۱۴:۲۳ - یکشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۰

فرمانده دوران دفاع مقدس:

شهید صیاد شیرازی محبوب دل همه بود/ شخصیت شهید یاد شیرازی باید برای جوانان تدریس شود

فرمانده دوران دفاع مقدس با بیان اینکه سپهبد صیاد شیرازی محبوب قلوب امامین انقلاب و مردم بود گفت: ابعاد شخصیتی شهید صیاد شیرازی باید برای نسل های جوان تدریس شود تا شخصیت این شهید بزرگوار تکثیر شده و میلیون ها صیاد شیرازی در کشور داشته باشیم.

به گزارش شاهین پرس؛ بعد از روز اندوهبار بیست و یکم فروردین سال 1378 همه ساله این روز یادآور بزرگ مرد اسوه اخلاص و تقوا و از خودگذشتگی امیر سرافراز ارتش اسلام سپهبد شهید علی صیاد شیرازی، دلاور مرد پرافتخار ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس است. حماسه‌آفرینی و نقش بی بدیل و بارز شهید صیاد شیرازی در طراحی و فرماندهی عملیات های بزرگ دفاع مقدس و خلق پیروزی‌های بزرگ در سرنوشت ساز ترین روزگاران این ملت، هیچ گاه از خاطره ها محو نخواهد شد.

برای شناخت بیشتر ابعاد شخصیتی شهید صیاد شیرازی با امیر سرتیپ دوم سیدرضا موسوی از فرماندهان دوران دفاع مقدس و فرمانده بازنشسته آموزش دانشگده افسری به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

سپهبد شهید علی صیاد شیرازی دارای چه ابعاد شخصیتی بود؟

امیر سرتیپ دوم سیدرضا موسوی- شهید امیر سرتیپ صیاد شیرازی از جمله معدود افرادی بود که تبلور انسانیت و ارزشهای اسلام و نظامی را توام با هم داشت و چون دارای تربیت بسیار گسترده اسلامی بود او را به فرهنگ و ارزش های عاشورایی متصل کرده بود در واقع می توان گفت شهید صیاد شیرازی تاجری بزرگ بود که در راه اسلام با خداوند تجارت و معامله انجام داده بود.

شهید سپهبد صیاد شیرازی تبلور خدا محوری بود انسانی از خدا برای خدا بود از خواب و خوراک خود کم و بیشتر با معنویت و راز و نیاز با خدا مانوس بود در شبانه روز 2 الی 3 ساعت بیشتر نمی خوابید سحرها به قرائت زیارت عاشورا و تلاوت قرآن اهتمام ویژه ای داشت بطوریکه همراهان و همسنگرانش با صدای او از خواب بیدار می شدند دعای همیشگی او در قنوت نمازها و در آغاز کلام دعای فرج حضرت صاحب الزمان(عج) اللهم کن لولیک بود.

شهید صیاد شیرازی چکار کرده بود که محبوب دل امام(ره) و مردم شده بود؟

شهید صیاد شیرازی تنها یک فرمانده نظامی نبود بلکه فردی با اخلاق حسنه بسیار برگرفته از ارزشها و تعالیم اسلامی بود کسی بود که جهاد در راه خدا را برای خود تکلیف می دانست و می گفت ما در حال جهاد هستیم وقتی کسی همه اعمال و رفتارش سبقه الهی و رنگ خدایی داشته باشد عزیز قوم و ملت خود می شود

شهید صیاد شیرازی مصداق بارز اشداء الکفار و رحماء و بینهم بود در برابر دشمنان و منافقین بسیار سخت و محکم و آهنین و در برابر دوستان انسانی بسیار رئوف، رحم دل و مهربان بود. وفاداری را با دنباله روی از پرچم دار کربلا آموخته و با همان رنگ و سابقه در خدمت نظام مقدس جمهوری اسلامی و برای رهبر، مولا و مقتدای خود به گونه ای عمل می کرد که با خط سرخ عاشورایی در یک جهت باشد.

شهید سپهبد صیاد شیرازی شعار عاشورایی هیات منا الذله امام حسین(ع) را با گوشت و خون خود احساس و آمیخته کرده بود آنچنانکه در برابر زورگویان و در کوران مبارزه در میدان جنگ آماده بود تا سینه اش آماج تیرهای دشمنان شود.

ایشان بدلیل تربیتی برگرفته از تعالیم و ارزش های اسلامی که داشت همه علاقمند به هم صحبتی با او بودند شهید صیاد شیرازی همه خصوصیات و اخلاق حسنه را با هم در وجود خود پرورش داده و نهادینه کرده بود و موجب شده بود خدا هم ایشان را محبوب و عزیز قلوب ملت و رهبر کند.

شهید صیاد شیرازی علاوه بر حضور موثر در غائله کردستان و پاکسازی از ضدانقلاب که در اوائل پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده بود، در جنگ تحمیلی هم حضور بسیار فعال و موثری داشت عملیات های بزرگی همچون فتح المبین، طریق القدس، بیت المقدس و غیره را طراحی و با موفقیت به سرانجام رساند. همانگونه که امام حسین(ع) در روز عاشورا وقتی که برادر گرامیش حضرت ابوالفضل العباس(ع) تیر به چشمانش اصابت کرده بود و دستانش قطع شده بود سر او را به آغوش گرفت صیاد شیرازی هم وقتی تیر به چشمانش اصابت شده و به شهادت رسید حضرت آقا خم شده و بر تابوت علمدارش بوسه زد کاری که برای شهدای دیگر انجام نداده بودند.

خاطره ای از همراهی با سپهبد شهید علی صیاد شیرازی دارید برایمان بازگو کنید

خصوصیات اخلاقی از ایشان شخصیتی کم نظیر و بی بدیل ساخته و محبوب  قلوب همه مردم اعم از ارتشی و غیر ارتشی و نظامی و غیر نظامی کرده بود شهید صیاد شیرازی بسیار مقید بودند همه امور و تکالیف خود بویژه نماز را اول وقت انجام دهند در مسیر حرکت در یکی از ماموریت ها وقتی برای اقامه نماز ظهر و عصر به مصلی نماز جمعه شهریار رفتیم امام جمعه این شهر از دیدار صیاد شیرازی بسیار به وجد آمده و خوشحال شده بود نسبت به ایشان ابراز ارادت می کرد.

سال 1372 آن زمان که سپهبد صیاد شیرازی فرمانده نیروی زمینی ارتش بودند برای آموزش معارف جنگ به همراه تعدادی از جوانان دانشجو از تهران حرکت کردیم و ایشان در طول مسیر شرایط همه مناطق جنگی شمال غرب، کردستان، مناطق غرب و جنوب غرب را با بیانی بسیار روان برای دانشجویان تشریح می کردند مردم کردستان شهید صیاد شیرازی را بسیار دوست داشتند و ابراز علاقه می کردند در یکی دیگر از مناطق پیرزنی به نام فاطمه که در زمان جنگ تحمیلی پناه داده بود به صیاد شیرازی بسیار محبت می کرد.

امروز برای معرفی ابعاد شخصیتی شهید صیاد شیرازی به نسل جوان چه کاری باید انجام داد؟

جوانان باید شخصیت‌هایی امثال شهید صیاد شیرازی را بشناسند تا سیره و روش آنها را سرلوحه خود قرار داده و به آنها اقتدا کنند پرداختن به ابعاد شخصیتی سپهبد شهید صیاد شیرازی نباید محدود به سالروز شهادت ایشان و در حد یک جمله در رسانه باشد بلکه باید ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار در دانشگاه ها تدریس شود تا نسل های سوم و چهارم و بعدی نیز با شخصیت این شهید آشنا شده و الگوی خود قرار دهند.

علت نامگذاری 29 فروردین به نام روز ارتش چیست؟ 

روز چهارشنبه 29 فروردین سال 1358 بر خلاف تصور کسانی که به دنبال انحلال ارتش بودند حضرت امام(ره) دستور ابقای ارتش جمهوری اسلامی ایران را صادر کرد و این روز به نام روز ارتش در تقویم رسمی کشور ثبت و ماندگار شد چون حضرت امام(ره) ارتش را می شناختند و می دانستند ارتش غیور مردانی امثال صیاد شیرازی ها دارد امروز حضرت آقا هم همان نگاه وسیع امام راحل را نسبت به ارتش دارند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز دارای چه قابلیت هایی است و در بین ارتش های دنیا در چه جایگاهی قرار دارد؟

ارتش جمهوری اسلامی ایران امروز فارغ از پیشرفت های چشمگیری که در سالهای اخیر داشته بدلیل پایبندی به ارزش های الهی نه تنها در منطقه بلکه به جرات می توان گفت قدرتمند ترین ارتش در جهان است که جوانان با ایمان و متعهدی در خود پرورش داده و با دست یابی به تکنولوژی های پیشرفته نظامی روز دنیا، ناوهای پرقدرت جنگی، ساخت هواپیما، توپ و تانک تولید می کند.

ارتش مقتدر جمهوری اسلامی ایران امروز محدود به حفظ جغرافیای خاکی از تجاوز بیگانگان نیست در بسیاری از حوادث و بحران ها از جمله زلزله کرمانشاه، سیل خوزستان و لرستان ارتش با همه توان در خط مقدم برای خدمت رسانی به هموطنان حضور دارد این خصوصیات ارزشمند ارتش جمهوری اسلامی ایران باعث شده بی نظیرترین ارتش دنیا باشد.

همه این موفقیت ها به برکت وجود شهدایی امثال شهید صیاد شیرازی ها است، جمهوری اسلامی ایران امروز با داشتن روحیه هایی امثال سپهبد شهید علی صیاد شیرازی و سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی نه تنها در امور نظامی گری بلکه در بسیاری از علوم و صنایع نیز تحولی عظیم داشته و به موفقیت و پیشرفت های بزرگی دست پیدا کرده است این شهدا خود را جزئی از زنجیره الهی می دانستند و برای پیوستن به این زنجیره الهی در راهی که پرچمدار اصلی آن حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا الفدا بود با جهاد و تلاش شبانه روزی حرکت می کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.