: علت 50 درصد چالش بوجود آمده بازار ایام مناسبتی مرغ، ناشی از ناتوانی مدیران داخلی است که دوراندیشی ندارند.

فرهاد جعفریان در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس؛ از افزایش تولید مرغ در اصفهان خبر داد و اظهار کرد: هیجانات دو ماه اخیر بازار مرغ فروکش کرده و میزان تولید در سه شب گذشته از هر شب 500 تن به 540 تن افزایش پیدا کرده و وضعیت به روال عادی برگشته است.

رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان علت مشکلات دو ماه اخیر را افزایش تقاضا دانست و با بیان اینکه افزایش قیمت گوشت قرمز و ماهی در شب عید موجب اقبال بیشتر مردم برای خرید مرغ شده بود خاطرنشان کرد: برای شب عید در استان اصفهان با 15 درصد افزایش نسبت به سنوات قبل، هفت میلیون جوجه ریزی با تولید روزانه 500 تن مرغ انجام شد ولی بدلیل هیجان ناشی از افزایش قیمت انواع پروتئین موجب افزایش تقاضا و در نتیجه کمبود مرغ شده بود.

وی با تاکید بر اینکه تولید مرغ را نمی توان به یکباره افزایش داد و برای اینکار باید از پیش سیاست گذاری دقیق انجام شود ابراز کرد: تولید مرغ نه خم رنگرزی است از یک طرف جوجه بدیم از طرف دیگر مرغ بگیریم و نه کوره آجر پزی است که گل بدیم و از طرف دیگه فوری خشت تحویل بگیریم بلکه تولید مرغ روال منطقی دارد و باید براساس آن انجام شود بطور مثال جوجه یکروزه 40 گرمی بعد از 50 روز حدودا به 2/5 کیلو می رسد.

وی افزود: متاسفانه مردم هم با افزایش قیمت هر نوع کالایی حتی پیاز دچار هیجان شده و ولع خرید آن کالا بیشتر می شود و به یکباره بازار با کمبود ان کالا مواجهه می شود برای مرغ هم همینطور شد به علت افزایش قیمت‌ها، گوشت قرمز و ماهی از سفره ها حذف و اقبال عمومی برای خرید مرغ افزایش پیدا کرد.

جعفریان 50 درصد مشکل تولید مرغ را تحریم و تامین ارز و 50 درصد را سوء مدیریت داخلی عنوان کرد و افزود: نهاده های دامی از طریق ثبت در سامانه به مرغداری ها داده می شود ولی اینکه 20 روز بعد از جوجه ریزی نهاده های دامی شارژ می شود مشکلاتی به وجود می آورد. تاجری که نهاده های دامی وارد می کند اگر به موقع ارز جابجا نشود آن تاجر هم به مشکل بر می خورد.

وی افزود: برخلاف مرغ خانگی که با ته مانده سفره ها رشد می کند، در اصفهان ماهیانه 30 هزار تن ذرت و سویا خریداری می شود و اگر نهاده دامی به موقع به مرغداری نرسد مرغ ها به جای افزایش وزن کاهش وزن پیدا می کنند تاجر نیز اگر به موقع ارز نداشته باشد در واردات نهاده های دامی نیز مشکل پیدا می شود.

رئیس اتحادیه مرغداران اصفهان 50 درصد علت چالش میزان عرضه و تقاضا در بازار ایام مناسبتی مرغ را ناتوانی مدیران عنوان کرد و افزود: در مدیریت داخلی مشکل زیاد داریم مدیران دوراندیشی ندارند شب عید هرچه ما هشدار می دادیم گوش نمی کردند می خواستند چالش و التهاب بازار شب عید را بدون دوراندیشی به هر قیمتی شده فوری حل کنند در صورتی که برای جلوگیری از چالش ایام مناسبتی از قبل با دوراندیشی باید برنامه ریزی کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.