شاهین پرس

زن مومن عفیف، در حفاظ الهی قرار دارد

کدخبر: 85769
۲۶ تیر ۱۳۹۹ در ساعت ۱۰:۳۵ قبل از ظهر

غلامعلی کریمی در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس؛  با اشاره به حکمت هایی از آیات حجاب اظهار کرد: یکی از آیات مهم و اساسی در بحث وجوب حجاب و آثار و برکات آن، آیه کریمه ۵۹ سوره مبارکه احزاب می باشد که در آن خداوند متعال خطاب به پیامبر عظیم الشأن اسلام (صلی الله علیه و آله) می فرماید: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْواجِكَ وَ بَناتِكَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنينَ يُدْنينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلاَبِيبِهِنَّ ذلِكَ أَدْنى‏ أَنْ يُعْرَفْنَ فَلا يُؤْذَيْنَ وَ كانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحيماً »

این کارشناس تفسیر قرآن با بیان اینکه این نوع حجاب همان چادر فاطمی (سلام الله علیها) و ایرانی که مورد تأکید قرآن قرار دارد خاطرنان کرد: آنچه که امروزه بعنوان حجاب، در برخی از سطوح جامعه، بطور ناقص و کاریکاتوری انجام می شود و بعضاً همین مقدار ناچیز هم مورد اعتراض برخی از بیماردلان قرار می گیرد، اصلاً حجاب نیست، بلکه صرفاً رعایت نصف و نیمه یک قانون است، (قانون پوشش) « حجاب مد نظر قرآن کریم یا همان حکم خدا، حجابی است که سر و گردن و سینه و بدن رابپوشاند» برای مراعات فرهنگ و عرف جامعه وضع شده است.

وی افزود: این نوع از حجاب را ایرانیان با حیا و عفیف قبل از اسلام داشته اند و آثار آن بر نقوش سنگی باقیمانده در خرابه های تخت جمشید قابل مشاهده است؛  درحالیکه اعراب از آن برخوردار نبوده اند، لذا اسلام بر آن مهر تایید زد و مسلمانان را به این نوع پوشش امر فرمود.

کریمی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب، از چادر به عنوان بهترین نوع حجاب و نشانه ملی ما ایرانیان، یاد می کنند خاطر نشان کرد: پوشش مورد نظر غرب هیچ ارتباطی با فرهنگ غنی، اصیل و عفیف ایرانی ندارد.

این کارشناس ارشد تغذیه در قرآن کریم متذکر شد: هر چند فضای آیه شریفه حاکی از آن است که زن مسلمان با حجاب، به عفت شناخته می شود و از تعرض بیماردلان در امان است، اما با توجه به مطلق آمدن واژه و قید نخوردن آن، شاید بتوان با استفاده از سایر آیات الهی و آموزه های دینی و سخنان اولیای الهی و بزرگان دین، با توسعه در مفهوم این عبارت (أَنْ يُعْرَفْنَ)، حکمت های دیگری از این جمله به دست آورد و استفاده های اخلاقی و اعتقادی دیگری هم داشت.

وی اضافه کرد: حجاب اسلامی باعث می شود زن مسلمان به ایمان و تقوا شناخته شود چون حجاب حکم خدا و فرمان الهی است و او مجری اوامر الهی است.

کریمی برخی از آثار و مزایای حجاب اسلامی را برشمرد و بیان اینکه عفاف، حیا و پاکدامنی زنان؛ برای این است تا افراد فاسد بدانند این فرد بدکاره و اهل مفاسد نیست تاکید کرد: داشتن حجاب به برخورداری از اصالت خانوادگی دلالت دارد چراکه حجاب زن آزاد را از کنیز جدا می کند.

وی اضافه کرد: افرادی که خود را بزک نموده و مورد نمایش و در معرض دید دیگران قرار می دهند، عمدتاً افرادی هستند که به علت خلاء شخصیتی و خود کم بینی به شدت تمایل به دیده شدن و مورد توجه واقع شدن دارند، حتی اگر این دیده شدن دارای جنبه های منفی و تمسخر آمیز و منجر به آزار و اذیت آنان نیز بشود.

کریمی تصریح کرد: قرآن کریم از این نوع خودنمایی با عنوان « تبرج جاهلی » نام می برد، « وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى‏ »، «به شيوه جاهليت پيشين به خودنمايى بيرون نياييد» ( ۳۳ احزاب) لذا زن مومن، با حجاب خود نشان می دهد که به دلیل برخورداری از سلامت روح و روان نیازی به خود نمایی و تبرج و دیده شدن ندارد.

وی با اشاره به این که حجاب زن مسلمان او را برای مومنانی که می خواهند برای خود یا بستگان خویش همسر عفیف، مومن و پاکدامن انتخاب نمایند هویدا می کند افزود: همچنین برای افراد فاسد و بیمار دل شناخته می شود که بدانند این زن عفیف است و از جنس آنان نیست و نباید به او  نظر سوء داشته باشند، در نتیجه زن  مومن، عفیف در حفاظ الهی قرار می گیرد.

وی با بیان این که حجاب می تواند باعث شود که ملائکه حاملان عرش الهی زن با حجاب اسلامی را مورد دعای خیر و استغفار خویش قرار دهند گفت: یکی از نتایج بسیار ارزشمند رعایت عفاف و حجاب این است که زنِ مومنِ عفیف، از آزار و اذیت، روحی، روانی و جسمی افراد هرزه و بیمار دل در امان است.

مفسر قرآن کریم اضافه کرد: نکته دیگری که شاید بتوان از این جمله نورانی استفاده کرد این است که حجاب حکم خداست و چون چادر مورد توجه خاص حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) و مورد عنایت ویژه امام زمان (علیه السلام) قرار دارد و در واقع پرچم ولایت است، خود به مثابه یک «حرز» و محافظ می تواند شخص حامل آن را نه تنها از آزار و اذیت بیمار دلان حفظ کند بلکه او را در مقابل همه حوادث و بلایا محافظت نیز کند؛ چراکه او مورد عنایت حضرات معصومین (علیهم اسلام) و در معرض دعای دائمی فرشتگان و در حصن و حفاظ الهی قرار دارد.

کارشناس ارشد تفسیر قرآن کریم ابراز کرد: فرد با حجاب و مجری فرامین الهی همواره و بصورت پیوسته و دائمی مورد لطف و رأفت و رحمت و تفضل الهی قرار دارد که پاداشی بالاتر و گرانبهاتر از این وجود ندارد.

انتهای پیام/