۰۸:۰۵ - پنجشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸

مسئول بسیج سازندگی ناحیه شاهین شهر و میمه خبر داد:

واکسیناسیون 19 هزار قطعه طیور مناطق روستایی علیه بیماری نیوکاسل

مسئول بسیج سازندگی ناحیه شاهین شهر و میمه گفت: در اجرای خدمت رسانی و محرومیت زدایی، طرح ملی مبارزه با بیماری نیوکاسل در 19 روستای شهرستان اجرا و 19هزار قطعه انواع طیور روستایی واکسن خوراکی رایگان دریافت کردند.

به گزارش شاهین پرس؛ سرگرد پاسدار حسین معینی، از اجرای طرح واکسیناسیون رایگان طیور خانگی و صنعتی، با همکاری شبکه دامپزشکی در روستاهای شهرستان شاهین شهر و میمه خبر داد و اظهار کرد: طرح ملی مبارزه با بیماری نیوکاسل از ابتدای مردادماه سال جاری در 19 روستای شهرستان با بیش از یک هزار خانوار بصورت رایگان اجرا می شود.

مسئول بسیج سازندگی ناحیه مقاومت سپاه شاهین شهر و میمه، حمایت از طرح های اقتصاد مقاومتی، فعالیت و خدمت رسانی در همه عرصه ها از جمله محرومیت زدایی را از ماموریت های بسیج سازندگی معرفی و خاطرنشان کرد: حدود یکصد نفر از جهادگران بسیجی این ناحیه در اجرای طرح مقاوم سازی 19 هزار قطعه طیور خانگی روستاهای شهرستان با شبکه دامپزشکی شهرستان همکاری می کنند.

وی افزود: بسیج سازندگی به عنوان متولی حرکت‌های جهادی با همکاری اقشار مختلف بسیج، اقدامات موثری در محرومیت زدایی و خدمات رسانی به محرومین انجام داده است.

تکرار هر چهار ماه یکبار واکسیناسیون طیور ضمن محافظت در برابر بیماری از تلفات آنها جلوگیری می کند

رسول سبحانی، با بیان اینکه طرح ملی واکسیناسیون طیور از ابتدای مردادماه همزمان با سراسر کشور در شهرستان شاهین شهر و میمه نیز اجرا می شود، اظهار کرد: طرح ملی مبارزه با بیماری نیوکاسل در انواع طیور روستایی ماکیان، بوقلمون، کبوتر، اردک و غاز با استفاده از واکسن خوراکی مقاوم به حرارت بصورت رایگان در روستاهای شهرستان اجرا می شود.

کارشناس مبارزه با بیماری های طیور شبکه دامپزشکی شهرستان شاهین شهر و میمه، به علائم این بیماری اشاره کرد و افزود: مهمترین علائم بیماری نیوکاسل که از سالهای قبل وارد کشور شده و سالانه خسارت زیادی به صنعت طیور وارد می کند، پیچش گردن، سیاه شدن تاج، بی‌اشتهایی، تب، مرگ و میر ناگهانی طیور است.

وی با تاکید بر اینکه طیور با انجام یک مرحله واکسیناسیون از این بیماری مصون نمی‌شوند و حداقل باید در دو نوبت با فاصله سه الی چهار ماه یکبار در طیور خانگی تکرار شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بخشی از اقتصاد خانوارهای روستایی وابسته به طیور است که در سالهای گذشته این بیماری خسارت زیادی به آنها وارد کرده است سعی و تلاش می شود با تکرار هر چهار ماه یکبار طرح واکسیناسیون، حجم تلفات را کاهش داده شود.

سبحانی، از پیشرفت 70 درصدی طرح واکسیناسیون طیور مناطق روستایی شهرستان خبر داد و افزود: طرح ملی مبارزه با بیماری نیوکاسل با همکاری بسیج سازندگی از ابتدای مردادماه در مناطق روستایی شهرستان شروع شده، تاکنون با خوراندن واکسن خوراکی به بیش از 18 هزار و 800 قطعه طیور خانگی و صنعتی 70 درصد پیشرفت داشته و تا ابتدای شهریورماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آموزش های پیشگیری از انتقال بیماری نیوکاسل همزمان با اجرای طرح واکسیناسیون به اهالی روستا داده می شود، ابراز کرد: عامل بیماری نیوکاسل در طیور، ویروس پارامیکزو است که به خوبی در جنین تخم مرغ رشد و تکثیر دارد، لاشه کشتاری، ترشحات و مخاط چشم طیور آلوده، منشاء اصلی انتقال ویروس هستند و این بیماری دستگاه تنفسی، گوارشی و عصبی طیور را درگیر می‌کند.

مسئول طیور شبکه دامپزشکی شاهین شهر؛ تاکید کرد: واکسینه شدن طیور روستایی مانع از انتقال ویروس نیوکاسل به طیور شهری و صنعتی می شود و از خسارت و تلفات ناشی از شیوع این بیماری جلوگیری می کند،

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.