۰۸:۰۰ - سه شنبه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۰

یادداشت؛

تبلیغ معارف دینی بهترین اعمال است

تبلیغ و بیان احکام و معارف دینی برای مردم و آشنا کردن آنان با پیام آسمانی از وظایف مهم انبیای الهی بوده است. آنان زندگی خود را در راه تبلیغ پیام الهی و آشنا کردن مردم با خداوند و احکام پاک او گذرانده‌اند چراکه نجات و سعادت انسان‌ها در گرو انجام تکالیف و دوری از همه آفات و انحرافات می‌باشد.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام حسن بابایی/ ماه مبارک رمضان بهار قرآن و ماه بسیار استثنایی و فرصتی طلایی برای عبادت است همان طوری که بهار در جسم انسان نشاط به وجود می‏ آورد در ماه رمضان هم انسان باید بر اثر عبادت نشاط روحی پیدا کند

بی‌تردید امسال نیز همچون سال گذشته اگرچه با شرایط موجود ماه مبارک رمضان حال و هوای متفاوتی دارد چراکه تنها را ه مقابله با کرونا و پیشگیری از شیوع آن قطع زنجیره انتقال است و طبیعتاً در این شرایط برگزاری هر گونه برنامه که باعث تجمع افراد شود می‌تواند به ادامه‌دار شدن وضعیت کمک کند. از تعطیلی در شب و روز نیمه‌ شعبان پیداست که در ماه رمضان هم باید با حفظ همین فاصله‌ها و نکات بهداشتی مقابله با کرونا را ادامه داد.

اما همانند سال‌های گذشته، مردم مؤمن و پارسا با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان با شعور و شعف وصف‌ناپذیر در مهمانی خدا شرکت کرده و از این فرصت بی‌نظیر کمال استفاده و فیض معنوی را می برند، ما در این عصر حاضر موهبتی به نام فضای مجازی داریم که این روزها ظرفیت‌های آن به‌خوبی شناخته می‌شود. مقام معظم رهبری هم در پیام نوروزی‌شان فرمودند که فرصت فضای مجازی را باید دریافت.

ما می‌توانیم از ظرفیت‌های فضای مجازی برای ارتباط با محیط‌های معنوی استفاده کنیم. مجموعه‌های متخصص حوزه رسانه و فضای مجازی و فناوری اطلاعات باید اپلیکیشن‌ها و محصولاتی در این زمینه تولید کنند که در این ماه برای انجام اعمال مذهبی و دینی مورد استفاده مردم قرار بگیرد. اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین‌شهر و میمه به مناسبت این ماه بزرگ بر اساس وظایف مکتبی و قانونی، رعایت نکات زیر را به‌عنوان دردنامه اشتیاق یادآور می‌شود.

۱-مبلغین و مبلغات

الَّذِینَ یُبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللَّهِ وَ یَخْشَوْنَهُ وَ لا یَخْشَوْنَ أَحَداً إِلَّا اللَّهَ وَ کَفی بِاللَّهِ حَسِیباً. احزاب، ۳

همان کسانی که پیام‌های خدا را ابلاغ می‌کنند و از او می‌ترسند و از هیچ‌کس جز خدا بیم ندارند؛ و خدا برای حسابرسی کفایت می‌کند.

تبلیغ و بیان احکام و معارف دینی برای مردم و آشنا کردن آنان با پیام آسمانی از وظایف مهم انبیای الهی بوده است. آنان زندگی خود را در راه تبلیغ پیام الهی و آشنا کردن مردم با خداوند و احکام پاک او گذرانده‌اند، چراکه نجات و سعادت انسان‌ها در گرو انجام تکالیف و دوری از همه آفات و انحرافات می‌باشد. این مهم یعنی تبلیغ معارف دینی در قرآن کریم نیز به ‌عنوان یکی از بهترین اعمال، شناخته‌ شده است و مبلّغان از مقام و جایگاه رفیعی برخوردار هستند.

کسی که هدفی دارد و در راه آن کوشش می‌کند، برای رسیدن به هدف، باید ابزار مورد نیاز و راه‌های منتهی به هدف را بشناسد و تمامی آنچه در این راه ضروری است تهیه نماید، ظرفیت‌های موجود را به‌ خوبی شناخته و بر مبنای آن برنامه‌ریزی کند و به قول بزرگان مقتضی را ایجاد و موانع را برطرف نماید.

مبلغین و مبلغات گرامی امسال اگرچه به خاطر شرایط موجود از برگزاری همایش طلایه‌داران تبلیغ محروم شدیم و نتوانستیم به‌ صورت حضوری شما را زیارت کنیم و خدمتگزار شما باشیم و اگر چه مراسم سنتی و معنوی اعزام مبلغ به‌صورت رسمی اجرا نشد اما با روش نوین مبلغ مجازی و طرح از منبر تا ممبر انشالله بتوانیم به وظیفه و تکلیف تبلیغی خود در محیط شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی موفق باشیم.

۲-مدیران، مربیان و متربیان مراکز و مؤسسات قرآنی

شما مروجان کلام خدا و وحی هستید که رفیع‌تر و برتر از این کلام سخنی نیست. مجموعه علوم و نیازهای بشر توسط خدا بیان شده است که شما آن را به دیگران انتقال می‌دهید. در قرآن به دو کار اشاره شده است که اگر انسان بر اساس آن تربیت یافته باشد و عامل به آن باشد اهل نجات خواهد بود چنانکه از نماز سؤال می‌شود و همچنین پرسیده می‌شود که آیا اهل انفاق به مساکین و محرومان بوده‌ایم یا خیر.

در شرایط موجود که امکان برگزاری جلسات با صفای قرآنی، جلسات جزء خوانی، تفسیر، آموزش را نداریم همه به پا خیزیم و برای خدا و شادی دل پیامبر (ص) و چشیدن مزه قرآن و چشاندن آن مزه به دیگران یک نهضتی قرآنی مجازی ایجاد کنیم

برپایی محافل قرآن در منازل را جدی بگیریم و همچنین تشکیل کانون‌های قرآنی در بلوک‌های مسکونی را چنانچه در بلوک‌های مسکونی پرچم قرآن زده شود در مردم تأثیرگذار است. قرآن را به منازل ببرید نه اینکه بر طاقچه بگذارید همچنین مؤسسات و مراکز قرآنی نباید تنها تشخص تابلویی در جایی پیدا کنند. بلکه به محلات بروید. کسانی که توان تدریس تفسیر دارند تفسیر را وارد حوزه شبکه‌های پیام‌رسان نمایند. اهل منبر نیمی از سخنرانی مجازی خود را به بیان آیات قرآن اختصاص دهند. در همه روزنامه‌ها و مجلات ستونی برای فهم گوشه‌ای از آیات قرآن اختصاص یابد. از قصه‌ها و آیات کوتاه با هنر و نمایش و یا از مثال‌های قرآن با امکانات هنری در فضای مجازی بهره گیریم. موضوعاتی که برای همه مردم مورد نیاز است از قرآن استخراج شود. اگر از تاریخ می‌گوییم حوادث تاریخی قرآن را در اولویت قرار دهیم. اگر از اخلاق می‌گوییم آیات اخلاقی قرآن را مطرح کنیم. اگر مثالی می‌زنیم یا تشبیه به کار می‌بریم قرآن را فراموش نکنیم. اگر فضایل امیرالمؤمنین (ع) را می‌گوییم آیاتی که در شان آن بزرگوار است در اولویت قرار دهیم. اگر از حضرت مهدی (ع) و حکومت ایشان سخن می‌گوییم از منابعی که قرآن و مهدویت را بررسی کرده‌اند استفاده نماییم؟ در عزل و نصب‌ها، قهر و صلح‌ها، ارتباط و ترک روابط، انتخاب همسر، آیین همسرداری، انتخاب شغل، عبادات و سیاست، خطوط کلی اقتصاد، حقوق، مدیریت و هر رشته دیگر اول به سراغ قرآن برویم بعد نهج‌البلاغه و روایات معتبر، بعد سیره اهل‌بیت (ع) از تجربه‌های تاریخی بزرگان استفاده کنیم. ضمناً دارالقرآن مجازی اداره تبلیغات اسلامی شاهین‌شهر و میمه در خدمت شما می‌باشد.

۳-مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام

حضرت علی (ع) فرموده‌اند: «لیس لانفسکم ثمن الاالجنه، خودتان را به کمتر از بهشت نفروشید.» هر کس از شما پرسید ارزش و قیمت شما چیست؟ بگویید: برگه‌ی کوچکی روی بدن ما زده‌اند به نام بهشت. تازه این کم آن است. البته بالاتر از بهشت هم داریم که ما نمی‌دانیم چیست. لذا گفته‌اند: در حلقه روز قیامت که حضرت زهرا (س) در قلب آن قرار می‌گیرد اولین کسانی که دور حضرت زهرا (س) طواف می‌کنند آن‌هایی هستند که در این دنیا برای حضرت اباعبدالله (ع) شعر خوانده‌اند. این قیمت ماست. این اعتبار عمل ماست. این اثر ماست. انبیا تمام عشقشان این بود که برای اباعبدالله (ع) زمزمه‌ای داشته باشند. همه آن‌ها از آدم تا خاتم مرثیه‌خوان اباعبدالله (ع) بوده‌اند. پیغمبر در خانه می‌نشست و برای اباعبدالله مرثیه می‌خواند و چند نفر هم مستمع او بودند و یکی از آن‌ها حضرت زهرا (س) بود. وقتی امام حسن (ع) آخرین لحظه به امام حسین (ع) فرمود: «لایوم کیومک یا اباعبدالله (ع)» این جمله معروف را از زبان پیامبر شنیده بود. برادران! وقتی شما مرثیه می‌خوانید مجرای حنجره شما نامی را زمزمه می‌کند که فرشتگان با افتخار از او یاد می‌کنند. شوقشان این است که پروبال شان را به حسین بزنند و بگویند من از کنار این گهواره گذشتم. امام زمان (عج) در گوشه‌ای از زیارت ناحیه مقدسه می‌فرمایند: «افتخار جبرئیل و میکائیل این بود که پای گهواره حسین بنشینند»؛ و میکائیل کنار گهواره حسین روضه کوچکی می‌خواند. کل افتخار میکائیل در عالم ملکوت به این است که بگوید من برای اباعبدالله (ع) دو بیت شعر خواندم. همه شما این جمله را شنیده‌اید که پیغمبر فرمود: «حسین منی و أنا من حسین». این جمله ادامه دارد ولی متأسفانه آن را نمی‌خوانند منی و انامن حسین احب الله من احب حسینا» خدا دوست دارد هر کس را که حسین را دوست داشته باشد؛ و بعد از آن دعاست «الهم انی احبّه» خدایا من حسین را دوست دارم و «و احب من احبّه» هرکس هم حسین را دوست داشته باشد، من عاشق او هستم. برادری که می‌آیی در این مجلس و مداحی می‌کنی یک عاشق داری کنارت، پیغمبر (ص) عاشق توست. شما مقام، شأن، منزلت و موقعیت بالایی دارید و این خیلی مهم است، چون ارتباط شما ارتباط عاطفی است. کار مداح بیشتر با عاطفه ارتباط دارد. عاطفه را هم بر می‌انگیزد و هم بر آن اثر می‌گذارد. در اینجا کار با دل است و دل هم جایگاه خداست. رسالت پیغمبر (ص) هم کار با عقل است و هم کار با دل. ایشان مداح و ذاکری را دوست می‌دارد که هم پلی به دل‌ها بزند و هم عقل‌ها. عقل نور است و دل و عاطفه، آب. خوب است شما هم نور بدهید و هم آب، هم اشک بگیرید و هم عقل‌ها و مغزها را تغذیه کنید. لذا عزیزان مداح و ذاکر اهل‌بیت علیهم‌السلام اکنون‌که از حضور و برگزاری جلسات با صفای دعای افتتاح، ابوحمزه ثمالی و جلسات ذکر دلنشین اهل‌بیت علیهم الاسلام محروم هستیم فضای مجازی فرصت مناسبی است تا با برگزاری هیئت مجازی و هنرهای موجود در این فضا را از دست ندهیم با حضور فعال در فضای مجازی مخاطبین خود را از بوی عطرآگین فضای معنوی ماه رمضان بهره‌مند کنیم. ضمناً اعزام مداح به مجالس مذهبی خانگی با حداکثر پنج مخاطب در برنامه‌های امسال پیش‌بینی‌شده است.

۴-مدیران هیئت مذهبی

هیات های مذهبی، تشکل‌های مردم نهادی هستند که در تعمیق معنویت و دفاع از اسلام تأثیر بسیار دارند، هیات های مذهبی شبکه‌های اجتماعی عظیم و قدرتمند جهان اسلام به شمار می‌روند که یکی از نتایج فعالیت مساجد و هیات های مذهبی، شبکه‌سازی و جریان‎ سازی در جامعه اسلامی است. هیات های مذهبی کانون‌های اسلامی برای شکل دادن به اجتماعات مردمی بر محور خداوند و اهل‌بیت (ع) هستند که از آن‌ها می‌توان برای انسان‌سازی، بصیرت آفرینی و بسترسازی به‌منظور ایجاد تمدن اسلامی، بهره گرفت.

ماه مبارک رمضان امسال که با شرایط ویژه آغاز می‌شود وظیفه هیئات مذهبی را چندین برابر می‌کند در سال جاری اگرچه از جلسات باصفای مذهبی هیئات مذهبی محروم هستیم اما مدیران محترم هیئات مذهبی با آشنایی به وظایف خود نسبت به رزمایش مواسات، طرح کریمانه، افطاری ساده برای نیازمندان، توزیع بسته‌های معیشتی و… دلسوزانه به میدان خواهند آمد وهمچون سال گذشته  ماه مبارک رمضان به‌یادماندنی را رقم خواهند زد.

با توجه به فراهم نبودن شرایط برای برگزاری مراسم‌های مذهبی و دینی مختلف و به‌ویژه اطعام دهی‌های مرسوم ماه رمضان، افرادی که هر سال در این ماه نذر خود را در قالب کمک به مجالس و محافل دینی و هیأت‌ها یا برپایی سفره‌های افطار برای بستگان یا اطرافیان خود برگزار می‌کردند، امسال می‌توانند هزینه‌ها را به امور خیریه و کمک به نیازمندان و به ویژه اقشار کم‌درآمدی که این روزها شرایط اقتصادی مناسبی ندارند اختصاص دهند.

کرونا با تمام دشواری‌ها و تلخی‌هایی که دارد، فرصت‌هایی را هم ایجاد کرده که اگر از آن‌ها به‌ درستی استفاده ‌شود، می‌توانند آغازی برای نهادینه شدن برخی رفتارهای درست اجتماعی باشند.

نکته پایانی: برنامه‌های ستاد عملیات رمضان المبارک اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین‌شهر و میمه جهت اطلاع مردم خوب و شریف شاهین‌شهر و میمه به شرح ذیل برکزار می شود.

برگزاری پویش و جشنواره محله همدل _ از منبر تا ممبر اعزام مبلغ مجازی _ دارالقرآن مجازی برنامه‌های قرآنی مجازی _ طرح قرآن در خانه سی روز سی پیام از سی جزء _ پویش هم‌کلام با خدا: شناسایی جلسات قرآن خانگی _ طرح دارالقرآن مجازی تفسیر قرآن روزانه _ طرح کلید بهشت: مسابقه روزانه از متن ادعیه _ رزمایش مواسات: هر هیئت مذهبی ۱۱۰ بسته معیشتی _ رزمایش محسنین: هر هیئت سرپرستی یک یتیم _ رزمایش سفره خدا: هر مداح ۱۴ افطاری _ رزمایش معلم محله: هر مربی قرآن مسئول آموزش قرآن در یک محله _ رزمایش نذر سلامت و قربانی در محلات: هر امام محله ذبح یک گوسفند

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.