۱۲:۴۲ - یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸

روح حاکم بر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی سبک زندگی حسینی است

اساس و پایه بیانیه گام دوم انقلاب بر مبنای قیام عاشورا و فرهنگ مقاومت و ایستادگی بر ارزش ها و مبانی انقلاب در برابر نظام استکبار شکل گرفته است.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام حسن بابایی/ در دوران بازگشت به معنویت که امروزه در غرب و شرق، صدای آن طنین انداز شده است، شاه بیت بیانیه گام دوم انقلاب بر سه کلید واژه خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی استوار است. انقلاب اسلامی همان انقلاب حسینی(ع) است که مهم‌ترین هدف آن گفتمان‌سازی است.در شرایط فعلی باید به فضای عاشورایی انقلاب و دوران دفاع مقدس رجوع کنیم و با احیای آن فضا اجازه تغییر گفتمان در مجالس حسینی را ندهیم.در بیاینه گام دوم عرصه جهاد مشخص شده تا جوانان در عرصه‌های مختلف جهاد علمی، اخلاقی و اقتصادی پرچم حسینی را به اهتزار درآورند و بر همین اساس در دستگاه اهل بیت(ع) و قرآن کریم نیز باید کسانی تربیت شوند که مصداق اخلاق و ادب شهدای عاشورا باشند.

مبارزه با فساد و برقراری عدالت یکی از اهداف امام حسین(ع) در قیام عاشورا بود، امام حسین(ع) در عاشورا به دنبال مذاکره و بیعت با یزید نبود. برای مبارزه و عاشورایی عمل کردن باید همانند حضرت زینب(س) منشاء اربعین بود که امروز تقابل اسلام و استکبار همان روح عاشورا است.نهضت عاشورای حسینی تمدن‌ساز بوده، چنان‌که انقلاب اسلامی ایران پس از ۴۰ سال با وجود حادثه‌های بسیار مهمی که پشت سر گذشته به برکت بعثت، غدیر و نهضت عاشورا در اوج عزت، عظمت و اقتدار قرار دارد و همچنان به راه خود ادامه می‌دهد.نمونه‌ها و جلوه‌هایی از زیربنای تمدن‌سازی را می‌توان در پیاده‌روی اربعین حسینی دید که هر سال پرشورتر از گذشته برگزار می‌شود.عزاداری‌ها و سوگواری‌ها برای حضرت امام حسین (ع) به ماندگاری و توسعه روزافزون منجر می‌شود و از این رو دشمن دو رکن مهم و اساسی عاشورا و مهدویت را جهت آسیب رساندن به اسلام محور قرار داده، چرا که شیعه دارای بال‌های سرخ و سبز عاشورا و مهدویت است.

اساس و پایه بیانیه گام دوم انقلاب بر مبنای قیام عاشورا و فرهنگ مقاومت و ایستادگی بر ارزش ها و مبانی انقلاب در برابر نظام استکبار شکل گرفته است.قیام سیدالشهداء دارای پیام های هدایت بخش و تاثیرگذار در مسیر سعادت و عاقبت بخیری انسان ها است. نهضت عاشورا دارای پیام روشن و صریح برای افرادی که دچار وادادگی و خودباختگی در برابر فشار و ظلم دشمن و استکبار شده اند و از اصول و مبانی خودشان عقب نشینی کرده اند می باشد و آنها را به ایستادگی و مقاومت در دفاع از ارزش ها  دعوت می کند. کارشکنی های دشمنان و ضعف در برابر این کارشکنی ها گریبانگیر برخی افراد و جریانات شده است که باید با بهره گیری از پیام نهضت عاشورا خود را اصلاح و از ظرفیت قیام عاشورا برای مقابله با دشمن بهره لازم را ببرند.

انقلاب اسلامی بر مبنای مبانی و اصول نهضت و قیام عاشورا شکل گرفت و به همین دلیل بود که بر نظام شاهنشاهی و استکبار پیروز و در طول چهار دهه علی رغم فشار و تحریم دشمن ایستادگی و مقاومت کرد و به پیشرفت های مختلف نیز دست پیدا کرد. از طرفی رهبر معظم انقلاب نیز در بیانیه گام دوم انقلاب بر مفهوم ایستادگی و مقاومت در برابر دشمن که برگرفته از نهضت عاشورا است تاکید ویژه ای دارند و به عبارتی اساس بیانیه گام دوم انقلاب بر مبنای قیام عاشورا و فرهنگ مقاومت و ایستادگی بر ارزش ها و مبانی انقلاب در برابر نظام استکبار شکل گرفته است. همچنین جوانان که مظهر رشادت، پایداری و ایستادگی در مسیر دستیابی به موفقیت و پیروزی محسوب می شوند مخاطب اصلی بیانیه گام دوم انقلاب هستند و رهبری در این بیانیه خطاب به جوانان انقلابی  از انها دعوت می کنند که در میدان ها و صحنه های مختلف حضور پرشور داشته باشند و با جدیت ابتکار عمل را در عرصه های مختلف در دست بگیرند از این رو جوانان انقلابی باید الگو و سرلوحه خود در این مسیر را جوانان عاشورا و افرادی نظیر حضرت علی اکبر(ع) قرار دهند، به عبارتی مخاطب بیانیه گام دوم انقلاب جوانان عاشورایی هستند. در بیانیه گام دوم انقلاب نیز اگر معظم له از اصلِ «عزّت، حکمت، و مصلحت» نام می‌برد و نهضت بیداری اسلامی را بر اساس الگوی مقاومت در برابر سلطه‌ استکبار جهانی تعریف می‌کند، همه این مفاهیم نشأت گرفته از مکتب سرخ حسینی است و تمام این بیانیه در راستای پیام عاشورا قابل تفسیر است.

لذا در چنین موقعیتی به تصویر کشیدن، سبک زندگی امام حسین علیه السلام ضروری است. آن حضرت، تنها در کربلا و در زمین حماسه و جهاد شهادت، الگوی ما نیست، بلکه در عرصه‌های معنوی، اخلاقی، معاشرت، ادب و بزرگواری، تهجد و شب زنده داری، سخاوت و جوانمردی، انس با قرآن و تکریم انسان در یک کلمه، در «سبک زندگی اسلامی» برای ما الگو و معیار است.

در زندگی همه پیامبران و اولیای الهی، «صبر» جایگاه ویژه ای دارد. در حیات حسینی نیز صبوری و استقامت در راه هدف و مبارزه و جهاد، درس آموز است.کسی می‌تواند با فشارهای درونی و بیرونی مقابله کند و اهل مبارزه و جهاد باشد که از عنصر «صبر» برخوردار باشد. در عاشورا، با اوج این صفت نیروبخش مواجهیم، چیزی که امام و اصحابش و خانواده اش را چهره پیروز این مبارزه ساخت.زندگی به سبک اباعبدالله علیه السلام، حتماً با استقامت و صبر همراه است، چرا که حادثه کربلا،‌ آموزگار مقاومت بود و قهرمانان عاشورا، الهام دهندگان صبوری و شکیبایی‌اند. حضرت امام خمینی(ره) نیز در پیامی که ملت ایران را به مقاومت در برابر حملات دشمن بعثی به شهرها فراخواند، روی این عنصر تکیه داشت و خانواده‌های شهدا و مفقودین و اسرار و جانبازان را با این ویژگی که: «زندگی با عزت را در خیمه مقاومت و صبر، بر حضور در کاخ‌های ذلت و نوکری ابرقدرت‌ها و سازش و صلح تکمیلی ترجیح می‌دهند» ستود.

برخی زندگی را تنها خوردن و آشامیدن و استراحت و لذت می‌دانند.ولی حیات، مفهومی عمیق تر و متعالی تر از این دارد. عمر انسان، تنها با سال‌هایی که می‌گذارند تعیین نمی شود ، بلکه عمل مفید و صالح و اهداف برتر و تلاش برای دست یابی به کمالات انسانی است که ارزش عمر انسان و حیات او را تعیین می‌کند.حسین بن علی علیه السلام هیج وابستگی و دلبستگی به این دنیا نداشت. دنیا را در معرض زوال و فنا می‌دید و می‌فرمود که دنیا چراگاهی است که پیشینیان از آن چریده اند و خیری در آن نیست و چیزی جز اندک از آن باقی نمانده است.

زندگی در کنار ظالمان را مایة دلتنگی و ملال می‌دانست (والحیاه مع الظالمین الا برماً) و انتخاب انسان را در ارزش حیات او مؤثر می‌شمرد و هرگز حاضر نبود تن به عار و ننگ بدهد (الموت اولی من رکوب العار) و مرگ در راه عزت را «حیات جاوید» می‌دانست:«لیس الموت فی سبیل العز الا حیاه خالده».این نگرش نسبت به حیات، افقی عالی تر از حیات حیوانی است و هر چه افق دید، برتر و وسیع تر باشد، زندگی هم متناسب با آن خواهد بود.زندگی بی مرگ در سایه جهاد و شهادت، حاصل عمر کسانی است که جایگاه والای انسانی خود را می‌دانند و حیات را تنها در محدوده ولادت تا مرگ، خلاصه نمی کنند. به تعبیر امام امت: «شهادت در راه خداوند، زندگی افتخارآمیز ابدی و چراغ هدایت برای ملت هاست» از این رو، حسین بن علی زنده جاوید است و هر روز، انسان‌های مستعد را هدایت و راهنمایی می‌کند و این است مفهوم حیات برتر. لحظه لحظه زندگی انسان، برخوردار از انتخاب است و سعادت یا شقاوت افراد را هم همین انتخاب هایشان رقم می‌زند. در وجود انسان،‌ عقل و نفس وجود دارد. جاذبه دنیا و آخرت، او را به این سو و آن سو می‌کشد. کشش‌های نفسانی یا رحمانی، انسان را یا برتر از فرشته می‌سازد، یا پست تر از حیوان می‌کند، تا انتخاب انسان چه باشد.

همه صحنه‌های عاشورا از آغاز تا پایان انتخاب بود. امام می‌توانست در مدینه بماند و تسلیم باشد. ولی هجرت به مکه و کوفه را برگزید. می‌توانست با حکومت یزیدی سازش کند ولی جهاد و شهادت را انتخاب کرد. می‌توانست از مکه به هر شهر دیگر برود، ‌ولی کوفه را برگزید. می‌توانست به زندگی مرفه چند روزه دنیا بیندیشد ولی آخرت و سعادت ابدی را انتخاب کرد. وقتی در وسط راه، از شهادت مسلم و متفرق شدن یارانش در کوفه با خبر شد، می‌توانست برگردد، ولی ادامه راه را انتخاب کرد. وقتی در مکه بود، حاکم مدینه می‌خواست از یزید برای امام حسین علیه السلام امان بگیرد؛ ولی امام با بیان این که «فخیر الأمان امان الله»، زیر بار ذلت بار ظالمان نرفت. یاران او نیز چنین بودند. شب عاشورا امام بیعت را از آنان برداشت، تا هر که می‌خواهد برگردد، ولی اصحاب وفادارش بقا را برگزیدند و تا شهادت، ماندند. حرّ می‌توانست همچنان فرماندهی از لشکر کوفه باقی بماند، ولی پیوستن به امام حسین(ع) و دست یافتن به شرافت شهادت را انتخاب کرد. پیروان سیدالشهدا نیز اهل انتخاب برترند و هرگز رضای خلق را بر رضای خالق ترجیح نمی‌دهند و به خاطر دنیا، دین را زیر پا نمی گذارند و برای لذات دنیوی، سعادت اخروی خود را تباه نمی کنند.

به امید تحقق بیانیه گام دوم و رسیدن به اهداف عاشورایی و حسینی این بیانیه و تشکیل حکومت مهدوی .انشالله

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.