شاهین پرس

توجه به ظرفیت های بخش میمه موجب اشتغال پایدار و جمعیت ماندگار می شود/قنات و قالی نماد فکر، اندیشه و ذهن خلاق مردم میمه است

کدخبر: 83390
۱ شهریور ۱۳۹۸ در ساعت ۱۰:۴۱ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛ حیدر قاسمی، شامگاه پنجشنبه در آییم افتتاح سومین جشنواره گردشگری قنات و قالی میمه و یازدهمین المپیاد ورزش های بومی و محلی استان اصفهان برگزاری جشنواره ها را فرصت مناسبی برای معرفی ظرفیت های منطقه دانست و اظهار کرد: بخش میمه بواسطه اقلیم مناسب و موقعیت جغرافیایی ویژه ظرفیت های خوبی در زمینه گردشگری دارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان، با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، خاطرنشان کرد: امروز دولت به دلیل کمبود درآمد و افزایش هزینه ها با مشکلاتی مواجهه است که حضور و مشارکت مردم در عرصه های مختلف با سرمایه های مادی و معنوی دولت را حمایت می کنند.

وی با تاکید بر اینکه جشنواره قنات و قالی به رونق سرمایه گذاری و اشتغال جوانان کمک کرده و موجب افزایش رغبت سرمایه گذاری و توسعه مطلوب منطقه می شود، قنات را محور و نماد فکر و اندیشه و ذهن خلاق مردم ایران عنوان کرد و افزود: گرچه امروز بدلیل ورود نامربوط بشر، آبهای زیرزمینی و قنات ها با مشکل مواجه شده است اما ثبت دو قنات بخش میمه در فهرست جهانی به عنوان دو میراث ارزشمند، به معنی جهانی شدن مردم این منطقه است و افق اندیشه ها باید بر این اساس باشد.

قاسمی قالی میمه را تبلورگر و جلوه هنر ایرانی و مردم منطقه میمه اصفهان دانست و افزود: هنر قالی بافی در همه دوران ها همواره در شکوفایی و رونق اقتصادی کشور نقش بسزایی داشته است.

رونمایی از چهار اثر ناملموس فرهنگی شهر میمه

فریدون الهیاری، نیز در این مراسم با رونمایی از چهار اثر ناملموس فرهنگی شهر میمه، اظهار کرد: طبالی سنتی ویژه مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) (شهر میمه)، شیوه ساخت طبل سنتی، گویش محلی مردم میمه و عزاداری شاطرهای نانوایی این شهر در ایام محرم و صفر چهار اثر ناملموسی هستند که در این جشنواره رونمایی شدند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان اصفهان، قنات و قالی را به عنوان نماد فرهنگ تاریخ و پیشینیه ارزشمند و سخت کوشی مردم منطقه دانست و افزود: هدف از برگزاری این جشنواره زمینه سازی برای توسعه گردشگری و توجه به صنایع دستی و میراث فرهنگی با معرفی ظرفیت های این منطقه است.

اسفندیار تاجمیری، با تبریک و خیر مقدم به مدعوان مراسم،با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره فرهنگی هنری و المپیاد ورزشی در منطقه تاریخی میمه، اظهار کرد: منطقه میمه دارای ظرفیت و پتانسیل های مهمی به لحاظ تاریخ و تمدن و شرایط اقلیمی و ارتباطی جغرافیایی است که برگزاری چنین جشنواره هایی موجب شکوفایی و رونق ظرفیت ها و فرصت ها می شود.

فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه، با تاکید بر لزوم تقویت زیر ساخت های اداری و زیربنایی با توجه به فرهنگ و تاریخ منطقه برای اشتغال فراگیر، پایداری جمعیت و پیشرفت منطقه، خاطرنشان کرد: قنات نشانه ذکاوت، پشتکار و خلاقیت و قالی نماد هنر و ذوق و زیبایی میراث ارزنده گذشتگان ایرانیان محسوب می شود.

سایر ظرفیت های بخش میمه نیز قابلیت معرفی و جهانی شدن را دارند

حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی، در ابتدای این مراسم با تبریک ولادت حضرت امام موسی کاظم(ع)، قالی و قنات دو میراث ارزشمند گذشتگان دانست و با تاکید بر حفظ این میراث گرانبها اظهار کرد: اجداد و نیاکان مردم میمه با تلاش، سخت کوشی، ذهن خلاق و ارادت به خاندان اهل بیت(ع) دو میراث گرانبها برای نسل امروز به یادگار گذاشته اند که تک تک ما وظیفه داریم آنها را گرامی داشته و حفظ کنیم.

امام جمعه شهر میمه، با تاکید بر اینکه علاوه بر قنات و قالی، سایر ظرفیت های بخش میمه نیز قابلیت معرفی و جهانی شدن را دارند، از کم توجهی مسئولان به بخش میمه که موجب عقب ماندگی و فرار جوانان از این منطقه شده است انتقاد کرد و گفت: بزرگترین معضل بخش میمه، مهاجرت جمعیت جوان و پرتوان بدلیل بیکاری، نبود اشتغال پایدار و نبود تجهیزات و امکانات کافی است که با توجه مسئولان بالادستی براحتی می توان این تجهیزات را در دسترس آنان قرار داد تا با امیدواری به آینده برای آبادانی و پیشرفت منطقه تلاش کنند.

رقابت 23 تیم از ورزش های بومی و محلی شهرستان های استان اصفهان در روز دوم جشنواره

سومین جشنواره قنات و قالی شهر میمه و یازدهمین المپیاد ورزش های بومی و محلی استان اصفهان شامگاه پنجشنبه با حضور نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، مدیران کل ادارات ورزش و جوانان و میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری و مسئولان شهرستان در ورزشگاه شهید ایراندوست شهر میمه به مدت دو روز برگزار شد.

یازدهمین المپیاد ورزش های بومی و محلی استان اصفهان با شرکت 23 تیم از شهرستان های استان اصفهان نیز برگزار شد که تیم های شرکت کننده در روز دوم جشنواره در قالب گروه‌های ۱۰ نفره بانوان و آقایان در رشت‌های طناب کشی، دال پلان، لی لی، هفت سنگ و کشتی به رقابت خواهند پرداخت.

برپایی نمایشگاه صنایع دستی و غذاهای محلی با غرفه های متعدد و متنوع شهرستانهای استان اصفهان، رژه تیم های ورزشی شرکت کننده، اجرای موسیقی و آواهای بومی محلی به همراه اجرا و تقلید صدای آرمین سپهری و هنرنمایی حجت اشرف زاده از دیگر بخش های این مراسم بود.

انتهای پیام/