۱۵:۱۳ - سه شنبه ۰۲ دی ۱۳۹۹

همرزم شهید سلیمانی:

ویژگی های مکتب سلیمانی باید در کتاب های درسی پیاده شود

مکتب حاج قاسم سلیمانی یعنی موفقیت‌های بزرگ در دنیا در عین داشتن روحیه معنوی بزرگ. امروز سردار سلیمانی یک شاخص است و برای شناخت افراد باید دید کدام رابطه بهتری با این شاخص داشته و به ویژگی‌های وی نزدیکتر است که تنها در این صورت می‌توانیم کشور را به سمت موفقیت پیش ببریم.

به گزارش شاهین پرس؛ از شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی، چندین مرتبه عبارت «مکتب سلیمانی» توسط رهبر معظم انقلاب استفاده و همگان را به ترویج این مکتب توصیه فرمودند.

محبوبیت سردار سلیمانی ریشه در اخلاص وی دارد و عظمت روح معنوی این شهید در کنار عظمت نظامی وی موجب این همه محبوبیت گشت.

از یک نگاه می‌توان گفت مکتب سلیمانی آن چیزی است که در کنار ایمان و اخلاص و معنویت، موجب شده در دنیا نیز دست پر باشد و به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کند. مانند امام خمینی -رحمة الله علیه- و امام خامنه‌ای که در عین داشتن روح بلند معنوی، در امور دنیوی و به ویژه در راه مبارزه با استکبار نیز به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کردند.

برای جاری شدن مکتب حاج قاسم ابتدا باید راه او را شناخت، برای رسیدن به این راه در کوتاه مدت و بلند مدت برنامه ریزی کرد و سپس با مراقبت این برنامه را به اجرا درآورد.

جهت بررسی بیشتر این موضوع با سردار عبدالفتاح اهوازیان، مشاور سپاه قدس انقلاب اسلامی، خطیب، مدرس، از فرماندهان میدانی دفاع مقدس، از یاران حاج قاسم سلیمانی و از همرزمان سردار هور شهید سیدعلی هاشمی، گفتگویی ترتیب دادیم:

 

–  سردار برای ترویج مکتب سلیمانی باید چه چیزی را دنبال کنیم؟

– مکتب حاج قاسم سلیمانی مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که باید آن‌ها را در زندگی بیاموزیم از جمله اخلاص، ولایت مداری، کشورداری، مجاهدت، اسلام شناسی.

با وجود گذشت یک سال از شهادت حاج قاسم، هنوز خیلی جاها وقتی تلویزیون تصویری از حاج قاسم را پخش می‌کند می‌بینیم اشک‌ها جاری می‌شود و این نشان می‌دهد حاج قاسم پیرامون خودش آثار ایجابی گذاشت که علت آن اخلاص، ساده‌زیستی و دوراندیشی و آن شکلی بود که در ولایت و اسلام ذوب شده بود و مانند یک بمب فرهنگی بین مردم کشور و فراتر از آن بین مردم منطقه منفجر شد و پیرامون خود را تحت تأثیر قرار داد.

آیا آن چه تا الان دیده‌اید توسط صدا و سیما و سایر رسانه‌ها از حاج قاسم گفته می‌شود همان مکتب سلیمانی است که شما آن رادیده‌اید؟

– ما خیلی فاصله داریم تا به حاج قاسم برسیم اما شروع کرده‌ایم. حاج قاسم معمار جبهه مقاومت بود و این معمار، دانشجویان بزرگی داشت که در این مکتب درس خواندند و بسیاری نیز به مقام شهادت رسیدند همچون سردار قاآنی که سال‌ها در سمت جانشینی حاج قاسم در این مکتب درس خوانده و همانند حاج قاسم «اشداء علی الکفار و رحماء بینهم» است.

اگر می‌توانستم قانونی بگذارم، اخلاق، منش و روش حاج قاسم را در کتاب‌های درسی پیاده می‌کردم. در کشورهای خارجی شخصیت‌هایی کاذبی را می‌بینیم که ارزشی ندارند ولی کشورهای غربی از طریق الگوسازی از آن‌ها با شگردهای تبلیغاتی و ساخت فیلم و غیره ارزش آن‌ها را به میلیاردها دلار رساندند اما در کشور ما شهدای ارزشمندی همچون حاج قاسم سلیمانی هستند که ارزش غیرقابل شمارشی برای دنیا دارند اما به خاطر این که ما به درستی و به خوبی به آن‌ها نمی‌پردازیم، نرخ آن‌ها را پایین آورده‌ایم. همه ما باید نسبت به شهدا احساس مسئولیت کنیم.

در کشورهای منطقه بسیاری از مردم نام فرزندان تازه متولد شده خود را قاسم گذاشته‌اند و یا اگر قبلا چنین نامی در بین فرزندانشان بوده است نام سلمان را به عشق قاسم سلیمانی برای آن‌ها برگزیده‌اند.

حاج قاسم نعمت است و به گواه این آیه مبارکه که فرموده است «فأمّا بنعمة ربک فحدث» باید این نعمت را بازگو کنیم تا به خودمان یادآوری کنیم که روی آرمان‌های سردار عزیزمان پایبند باشیم و ما هر چه از حماسه و روح بزرگ حاج قاسم ذکر کنیم مانند این است که داریم امر به معروف و نهی از منکر می‌کنیم.

معنی این که فرمودید امروز حاج قاسم یک شاخص است چیست؟

– حاج قاسم همچون لنگری است که زمانی که آن را بالا بکشیم همه شهدا با آن بالا خواهند آمد. امروز شهید محسن فخری زاده، شهید حاج حسین خرازی، شهید طهرانی مقدم و دیگران با حاج قاسم سنجیده می‌شوند و گفته می‌شود شهید فخری زاده مثل حاج قاسم بود یا شهید طهرانی مقدم مثل حاج قاسم بود.

اگر به حاج قاسم به مثابه نقطه‌ای در این عالم نگاه شود مادامی که نوک پرگار ما روی این نقطه است و حول این نقطه می‌چرخد، منحرف نخواهیم شد.

دلیل این که در تشییع پیکر مطهر سردار سلیمانی هفت میلیون نفر در تهران اعمّ از بسیجی و غیربسیجی، چپ و راست، انقلابی و کراواتی زیر تابو ایشان را گرفتند این بود که دروغ نمی‌گفتند و اگر وعده‌ای می‌دادند روی وعده‌هایشان می‌ماندند.

کم کم کشور وارد فضای انتخاباتی خواهد شد و خواهیم دید عده‌ای با تحریف و سخن پراکنی و تشویش اذهان تلاش می‌کنند مردم و به ویژه جوانان را دچار دوگانگی کنند، شاخص ما باید حاج قاسم باشد. ما باید مقایسه کنیم ببینیم کدام کاندیدا رابطه‌اش با حاج قاسم قوی‌تر است و آن کسی را انتخاب کنیم که به حاج قاسم نزدیک‌تر است که قطعاً او صلاحیت بیشتری دارد. ببینیم چه کسی بیشتر شبیه حاج قاسم است و صلاحیت کاندیداها را با درنظر گرفتن شاخص حاج قاسم تشخیص دهیم تا کاندیدی را برای ریاست جمهوری انتخاب کنیم که بتواند همانند حاج قاسم کشور را سربلند کند.

  از نظر شما اولین گامی که باید در راه ترویج آرمان‌های حاج قاسم برداریم، چیست؟

– حاج قاسم سلیمانی شخصیتی است که نه تنها رهبر معظم انقلاب درباره ایشان می‌فرمایند من در برابر حاج قاسم سر تعظیم فرود می‌آورم بلکه در میان دشمنان نیز این شهید بزرگوار از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است به طوری که یکی از ژنرال‌های بلندپایه آمریکایی گفته بود من در مقابل ژنرال قاسم سلیمانی احترام نظامی می‌گذارم چون هیچ وقت از پشت سر و ناجوانمردانه با ما نجنگید.

من در سخنرانی‌ها، کلاس‌های درس و مجالس مختلف چیزی که احساس کردم جوانان ما خاصه دانشجویان برای آن له له می‌زنند، انتشار مطالب صحیح، درست، صادقانه و ساده از شخصیت این شهید عزیز بود.

این مرحله، مرحله کاشت مکتب سلیمانی است که باید در آن خصوصیات حاج قاسم در بین مردم اشاعه داده شده و جا بیافتد و سپس نوبت به مرحله داشت و برداشت می‌رسد.

وقتی سخن از مکتب سلیمانی است کار با یک سال و دو سال حل نمی‌شود بلکه باید برای آن برنامه‌ریزی کوتاه مدت مانند برگزاری بزرگداشت‌ها، برنامه ریزی میان مدت مانند بیان ویژگی‌های حاج قاسم در منابر و در روضه‌ها و برنامه ریزی بلند مدت مانند ذکر این فضایل در کتب درسی و ساخت فیلم و سریال و غیره لازم است.

انتهای پیام/ صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.