۰۷:۵۲ - دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۹

استاد دانشگاه اصفهان:

استعداد و هوشمندی جوانان ایرانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شکوفا شده است

استاد دانشگاه اصفهان پیروزی انقلاب اسلامی را در شکوفایی استعداد جوانان ایرانی بسیار موثر ارزیابی کرد و گفت: پیروزی انقلاب با محوریت اسلام که توصیه بسیار به کسب علم و دانش دارد تاثیر بسزایی در شکوفا شدن استعداد و هوشمندی جوانان ایرانی داشت.

به گزارش شاهین پرس؛ انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) با پایان و اضمحلال تاریخی حکومت مستبد و تاریک پهلوی به پیروزی رسید و به‌عنوان تأثیرگذارترین رویداد معاصر جهان نام گرفت این رویداد زمانی شکل گرفت که کشور در همه سطوح دچار عقب ماندگی مفرط بود، اما با مجاهدت، تلاش، عزم مجدانه و خودکفایی و شعار ما می‌توانیم در مسیر تحقق توسعه و پیشرفت ایرانی-اسلامی قرار گرفت. امروز با گذشت چهل و دو سال از پیروزی انقلاب اسلامی با نگاهی به گذشته و مقایسه آن با امروز، نشان‌دهنده عمق تحولی است که ملت ایران آن را تجربه کرده است.

دکتر محسن نصری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری شاهین پرس؛ با بیان اینکه هنگامه پیروزی انقلاب اسلامی نرخ باسوادی در جامعه 36 میلیونی کشورمان 47 درصد بود به بیانی دیگر یعنی 53 درصد مردم سواد خواندن و نوشتن داشتند نرخ باسوادی بانوان نیز تنها 35 درصد بود اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل نهضت سواد آموزی به فرمان حضرت امام(ره) تحولی عظیم در سوادآموزی شروع شد بطوریکه در سالهای بعد از آن شاهد تحولی شگرف در حوزه تولید علم و نهضت نرم افزاری بودیم.

استاد دانشگاه اصفهان اضافه کرد: گرچه در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی با جنگ تحمیلی، تحریم ها، فشارها و فتنه، آشوب و کودتا و انواع توطئه ها روبرو شدیم اما امروز به همت جوانان کشورمان، جزوه معدود کشورهای برتر دارای علوم استراتژیک از قبیل هوا فضا، سلول های بنیادین، هسته ای و امثالهم هستیم، المپیادهای علمی دانش آموزی که از 1958 میلادی در جهان برگزار می شود تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی حتی یک نفر شرکت کننده از ایران وجود نداشت چون دوره هایی بود که کاپیتولاسیون آمریکایی حاکم بود و مردم ما تحقیر می شدند، رژیم پهلوی نیز اجازه پیشرفت و شکوفا شدن به استعدادهای جوانان را نمی داد.

وی ادامه داد: اتفاق مهمی که سال ۶۶ و در بحبوحه و اوج جنگ تحمیلی رخ داد اعزام اولین گروه علمی دانش آموزان کشورمان به المپیاد ریاضی در کشور کوبا بود که موفق شدند چند مدال نیز دریافت کنند و تاکنون دانش آموزان ما بیش از ۸۰۰ مدال رنگارنگ از المپیادهای متعدد علمی دنیا دریافت کرده اند و جزو ۱۰ کشور برتر دنیا هستند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: بر اساس گزارش Scopus و ISI مراکز بین‌المللی نمایه سازی علوم و مقالات علمی جهان کشورمان از لحاظ فراوانی تولید علم در رتبه 15 و به لحاظ سرعت تولید علم در رتبه اول جهان قرار دارد این در حالی است که چند سال قبل مرکز علم سنجی جهان نیز اعلام کرد سرعت تولید علم در جمهوری اسلامی 11 برابر متوسط جهانی است که این بیانگر آن است یکی از مهمترین تحولات انقلاب اسلامی در کشورمان، تحول در حوزه علم، دانش و فن آوری است.

وی اضافه کرد: امروز جوانان ما نه تنها در تولید علم و فن آوری هوا و فضا، ماهواره در مدار زمین قرار می دهند بلکه هسته اتم را نیز شکافته و جزو 7 کشور اول جهان در در حوزه دانش هسته ای و چرخه سوخت هسته ای هستند.

نصری به پیشرفت های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در حوزه پزشکی و درمان اشاره کرد و افزود: سال 57 برای درمان سرماخوردگی ساده مردم ایران از هند، فلیپین، بنگلادش یا پاکستان پزشک می آوردند اما امروز به برکت جمهوری اسلامی مهمترین جراحی های دنیا در زمینه چشم پزشکی، قلب و مغز در ایران و توسط جوانان این کشور انجام می شود.

وی با بیان اینکه امروز کشور ما با توریست درمانی مواجهه شده است خاطرنشان کرد: سالانه هزاران نفر از مردم کشورهای دنیا برای درمان به ایران می آیند برای اینکه هم سطح علمی و پزشکی کشورمان در سطح بالا و قابل قبول دنیا قرار دارد و هم بیماران با هزینه ارزان درمان می شوند.

این استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه کشور ایران از لحاظ علوم و فنون استراتژیک دنیا در رتبه بالا قرار دارد اضافه کرد: پیشرفت ها و موفقیت هایی که تاکنون بدست آوردیم تحقق بخشی از گام اول بوده است اما برای ادامه و بهبود مسیر و جبران عقب ماندگی ها حضرت آقا در بیانیه گام دوم انقلاب به جوانان توصیه به کسب علم و دانش و جهش علمی می کنند و امروز اتفاقی که شاهد آن هستیم توسط شرکت های دانش بنیان، اختراعات و ابتکارات به محصولی تبدیل می شود که علاوه بر مصرف داخلی با تجارت جهانی محصولات تولید شده این شرکت ها درآمد ارزی نیز ایجاد شده است.

وی برای مقایسه میزان رشد و شکوفایی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: براساس گزارش مراکز علمی و خبری غرب و شرق دنیا تاکنون کشوری با چنین سرعتی پس از تحولی عظیم به نام انقلاب اسلامی، نتواسته است به تولید علم برسد. بنابراین پیروزی انقلاب با محوریت اسلام که توصیه بسیار به کسب علم و دانش دارد، تاثیر بسزایی در شکوفا شدن استعداد و هوشمندی جوانان ایرانی داشت که رشد و پیشرفت های چشمگیر علمی ایران در حوزه های مختلف بعد از انقلاب عظیم بهمن سال 57 بیانگر این مطلب است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.