۰۸:۰۵ - شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۸

نماینده قرارگاه مرکزی ایثارگران دفاع مقدس استان اصفهان:

ثبت خاطرات رزمندگان از تحریف و فراموشی وقایع دوران دفاع مقدس جلوگیری می کند

نماینده قرارگاه مرکزی ایثارگران دفاع مقدس استان اصفهان، از تشکیل دفتر نمایندگی قرارگاه هماهنگی ایثارگران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی با هدف جمع آوری و ثبت خاطرات رزمندگان در شهرستان شاهین شهر و میمه با همکاری بین بخشی خبر داد.

به گزارش شاهین پرس؛ دوران هشت سال دفاع مقدس يكی از درخشان ترين عرصه های دفاع و سلحشوری محسوب مي شود؛ هنگامه ای كه ملت ايران در اتحادی بی نظير و يكپارچه به مصاف با دشمن متجاوز رفتند و براي حفظ و پاسداري از خاك وطن، سراسر عشق، ايثار و شجاعت شدند، پس از پايان جنگ نيز مجاهدانی از تبار شهيدان براي دفاع از اسلام و حريم اهل بيت(ع) در قامت مدافعان حرم در جنگ با انديشه های افراطی و تكفيری، جامه زیبای شهادت را بر تن كردند و موجب شگفتی و تحسین جهانیان شدند.

رزمندگان سلحشوری است که درس آموخته مکتب سرخ عاشورا بودند با ولایتمداری و ایثار جان، هم اقتدار و امنیت را برای کشور به ارمغان آوردند و هم حماسه هایی جاودانه خلق کردند که تاریخ بشریت چنین عظمتی را تاکنون به خود ندیده است

آنان كه به شوق شهادت از دنيای فانی و وابستگی های مادی دل بريدند و فرهنگ ماندگار ايثار و مقاومت در برابر تجاوز دشمنان را برای نسل های آينده به يادگار گذاشتند که امروز انتقال این فرهنگ و تاریخ پرافتخار ملی ایران اسلامی در میان بوق های تبلیغاتی و گمراه کننده دشمنان بسیار ضروری است.

یکی از راه‌های حفظ و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل های آینده، ثبت خاطرات و وقایع آن دوران است از تاكیدات همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده و در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن اشاره شده است.

مجید مصلحی، در گفتگو با خبرنگار شاهین پرس؛ از تشکیل قرارگاه هماهنگی ایثارگران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در استان اصفهان خبر داد و اظهار کرد: این قرارگاه سال گذشته با هدف شناسایی، جمع آوری، ثبت و حفاظت از آثار هشت سال دفاع مقدس، با توافق بین بخشی میان سپاه صاحب الزمان(عج)، حوزه هنری، بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس، پیام آزادگان و بنیاد شهید و امور ایثارگران با تدوین اساسنامه و شیوه نامه در استان اصفهان تشکیل شد.

نماینده قرارگاه مرکزی ایثارگران دفاع مقدس استان اصفهان، اضافه کرد: برای سهولت در رفت و آمد و رفاه حال رزمندگان با شرایط جسمانی ویژه در 24 شهرستان استان اصفهان دفاتر نمایندگی راه اندازی شد که با پشتوانه مردمی و مدیریت خود ایثارگران اداره می شوند.

وی به برگزاری دوره آموزش مصاحبه گری در دفتر نمایندگی شاهین شهر همزمان با سالروز عملیات کربلای 3 اشاره کرد و افزود: مسئولان قرارگاه های شهرستانی به منظور جمع آوری و ثبت اصولی خاطرات شفاهی رزمندگان، پس ازفراخوان و ثبت نام از جوانان علاقمند، برای آنان دوره های مقدماتی و تکمیلی مصاحبه گری، نویسندگی، تدوین با استفاده از اساتید فن برگزار می کنند که شهرستان های مبارکه، سمیرم و شاهین شهر در حال برگزاری دوره های مقدماتی مصاحبه گری هستند.

مصلحی با انتقاد از وجود تفکری برای حذف و فراموشی تاریخ دفاع مقدس، ابراز کرد: پس از پایان جنگ تحمیلی متاسفانه برخی از مدیرانی که دلسوز نیستند و احساس مسئولیت ندارند همصدا با دشمنان، تفکر و اعتقاد برای فراموشی سلحشوری رزمندگان در برابر وقایع تجاوز دشمن به خاک کشورمان داشتند و تلاش می کردند.

وی افزود: تاریخ شفاهی دفاع مقدس به معنای جمع‌آوری اطلاعات، خاطرات و تجربیات شخصی افراد سهیم در رخدادهای تاریخی دوران هشت سال دفاع مقدس است که به‌صورت زبانی و شنیداری از شاهدان عینی که همان رزمندگان هستند و به‌عنوان یک سند دست‌اول تاریخی محسوب می‌شوند، دریافت و ضبط و ثبت می‌شوند تا حادثه بزرگ دفاع مقدس، ماندگار و به آیندگان منتقل شود.

برای جلوگیری از تحریف و فراموشی وقایع دوران دفاع مقدس باید خاطرات را ثبت کرد

مصلحی، با بیان اینکه آمار دقیقی از رزمندگان در دست نیست، تهیه بانک اطلاعاتی از رزمندگان هر شهرستان را از وظایف دفاتر نمایندگی عنوان کرد و افزود: در زمان تجاوز دشمن به مرزهای کشورمان در سال 57 اقشار مختلف مردم فارغ از حقوق و مزایا و سهمیه با از خودگذشتگی و لباس واحد و یکرنگ خاکی، از آب و خاک و ناموس وطن دفاع کردند و اگر امروز خاطرات این رزمندگان جمع آوری و ثبت نکنیم به وظیفه خود عمل نکرده ایم.

نماینده قرارگاه مرکزی ایثارگران دفاع مقدس استان اصفهان، خاطرات رزمندگان را سند و برش واقعی از دوران پرافتخار دفاع مقدس دانست و افزود: با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب که خاطرات رزمندگان را گنجینه های ارزشمندی نام برده اند، باید این خاطرات که همچون میوه های رسیده یک باغ است استخراج و مکتوب شود و به دست آیندگان برسد و اگر این اتفاق نیفتند این خاطرات بدلیل گذشت زمان و کهولت سن رزمندگان از بین خواهد رفت و ما به تاریخ و آیندگان بدهکار خواهیم شد.

وی افزود: خاطرات استخراج شده رزمندگان و ایثارگران برای تولیدات هنری، ادبیاتی و سینمایی در زمینه ایثار و شهادت و ارزش های دفاع مقدس و ترویج فرهنگ عالی دفاع مقدس با برجسته کردن جلوه های ارزش آفرینی شهدا بهره برداری می شود.

مصلحی در پایان از همکاری صمیمانه محمدعلی احمدی رئیس قرارگاه مرکزی ایثاگران دفاع مقدس و انقلاب اسلامی استان، رضا بخشی نماینده بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس، قاسمی مسئول بنیاد حفظ آثار و دفاع مقدس سپاه صاحب الزمان(عج)، شاه حسینی مسئول پیام آزادگان استان، منصور قربانی مدیر دفتر ادبیات پایداری و محسن مصلحی مسئول حوزه هنری استان اصفهان قدردانی کرد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.