۲۰:۲۴ - شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۹

حجت الاسلام عالی:

عواملی که مانع بالا رفتن نماز مؤمن می‌شود

مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی می‌فرمود: با اینکه لباس یک پوستۀ بیرونی است، اگر نجس باشد نماز انسان قبول نیست و بالا نمی‌رود، آن وقت اگر درون آدم خُمرۀ نجاست باشد چه؟

به گزارش شاهین پرس؛ حجت‌الاسلام مسعود عالی استاد حوزه و کارشناس مسائل دینی در بیانی با اشاره به حقیقت گناه و ظاهر و باطن آن گفت: تمام گناهان صغیره و کبیره همگی منکر و زشت هستند، اما این هنوز لایۀ اول و ظاهر آن است؛ غیبت و تهمت، اهانت به دیگران، دروغ و مال مردم را خوردن و …، همگی ظواهر گناهان است. گناه غیر از این، باطنی هم دارد، قرآن می‌فرماید گناه لایۀ دیگری هم دارد که آن لایه ریشۀ گناهان است؛ آن لایۀ باطنی، صفات زشت مثل حسد، تکبّر، حرص و … است.

وی افزود: فردی که حسود است به واسطۀ همین صفت حسادت ده‌ها گناه دیگر هم می‌کند، مثلاً ما به فردی حسادت می‌ورزیم، برای اینکه او را زمین بزنیم غیبتش را می‌کنیم، راجع به او دروغ می‌گوییم و …، این لایه‌های زشت، درون انسان را مثل خُمرۀ نجاست کرده است.

حجت‌الاسلام عالی یادآور شد: مرحوم میرزا جواد آقای ملکی تبریزی در کتاب “اسرارالصلاة” خود می‌گوید: اگر کسی با لباس نجس نماز بخواند؛ یعنی بداند که لباسش نجس است و با آن لباس نماز بخواند، نمازش درست نیست، حتی اگر نداند و نماز را بخواند و بعداً متوجه شود که لباسش نجس بوده، باید آن نماز را اعاده کند؛ چون نمازی که از ما خواسته‌اند، نماز با لباس پاک است.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: این عالم بزرگوار یک استفادۀ عرفانی از این حکم شرعی کرد، ایشان می‌فرمود: با اینکه لباس یک پوستۀ بیرونی است، اگر نجس باشد نماز انسان قبول نیست و بالا نمی‌رود، آن وقت اگر درون آدم خُمرۀ نجاست باشد چه؟ آن حسد، کینه، تهمت، غیبت و … درون انسان را نجس می‌کند و باعث می‌شود نماز، معراج مؤمن نباشد و بالا نرود.

به گفتۀ وی، لایۀ دیگری هم وجود دارد که باطن همۀ آلودگی‌های رفتاری و صفاتی است و آن تولّی به ولایت ابلیس است؛ آلودگی‌ها و رفتارهای گناه‌آلود و صفات زشت، به خاطر این است که انسان در دام ابلیس افتاده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.