۱۲:۱۶ - چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹

رجب، بهترین ماهی که خداوند به امت پیامبرگرامی اسلام عطا کرده است/ توصیه هایی برای استفاده از این ماه در ایام محدودیت های کرونایی

ماه رجب، بهترین ماه و شروع فصل عبودیت و بندگی و فرصتی مغتنم برای خودسازی و آماده سازی برای ورود به ماه مبارک رمضان است.

به گزارش شاهین پرس؛ ماه رجب، آغاز فصل بندگی و یکی از پُر فضیلت‌ترین ماه‌های سال است، رجب فصل روییدن جوانه‌های عاشقانه زیستن و ماه شست‌وشوی دل و جان از زنگارهای گناه، غفلت و آماده شدن برای ورود به ضیافت‌الله اعظم است. آغاز فصل جدید بندگی سرشار از عطر دل انگیز نیایش، ماه همنشینی با محبوب و بارش باران رحمت الهی است. ماه رجب، ماه ولایت و امامت و ماه استجابت دعا و ماهی است که رحمت گسترده الهی، بر بندگانش جاری می‌شود.

وقتی رسول خدا (ص) می فرماید «کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدای بزرگ و غضب الهی از او دور و دری از درهای جهنم بر روی او بسته می شود» متوجه عظمت روزهای ماه رجب می شویم.در این ماه هزار بار ذکر لا اله الا الله را تمرین می کنیم و برای آمرزش گناهان صدقه ای را پس از صد مرتبه استغفرالله الذی لا اله الا هو وحده لا شریک له و اتوب الیه به نیازمندان می دهیم.

اعتكاف از ديگر اعمال توصیه شده بزرگان دین در ماه رجب است، روزمره گی ها سبب می شود تا انسان از جايگاه حقيقی و شايسته، مخلوق متعالی بودن فاصله بگيرد. فرصت اعتكاف، هنگامه ای ارزشمند است تا بندگان خدا در خلوت با معبود، مراحل خودسازی و تعالی را سپری كنند.

* اعتکاف فرصتی برای دوری از آفت خدا فراموشی

حجت الاسلام حسن بابایی در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز؛ با بیان اینکه اسلام با پیش بینى عبادتى به نام «اعتكاف‏» كه در واقع نوعى خلوت و درون گرایى است، براى ساختن انسان‏ها و جلوگیرى از آفت ‏خدا فراموشى و خود فراموشى، چاره اندیشى نموده است. اظهار کرد: فرصت اعتکاف نشان می دهد با آن كه روح تعالیم ادیان، دعوت به جمع و اجتماع است، اما انسان به برنامه هایى كه او را با درون خود پیوند دهد نیز محتاج است. راز این امر روشن است؛ معمولا حضور پیوسته و دائمى در عرصه اجتماع و كار و تلاش عملى، رفته رفته روحیه عمل گرایى را در انسان تقویت مى‏ كند.

وی با تاکید بر اینکه روحیه عمل گرایی انسان را از درون تهى مى‏ كند تا به چیزى جز عمل بیشتر نیندیشد تصریح کرد: شخص عمل گرا و عمل زده حتى فرصت نمى‏ کند نتایج كارها و تلاش‏‌هاى خود را هم به درستى ارزیابى كند. لذا اعتكاف زمینه مناسبى است تا انسان به كاوش درباره انگیزه‌‏ها و روحیات خود پرداخته و براى رفع نقصان و تكامل آن بكوشد. بنابراین اعتكاف با ویژگى هایى كه اسلام براى آن در نظر گرفته، پاسخى است ‏به این نیاز روحى و فرصتى مغتنم براى رو آوردن به خود و خدا است.

این کارشناس دینی مفهوم انقلاب از منظر قرآن را تحولات درونی انسان عنوان کرد و گفت: خودسازی مقدمه ای برای جامعه‌پردازی و در نهایت تمدن‌سازی که همان اجرای بیانیه گام دوم انقلاب است، می باشد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شاهین شهر و میمه با اشاره به عدم برگزاری مراسم معنوی اعتکاف بدلیل شرایط کرونایی خاطرنشان کرد: برای بهره مندی بیشتر از ایام البیض ماه رجب المرجب با عنایت به سفارش رهبر معظم انقلاب به خواندن نماز جعفر طیار در این سه روز، خوب است به مناسبت ولادت حضرت علی(ع) و روز پدر به تاسی از مولای متقیان سرپرستی یک کودک یتیم را بر عهده بگیریم و به مناسبت شهادت حضرت زینب کبری سلام الله علیها  دیدار و سرکشی از خانواده معظم شهدای مدافع حرم و مدافع سلامت و خانواده های متوفی کرونا انجام شود و یا در پویش هل اتی” توزیع و یا تقبل افطاری دراین سه روز و توزیع بین نیازمندان” اجرا می شود مشارکت کنیم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.