۱۰:۱۰ - دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰

پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی:

امیدآفرینی در گرو شکسته شدن محاصره تبلیغاتی دشمن/ منافع جریان تحریف در رهاشدگی فضای مجازی قرار دارد

پژوهشگر و کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: لازمه حرکت به سمت امیدآفرینی در جامعه شکسته شدن محاصره تبلیغاتی و رسانه ای دشمن است باید این فضایی که منافقین، ضدانقلاب و عناصر انحرافی داخلی و جریان تحریف و نفوذ در شبکه های اجتماعی بوجود آورده و یاس و ناامیدی پمپاژ می کنند شکسته شود.

به گزارش شاهین پرس؛ امید به آینده، از مهم ترین عوامل رشد و پیشرفت در هر جامعه ای به شمار می رود و در بین نسل جوان به عنوان یک موتور محرکه برای توسعه و پیشرفت محسوب می شود. امروز در شرایطی بسر می بریم که نسل جوان بیش از سایر افراد جامعه هدف آماج حملات رسانه ای دشمن قرار دارد و این در حالی است که در این وضعیت باید تلاش کنیم این تهدید به یک فرصت بزرگ برای کشور و نظام و انقلاب تبدیل شود.

اساس بیانیه گام دوم انقلاب امیدآفرینی و جهادی کار کردن است جوان مؤمن انقلابی تا پای جان پای ولایت و آرمان های انقلاب ایستادگی می کند این در حالی است که دشمن تمام تلاش خود را برای ناامید کردن جوانان مؤمن و انقلابی به کار می گیرد تا دست از ولایت بردارند.

سید علیرضا آل داوود در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ امیدآفرینی را کلید واژه ای مهم و اساسی و یاس و ناامیدی را عامل بسیاری از مشکلات دانست و اظهار کرد: علاوه بر آیات و روایات متعدد، رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام انقلاب نیز به صراحت به امیدآفرینی تاکید دارند.

کارشناس رسانه و فضای مجازی افزود: رهبر معظم انقلاب در خصوص نقش رسانه ها در یاس آفرینی می فرمایند رسانه های بسیاری وجود دارد که کار ویژه آنها مایوس کردن مدیران، مسئولان و مردم نسبت به آینده با اخبار دروغ، وارونه کردن موضوعات، کم رنگ کردن جلوه های امید بخش و چندین موضوع دیگر است و در ادامه خطاب به جوانان می فرمایند شما باید پیشگام در شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن باشید و نهال امید به آینده را در خود و دیگران پرورش دهید.

وی با بیان اینکه حضرت آقا امیدآفرینی را نخستین و ریشه ای ترین جهاد می دانند که باید در جامعه تزریق شود افزود: امید به افراد حس عمیق امن بودن و قابل اعتماد بودن را می‌دهد و آنها را به سمت تلاش بیشتر برای دستیابی یه موفقیت‌ها می‌کشاند اما متاسفانه بدلیل رها بودن فضای مجازی، اخبار جعلی، دروغ و منفی در شبکه های اجتماعی منتشر می شود، این اخبار منفی منجر به یاس و ناامیدی افراد شده و آنها را از تلاش بیشتر باز می دارد.

آل داوود با تاکید بر اینکه اخبار جعلی و ناامیدکننده به شدت می تواند تاثیر منفی در سطح جامعه داشته باشد، اختلالات روان شناختی و بی پناهی اکتسابی را از جمله پیامدهای احساس ناامیدی نام برد که موجب افسردگی افراد جامعه می شود و آنها را وادار به تسلیم در برابر مشکلات زندگی و بروز رفتارهای پرخطر می کند.

 * امیدآفرینی در گرو شکسته شدن محاصره تبلیغاتی دشمن 

وی وجود بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از فعالیت جریان تحریف و نفوذ و آسیب های اجتماعی در جامعه را از دیگر پیامدهای انتشار اخبار جعلی برشمرد و تاکید کرد: لازمه حرکت به سمت امیدآفرینی در جامعه شکسته شدن محاصره تبلیغاتی و رسانه ای دشمن است باید این فضایی که منافقین، ضدانقلاب و عناصر انحرافی داخلی و جریان تحریف و نفوذ در شبکه های اجتماعی بوجود آورده و یاس و ناامیدی پمپاژ می کنند شکسته شود.

این پژوهشگر فضای سایبری نخستین راهکار برای شکستن محاصره تبلیغاتی دشمنان را لزوم راه اندازی شبکه ملی اطلاعات و حکمرانی رسانه های سایبری انقلاب اسلامی در داخل کشور و قوانین بروز برای این موضوع دانست و افزود: دومین راهکار امیدآفرینی در جامعه با ایجاد فرصت های شغلی و کارآفرینی و مقابله با مفاسد اقتصادی است.

* ترسیم آینده ای روشن برای امیدآفرینی در جامعه

وی اضافه کرد: قوه قضاییه، نهادهای نظارتی و امنیتی باید در برخورد با مفسدین اقتصادی و کسانی که از رانت استفاده می کنند شدت و جدیت داشته و این برخوردها به مردم نمایش داده شود تا ضمن ناامن شدن فضا برای مفسدین اقتصادی، موجب امیدآفرینی در جامعه نیز شود.

آل داوود موضوع تولید را راهکار دیگر برای ایجاد امیدآفرینی دانست و تاکید کرد: کارآفرینی، خلق ایده و شغل و حمایت از جوانان منجر به تولید در جامعه می شود و این تولید نیازمند پشتیبانی حکومتی و حاکمیتی است علاوه بر این با تلاش بیشتر موانع تولید نیز برداشته می شود که این از اهداف نامگذاری شعال سال هم است.

وی افزود: در واقع باید با خلق ایده های جدید و ایجاد شغل و کارآفرینی، به تولید برسیم و با حمایت و پشتیبانی ضمن رفع موانع تولید موجب رونق و شکوفایی اقتصادی کشور شویم چرا که امروز ما در یک نظام تمدنی با غرب قرار داریم و در این نظام می خواهیم بر اساس نقشه راهی به نام گام دوم انقلاب، تمدن نوین اسلامی را ایجاد کرده و به سوی ظهور حرکت کنیم لذا برای حرکت به سمت امیدآفرینی باید بتوانیم تصویر روشنی از آینده را ترسیم کنیم.

* راهبردهای اساسی مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن

کارشناس رسانه و فضای مجازی خاطرنشان کرد: برای مقابله با جنگ شناختی و نرم و عملیات های روانی دشمنان دو راهبرد اساسی وجود دارد که در کشورهای پیشرفته دنبال می شود و حضرت آقا نیز بارها به آنها تاکید کرده اند نخست مطالبه گری برای راه اندازی شبکه زیرساخت امن، مستقل و ارزان در کشور به نام شبکه ملی اطلاعات و حمایت از پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی و همچنین قانونگذاری برای فضای مجاری کشور است و با انقلاب ریگلاتوری سرویس های خارجی که در کشور فعال هستند حتما ذیل قوانین کشور ما فعال باشند و مالیات پرداخت کنند و طبق فرهنگ ما محتوا ممیزی و منتشر کنند و همچنین بستری برای تروریست ها، قاچاق انسان و کودک آزاری نباشد.

وی ارتقای دانش، سواد و مهارت مردم با راه اندازی نهضت سواد رسانه ای انقلاب اسلامی توام با تولید محتوا را دومین راهبرد اساسی نام برد و تصریح کرد: مردم باید اگاهانه به عنوان یک کاربر فعال، تاثیرناپذیر و اثرگذار در شبکه های اجتماعی حضور داشته باشند تا زمانی که شبکه ملی اطلاعات راه اندازی شود بتوانند از این فضا استفاده کرده و ضمن مقابله، تحت تاثیر تهدیدات پیام رسان های دشمن قرار نگیرند.

 * منافع جریان تحریف در رهاشدگی فضای مجازی قرار دارد

این پژوهشگر فضای سایبری حکمرانی رسانه ای را بسیار با اهمیت برشمرد و افزود: ترکیه و بسیاری دیگر از کشورهای پیشرفته دنیا حکمرانی رسانه ای خود را مبتنی بر پشتوانه سرزمینی قرار داده اند یعنی علاوه بر مرزهای فیزیکی از مرزهای مجازی کشور خود نیز حفاظت و صیانت می کنند زیرا مرزهای مجازی در مرتبه ای بالاتر مرزهای ذهنی کنشی و شناختی مردم کشور محسوب می شوند.

وی افزود: به طور مثال کشور ترکیه قوانین سایبری خود را از کشور آلمان کپی برداری و حدود یک سال نیز برای ان جنگید و در نهایت سرویس های خارجی را تسلیم قوانین خود کرد و آنها ملزم شدند در ترکیه دفتر نمایندگی ایجاد کنند نماینده حقوقی تعیین کنند و متعهد شدند طبق قوانین ترکیه عمل کنند و این سالها است که در غرب وجود دارد اما متاسفانه در کشور ما علاوه بر برخی رانتها و دلالی های پهنای باند که وجود دارد منافع جریان تحریف در رها شدگی فضای مجازی است اجازه نمی دهند فعالیت ها ذیل قوانین باشد تا هر زمان خواستند کشور را دچار چالش های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.