۱۴:۰۰ - شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳

نسخه‌ طب سنتی برای دردهای مفصلی

یک متخصص طب سنتی دردهای مفصلی را به ۵ دسته تقسیم کرد و گفت:دردهای روماتیسم، آرتریت، سیاتیک،دیسک کمر و دردهای مفصلی در این گروه قرار می‌گیرند که برای هر یک از آنها نسخه متفاوتی باید تجویز کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری شهرستان شاهین شهر و میمه “شاهین نا،به نقل از مشرق، سید اسماعیل سعیدی متخصص طب سنتی، بیماری‌های مفصلی را در طب سنتی به پنج گروه تقسیم کرد و گفت: درد مفصل، آرتروز، دیسک کمر بیماری‌هایی هستند که افراد زیادی را درگیر کرده و بعضی از بیماران از درمان و توصیه های ورزشی که گاهی بی نتیجه است، شکایت می‌کنند.
وی ادامه داد: در طب سنتی گروه اول بیماری های مفصلی، دردهای دموی است که احساس درد همراه با ورم و تغییر رنگ مفصل از علائم آن است.

سعیدی تصریح کرد: این بیماری در سن نوجوانی و جوانی بیشتر است و در فصل گرم سال نیز بیشتر دیده می شود.بنابراین کاهش غلظت خون و مصرف غذا و دارویی که حرارت بدن را کاهش دهد، توصیه می‌شود.

این متخصص طب سنتی دسته دوم بیماری های مفصلی را ناشی از افزایش صفرا دانست و گفت: در این بیماری مفصل کمی ورم می‌کند و رنگ آن قرمز مایل به زرد است.این بیماری بیشتر در افراد گرم مزاج و در سن جوانی شیوع دارد.

سعیدی ادامه داد: دسته بعدی که بیشتر در جامعه دیده می‌شود، بیماری های ناشی از افزایش بلغم بدن است. در این دسته مفصل متورم، سفیدرنگ و هنگام لمس کردن آن سردی احساس می‌شود.

وی ادامه داد: این بیماران مصرف مواد غذایی با مزاج سرد را باید کاهش دهند.از طرفی این افراد زمانی که در معرض سرما قرار می‌گیرند، احساس درد بیشتری می‌کنند حتی در فصل تابستان وقتی فرد مقابل وسایل سرمایشی قرار می گیرد، احساس درد می‌کند.

این متخصص طب سنتی گفت:برای درمان باید این بیماران غذاهایی با مزاج گرم مصرف کنند. مصرف نخود، گوشت کبک یا بلدرچین همراه با کمی ادویه، غذای مناسبی است.همچنین مصرف غذا و داروهای مسهل و مالیدن روغن های گیاهی با مزاج گرم مانند بابونه و بادام تلخ به تسکین درد کمک می‌کند.

سعیدی،دسته چهارم بیماری های مفصلی را افزایش سودا دانست و گفت: در این افراد، مفصل ورم مختصری دارد و احساس سنگینی مفصل کمتر از افراد بلغمی و دموی است، رنگ مفصل مایل به تیرگی است و این افراد باید از خوردن سردی و قرار گرفتن در معرض سرما، خودداری کنند.

این متخصص طب سنتی تصریح کرد: در افرادی که مشکل مفصل سوداوی دارند عواملی مانند مشکلات روحی و روانی باعث افزایش درد می‌شود و علایمی از قبیل وسواس فکری، بدخوابی و خوابهای آشفته نیز معمولاً در این افراد دیده می شود و معمولاً از مصرف غذاهایی با مزاج سرد منع می‌شوند.

سعیدی افزود: در دسته دیگر، فردی که درد مفصل دارد معمولاً از درد چرخشی در مفصل ها گله‌مند است یعنی گاهی یک مفصل و زمانی مفصل دیگر دردناک می‌شود و فرد احساس سنگینی مفصل ندارد بلکه نوعی کشش را در مفصل احساس می‌کند.

وی درمان این نوع درد را مشابه دردهای بلغمی عنوان کرد و گفت:مصرف سکنجبین برای این افراد توصیه می‌شود البته سکنجبین اگر زیاد ترش نباشد، دردهای مفصلی را تسکین می‌دهد.

این متخصص طب سنتی گفت:بنابراین دردهای روماتیسم، آرتریت، سیاتیک،دیسک کمر و دردهای مفصلی دیگر در طب سنتی در همین گروهها تقسیم بندی می شوند،به عنوان مثال در بیشتر موارد بیماری های روماتیسمی در واقع علایم دموی و صفراوی دارد یا در بیماری آرتروز علایم سردی دیده می شود اما در هر صورت باید پزشک وضعیت بیمار را به دقت بررسی و درمان خاص آن را تجویز کند.

وی ادامه داد: برای بهبود دردهای مفصلی روش های درمانی دیگری نیز مانند گذاشتن یخ روی مفصل وجود دارد همچنین روش دیگری که به افراد توصیه می شود استفاده از آب درمانی و راه رفتن در استخر است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.