۱۷:۰۰ - چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸

ویروسی خطرناک تر از کرونا در جامعه؛

بلایی که استرس های کرونایی بر سر جامعه می آورد

این روزها بازار اخبار راجع به کرونا از بازار خود این ویروس گرم تر است و برخی رسانه ها هر خبری در این رابطه را به سرعت منتشر می کنند، اما انتشار این اخبار جامعه را به چه سمتی می برد؟

به گزارش شاهین پرس؛ کرونا یک خانواده از ویروس هاست که عامل گروهی از بیماری ها از جمله از سرماخوردگی به شمار می رود و برای اولین بار در سال 1960 در جهان شناسایی شده است و بسیاری از گونه های کشف شده از این خانواده ویروس ها خطر زیادی برای انسان ها ندارند که از جمله می توان به  موارد به وجود آمده در دهه گذشته میلادی در هنگ گنگ اشاره کرد.

گونه جدید کرونا در دسامبر ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین با همه‌گیری در انسان شیوع پیدا کرد و تا امروز بیش از 36 کشور دنیا را درگیر کرده است و براساس سازمان بهداشت جهانی درصد مرگ و میر این ویروس بین ۲ تا ۳ درصد مبتلا شدگان است که نسبت به آنفلوآنزای نوع A و بسیاری از بیماری های مشابه بسیار ضعیف به شمار می رود.

پروفسور علی کرمی؛ متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق‌ تخصص مهندسی ژنتیک درباره کرونا ویروس معتقد است: کرونا اصلاً در مقایسه با آنفلوآنزای تیپ A و H1N1 که 120 نفر فوتی در پاییز سال گذشته در ایران داشته، مرگ‌ومیرش بالا نیست؛ درست است که میزان سرایتش بالا است اما این هیاهو و هراس ایجادشده در جامعه تعجب‌برانگیز است.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله(عج) تاکید می کند: بنده اپیدمی‌های زیادی در دنیا در 40 سال سابقه علمی خودم دیده‌ام و این کار هراس‌افکنی رسانه‌ای است و توصیه اول من این است که مردم نترسند.

بنا بر گفته کارشناسان و متخصصان علایم بیماری شامل تب و گاهی مشکلات تنفسی مانند تنگی نفس، تندنفسی و گلودرد و آبریزش بینی است و در بسیاری از موارد علائم مشابه با آنفلوآنزا و حتی سرماخوردگی دارد و همین امر موارد مشکوک به این بیماری را افزایش داده است.

پروفسور کرمی با یادآوری اینکه کرونا بیشتر برای افراد با سن بالای 50 تا 55 سال خطرناک است، تصریح می کند: اصلاً ما یک مورد فوتی هم در کودکان، نوجوانان و جوانان به‌خاطر قوی‌تر بودن سیستم ایمنی‌شان نداریم.

وی با بیان اینکه افراد با سن بالا و مبتلابه بیماری‌های ریوی، کلیوی، جراحی‌شده و سرطانی‌ها که از ضعف سیستم ایمنی بیشتری برخوردارند در معرض خطر هستند، اضافه می کند: افراد عادی کمتر در معرض این خطر قرار دارند و برخی رفتارها در جامعه برای بنده تعجب‌برانگیز است؛ نمی‌دانم چرا مردم شایعات غیرمعتبر فضای مجازی را باور می‌کنند.

با این وجود شدت شیوع این بیماری برخی از بدنه جامعه را با نگرانی هایی همراه کرده است، نگرانی هایی که بخشی از آن به جا و موجب رعایت موارد بهداشتی توسط جامعه می شود و بخشی از آن زمینه افزایش استرس هایی را به همراه دارد که خود زمینه بروز بیماری است.

محمد صادق رحمتی، کارشناس روانشناسی درگفت و گو با صاحب نیوز در این رابطه اظهار کرد: استرس یکی از مهم ترین عامل های زمینه ساز بروز بیماری ها در بین انسان ها به شمار می رود.

کارشناس روانشناسی با بیان اینکه بخشی از این استرس ها ناشی از حوادث جاری در جامعه، بخشی در اثر تنش های خانوادگی و برخی در اثر تیپ های شخصیتی به وجود می آید، عنوان کرد: براساس تقسیم بندی دو تیپ شخصیتی A و B در بین انسان ها وجود دارد که تیپ A شامل افراد با استرس بیشتر می شود و این افراد بیش از بقیه در معرض بیماری های قلبی و عروق و دوره های بازگشت یا آشکارسازی بیماری های روانی قرار دارند.

وی در توضیح سیستم مقابله با استرس در انسان گفت: بنا بر نظر برخی نظریه پردازان علم روانشناسی سیستم ایمنی بدن انسان به جا مانده از دوره های پیش از ایجاد تمدن بشری است که انسان را در برابر خطرات موجود در طبیعت به ویژه دریده شدن توسط سایر جانداران محافظت می کرد.

رحمتی افزود: در  این سیستم به هنگام احساس خطر و یا فشارهای محیطی بدن سیستم سمپاتیک عصبی در انسان فعال شده که به دنبال آن سوخت و ساز بدن افزایش یافته، خون رسانی به اندام ها با فشار بیشتری پیگیری می شود و انسان در حالت آمادگی در برابر مشکلات قرار می گیرد.

این روانشناس تاکید کرد: امروزه با ورود انسان به دوره های تمدنی دیگر تهدیدهای قبلی موجود نیست اما سیستم سمپاتیک در برابر استرس های محیطی جدید به همان شیوه قبلی عمل می کند.

وی خاطرنشان شد: اگر سطح استرس های محیطی در طول زمانی طولانی ادامه یابد، توان فرد به شدت کاهش می یابد و فرد دچار نوعی رخوت روانی می شود که موجب می شود در برابر آسیب های واقعی آسیب پذیرتر شود.

رحمتی در توضیح بار روانی ویروس کرونا در جامعه تاکید کرد: این ویروس اگرچه سرعت بسیار بالایی در انتشار دارد و لازم است برای جلوگیری از ایجاد اپیدمی موارد لازم را رعایت کرد اما نوع پرداختن به آن توسط برخی از رسانه ها فراتر از حد معمول است و اگر این سطح استرسی که به جامعه وارد می شود در همین حد باقی بماند به مرور شاهد بروز مشکلات جدیدی خاوهیم بود که بخشی از آن ضعف سیستم ایمنی بدن در برابر دیگر بیماری ها است.

این کارشناس با تاکید بر ضرورت آگاه سازی صحیح جامعه پیرامون این ویروس، اظهار کرد: انتشار اخبار پیرامون بهبود یافتن بیماران مبتلا به این ویروس و کنترل شدن آن توسط مسئولان مربوطه خود عاملی برای کاهش فعالیت سیستم سمپاتیک افراد موجود در جامعه و کنترل بهتر این ویروس خواهد بود.

دکتر کرمی، متخصص بیوتکنولوژی پزشکی هم در این باره معتقد است: بنده اپیدمی‌های زیادی در دنیا در 40 سال سابقه علمی خودم دیده‌ام و این کار هراس‌افکنی رسانه‌ای است و توصیه اول من این است که مردم نترسند.

وی تصریح می کند: افراد عادی کمتر در معرض این خطر قرار دارند و برخی رفتارها در جامعه برای بنده تعجب‌برانگیز است؛ نمی‌دانم چرا مردم شایعات غیرمعتبر فضای مجازی را باور می‌کنند.

به نظر می رسد امروز بخشی از توان ستاد مبارزه با کرونا در کنار مسائل پزشکی توجه به مدیریت افکار عمومی در فضای مجازی و برخورد با برخی رسانه های حاشیه ساز در این زمینه باشد تا آرامش روانی برای مقابله با این بیماری به جامعه برگردد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.