۱۱:۵۱ - پنجشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۰

در گفتگو با حجت الاسلام بابایی مطرح شد؛

انتخابات 1400 اولین انتخابات در گام دوم انقلاب؛ مقدمه تشکیل دولت اسلامی یا چرخیدن در، بر پاشنه تکرار؟

انتخابات 1400 اولین انتخابات در گام دوم انقلاب و مقدمه تشکیل دولت اسلامی است که بر اساس توصیه های رهبر معظم انقلاب رئیس جمهور باید فردی جوان، حزب الهی و پرکار باشد تا مشکلات کشور را رفع کند.

به گزارش شاهین پرس؛ نظام مردم سالار دینی در آستانه یک انتخاب دیگر قرار دارد انتخاباتی که برای ملت ایران، یک انتخابات سرنوشت‌ساز و فوق‌العاده مهم است. مردم ایران در 42 سال گذشته 37 بار به پای صندوق‌های رأی رفتند، اما متاسفانه در شناسایی و گزینش كارگزاران تراز اسلامی توفیق صددرصدی نداشته اند. همه آنهایی كه خود را در معرض رأی مردم گذاشته‌اند، صلاحیت علمی، عملی و تجربی لازم را نداشتند و کشور دچار چالش ها و مشکلات متعددی شد رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده و فرموده اند كلید حل مشكلات در دست یک «دولت انقلابی»، «حزب‌اللهی» و «جوان» است.

انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ قرار است در قاب اصول و معیارهای بیانیه گام دوم برگزار شود. اصول و مؤلفه‌هایی که در بیانیه گام دوم برای «نظام‌سازی» ارائه شده است. این «نظام‌سازی» حتما باید براساس ارزش‌هایی چون آزادی، عدالت، استكبارستیزی، معنویت، عقلانیت و مردم‌سالاری  باشد و اگر غیر از این مفاهیم به چیز دیگری فكر شود، نه اسلامی است و نه مردمی!

با توجه به اینکه چشم طمع دشمنان نسبت به جمهوری اسلامی ایران بیش از گذشته شده و حساسیت های انتخابات پیش رو و لزوم تشکیل دولت جوان حزب الهی با حجت الاسلام و المسلمین حاج حسن بابایی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان شاهین شهر و میمه به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید.

با توجه به شرایط امروز ایران در منطقه و جهان انتخابات پیش رو ریاست جمهوری دارای چه اهمیتی است؟

حجت الاسلام حسن بابایی- آمریکا و کشورهای اروپایی بعد از شکست برجام معتقد هستند که اگر رئیس جمهور با تفکر لیبرال و غربگرا در ایران بر سرکار بیاید می توانند امیدوار باشند که همچنان برجام ادامه داشته باشد وگرنه در غیر اینصورت برجام دیگر بی اعتبار خواهد شد لذا تلاش می کنند تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران برجام را به سرانجام برسانند.

به همین دلیل با تمام ظرفیت بویژه در فضای مجازی که در دست دارند به میدان آمده اند امروز توییتر، اینستاگرام، تلگرام و … محل تاخت و تاز دشمنان شده شبه مطرح می کنند کاندیداهای انقلابی را تخریب و برای کاندیداهای غیر انقلابی ها تبلیغ می کنند.

به لحاظ چالش ها و مشکلات متعددی که در کشور وجود دارد سرنوشت انتخابات چه تاثیری می تواند در کشور ایجاد کند؟

سوء مدیریت های سالهای اخیر مشکلات معیشتی و اقتصادی متعددی در کشور و برای مردم ایجاد کرده است برخی به جای رسیدگی بیشتر به مشکلات مردم از این شرایط استفاده کرده و شعار رفراندم مطرح می کنند و بر این باور هستند که مشارکت کمتر از 70 درصدی در انتخابات یعنی عدم مقبولیت نظام پس باید رفراندم برگزار کرد

از طرف دیگر انتخابات ریاست جمهوری 1400، اولین انتخابات رئیس جمهور در گام دوم انقلاب است و همانگونه که حضرت آقا انتظار دارند رئیس جمهور بعدی باید فردی جوان، حزب الهی و پرکار باشد تا علاوه بر دور زدن و لب اثر کردن تحریم ها، فقر، فساد، فحشا و معیشت مردم را نیز حل کند.

با توجه به تاکیدات حضرت آقا، مردم باید چگونه رئیس جمهور اصلح را از بین نامزدهای نهایی تشخیص داده و انتخاب کنند؟

شاخصه‌های مطلوب برای رئیس‌جمهوری دوره سیزدهم وجود دارد از جمله اینکه باید دارای کفایت مدیریتی باشد، با ایمان باشد. آدم بی ایمان منافع کشور را می‌فروشد، عدالت خواه و ضد فساد باشد. این یکی از مهم ترین خصوصیاتی است که باید در رئیس جمهور وجود داشته باشد همچنین دارای عملکرد انقلابی و جهادی باشد یعنی با عملکرد اتو کشیده و اینها نمی‌شود کار کرد برای یک کشوری که این همه مسائل اساسی وجود دارد، به توانمندی‌های داخلی معتقد باشد، به جوانان معتقد باشد. جوانها را به عنوان حرکت عمومی کشور بشناسد و به آنها اعتماد کند و در نهایت مردمی باشد، امیدوار باشد، فرد مایوس و بدبین و با نگاه تلخ به آینده و تاریک به آینده نباشد.

اما با این حال قرآن کریم راهنمای جامع برای همه نسلها و همه زمانها که نیاز انسانها به این حبل المتین الهی در همیشه تاریخ ثابت شده است معیارهایی برای انتخاب شخص لایق مدیریت جامعه اسلامی مطرح کرده که می توان با بهره گیری از این سفره الهی، فرد شایسته و لایق و اصلح را تشخیص و انتخاب کنیم که به تعدادی از آنها اشاره می کنم.

ایمان- اولین شاخصه ای که در قرآن برای افراد صالح ذکر شده است مؤمن بودن شخص است. ایمان به مرکز و قلب هستی باعث می شود تا شخص در مسیر اجرای دستورات الهی گام بردارد و برای پیاده کردن آن در جامعه اسلامی تلاش کند. این ویژگی آنقدر مهم است که قرآن می فرماید: «افمن کان مؤمناً کمن کان فاسقاً» سجده/18 آیا شخص مؤمن و شخص فاسق با هم برابر هستند؟!

تقوا دومین ویژگی فردی است که می خواهد منصب مهمی را در جامعه اسلامی عهده دار شود یعنی باید متقی و خداترس باشد تا این جایگاه را جولانگاه منافع شخصی، حزبی، گروهی و فامیلی قرار ندهد بلکه این مقام را وسیله ای برای رسیدن به رحمت الهی و خدمت خالصانه به خلق خدا بداند و در این جهت گام بردارد. در این مورد قرآن کریم می فرماید: «ان اکرمکم عندالله اتقکم» حجرات /13. کریم ترین و بزرگوارترین شما نزد خداوند متعال باتقواترین شماست!

سابقه جهاد در راه خدا، باید دید کدام یک از افراد در انقلاب سهم دارند و اهل جبهه و جنگ و به اصطلاح اهل جهاد در راه خدا بوده اند و در راه استقرار نظام اسلامی از جان، مال، ناموس و. . . هزینه کرده اند و به قول معروف امتحان پس داده ها کدامند؟! قرآن کریم در این باره می فرماید: فضل الله المجاهدین علی القاعدین اجراًعظیما. یعنی خداوند مجاهدین را به غیر مجاهدین برتری داده است. نساء/95. و در جایی دیگر می فرماید: «السابقون السابقون اولئک المقربون. » واقعه/ 11 و 10. البته نکته ظریفی در اینجا وجود دارد و آن این که: این ویژگی و تمام ویژگی های دیگر باید پیوسته در فرد بوده و استمرار داشته باشد. افراد با سابقه باید در حال حاضر هم این سابقه را حفظ کرده و با اعمال و گفتار خود، آن سابقه را از بین نبرده باشند. همان طور که شرط رستگاری در قیامت به همراه داشتن عمل صالح تا هنگام مرگ است. به همین دلیل است که قرآن می فرماید: «من جاء بالحسنه. یعنی کسی که اعمال خوب را به همراه خود بیاورد، و نفرمود: من عمل صالحا. یعنی کسی که کار شایسته ای انجام داد! پس نابود نکردن سابقه با رفتار و کردار ناشایست نیز لازم است.

وفادار بودن به نظام و آرمان های آن،  قرآن می فرماید ابراهیم الذی وفی و ابراهیم کسی که (به پیمان خود) وفا کرد. نجم/ 37. وفاداری به آرمان ها و اهداف بلند اسلام و نظام اسلامی آن قدر مهم است که «وفا»ی حضرت ابراهیم(ع) در یک آیه مستقل آمده است. با این که باقی کمالات حضرت ابراهیم(ع) را در یک آیه و به دنبال هم آورده است. شاکراً لانعمه اجتباه و هداهُ

اهلیت و لیاقت داشتن ویژگی دیگر فرد لایق مدیریت جامعه اسلامی است، ان الله یأمرکم آن تودوا الامانات إلی اهلها خداوند به شما امر می کند تا امانت را به اهلش بسپارید. نساء/ 58. سرنوشت ملت بزرگ با داشتن هدف های مهم و نیز درگیر بودن با انواع مشکلات بیرونی و داخلی و. . . نیاز به فردی امین و لایق دارد تا با مدیریت صحیح و درست، بتواند این کشتی را در مقابل توفان های سهمگین داخلی و خارجی حفظ نموده و در مسیر درست هدایت کند. این مهم آن قدر مورد توجه است که خداوند متعال کلمه «یأمرکم» را به کار می برد. و امر به چیزی دلالت بر مهم بودن آن دارد.

ولایت پذیری را می توان مهمترین ویژگی برای انتخاب فرد اصلح دانست، آیات پیرامون اطاعت از ولایت در قرآن کریم خیلی زیاد است و ما در این قسمت به ذکر بعضی از آیات به همراه ترجمه اکتفا کرده و از توضیح واضحات پرهیز می کنیم. «یا ایها الذین آمنوا لا تقدموا بین یدی الله و رسوله» یعنی ای کسانی که به خدا ایمان آورده اید، (در هیچ کاری) بر خدا و رسول پیشی مگیرید. حجرات/1. «اطیعوالله و اطیعوا الرسول و اولی الأمرمنکم» یعنی: از خدا و رسول و صاحبان فرمان اطاعت کنید. نساء/59

انما المؤمنون الذین آمنوا بالله و رسوله و اذا کانوا معه علی امر جامع لم یذهبو حتی یستأذنوه نور/62یعنی مؤمنان واقعی کسانی هستند که به خدا و رسولش ایمان آورده اند و هنگامی که در کار مهمی با او باشند، بی اجازه او جایی نمی روند. «واطیعوا الله و رسوله و لا تنازعوا فتفشلوا و تذهب ریحکم» و از فرمان خدا و پیامبرش اطاعت نمایید و نزاع و کشمکش نکنید که سست شوید و قدرت (و شوکت) شما از بین برود. انفال/ 46«من یطع الرسول فقد اطاع الله» یعنی و هر کسی رسول را اطاعت کند، خدا را اطاعت کرده است. نساء/80

شرح صدر و تحمل مشکلات، آنقدر مهم است که حضرت موسی از خداوند طلب شرح صدر می کند! «رب اشرح لی صدری» موسی گفت: پروردگارا! سینه ام را گشاده گردان! طه/ 25 و یا خداوند در یادآوری نعمت های مهم به حضرت رسول صلی الله علیه و آله شرح صدر را ذکر می کند و می گوید: «الم نشرح لک صدرک» آیا ما سینه تو را گشاده نساختیم؟! شرح/ 1. شرح صدر و تحمل در برابر مشکلات حرف های منافقان داخلی و خارجی، دشمنان و. . . آنقدر مهم است که این مسئله در اولین آیه از سوره شرح آمده که خود بیانگر اهمیت موضوع است!

از مردم طلبکار نباشد خود را خادم مردم بداند، یکی از ویژگی های حاکمان دینی، کار کردن برای مردم و رساندن آنها به سعادت دین و دنیای شان بوده است. قرآن کریم به این موضوع در آیات متعددی اشاره کرده است. آنجا که می فرماید: «و یا قوم لااسئلکم علیه مالاً و ان اجری الاّ علی الله» یعنی: ای قوم من! به خاطر این دعوت اجر و پاداشی از شما نمی طلبم! اجر من تنها بر خداست. هود / 29در سراسر تاریخ حاکمان دینی پیوسته در پی اصلاح دین و دنیای مردم بوده اند و هیچ وقت به خاطر این فعالیت ها نه منتی بر سر آنها گذاشتند و نه تقاضای پاداشی کردند و پیوسته خود را خادم آنها می دانسته اند. حاکمان در جامعه اسلامی ما نیز باید خود را خادم مردم دانسته و با تمام تلاش در راه رسیدن به سعادت دنیا و آخرت آنها تلاش کنند و شناخت این افراد با کمی دقت و تخفیف میسر می شود. آیه مذکور با اندک تفاوتی از حضرت رسول اکرم (ص) و نیز پیامبرانی که در جامعه خود حکومتی هرچند کوچک داشتند ذکر شده است مثل نوح (ع)، هود (ع)، لوط (ع)، صالح (ع) و. . .

توجه ویژه به محرومین جامعه ویژگی دیگر حاکم جامعه دینی است خداوند در قرآن کریم می فرماید و یطعمون الطعام علی حبه مسکیناً و یتیماً و اسیراً و غذای خود را با این که به آن علاقه و نیاز دارند به مسکین و یتیم و اسیر می دهند. انسان/8 پیوسته در جامعه افرادی هستند که به دلایل مختلف از تهیه اولیات زندگی خود عاجز هستند. حکومت باید بر این گونه افراد نگاه خاص و ویژه داشته باشد و نیازهای آنان را برطرف کند تا دچار انحرافات اخلاقی، اجتماعی و. . . نشوند و هم خود و هم جامعه را از جهات مختلف دچار چالش نکنند و این مهم وقتی به سامان می رسد که حاکم در حکومت اسلامی به این موضوع اهمیت ویژه داده و از غافل شدن این گونه افراد و پرداختن صرف به ثروتمندان بپرهیزد.

مأیوس شدن دشمنان از آمدن او ملاک دیگری است می توان با آن فرد اصلح را تشخیص داد جمله معروفی از شهید بهشتی (ره) وجود دارد که می فرماید: ای آمریکا، از دست ما عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر! این جمله برگرفته از این آیه قرآن است که می فرماید: «قل موتوا بغیظکم» آل عمران / 119. این گونه جملات در زمانی گفته می شود که شخص مؤمن و مطمئنی عهده دار حکومت اسلامی شود که به واسطه این انتخاب دشمنان دچار یأس و سرخوردگی می شوند. همان گونه وقتی که حضرت علی (ع) به عنوان جانشین حضرت رسول (ص) برگزیده شد. در سوره مائده آیه3 اینگونه بیان می شود که: «الیوم یئس الذین کفروا من دینکم» امروز کافران از آئین شما مأیوس شدند!

چه توصیه ای برای شرکت در انتخابات می توان به مردم کرد؟

انتخابات ریاست جمهوری از بُعد داخلی و بُعد بین المللی بسیار مهم است. از جنبه داخلی انتخابات یک نوسازی در کشور است چرا که مردم وارد میدان و کار می‌شوند. در دستگاه اجرایی کشور یک نوسازی به وجود می‌آید. دستگاه اجرایی کارش خیلی سنگین است و انتخابات یک تنفس جدیدی به دستگاه اجرایی می دهد.

از نظر وجهه خارجی نیز انتخابات و حضور و مشارکت مردم نشان دهنده اقتدار ملی است. امکانات دفاعی مهم است اما بیش از همه این‌ها، مردم هستند که به کشور اقتدار می‌دهند. حضور مردم موجب اقتدار کشور خواهد شد و انتخابات مظهر حضور مردم است.مهمترین و موثرترین مدیریت کشور ریاست جمهوری است. این که می‌گویند رئیس‌جمهور اختیاراتی ندارد یا تدارکات‌چی است، خلاف واقع است. یا از روی بی‌مسئولیتی گفته می‌شود یا از روی بی‌اطلاعی یا غرض‌ورزی در کار است. از همه مدیریت‌های کشور رئیس جمهور پرمشغله‌تر و پر مسئولیت‌تر است. عمده مدیریت‌های کشور در اختیار رئیس قوه مجریه و مستقیم زیر نظر ریاست جمهوری است بودجه مصوب کشور در اختیار رئیس جمهور است.امکانات حکومتی کشور اغلب در اختیار رئیس جمهور است.

لذا با توجه به حساسیت هایی که مطرح شد و وجود دارد حضور و مشارکت مردم با انتخاب آگاهانه بسیار اهمیت داشته و تکلیف شرعی محسوب می شود که بر عهده آحاد جامعه قرار دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.