۱۰:۴۰ - یکشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۸

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان:

کوتاهی دستگاه های فرهنگی در ترویج فرهنگ مطالعه/ نوشتاری با اندیشه صحیح در تاریخ جاودان می شود

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با بیان اینکه خوب اندیشیدن و خوب نوشتن رسالت اصلی نویسندگان است، گفت: نوشته‌ای در تاریخ ماندگار می‌شود که از اندیشه صحیح نشات گرفته باشد.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت‌الاسلام‌ محمدعلی انصاری، در نخستین آیین تجلیل از نویسندگان شاهین شهر، رسالت اصلی اهالی قلم را خوب اندیشیدن و خوب نوشتن دانست و اظهار کرد: نوشتاری در تاریخ ماندگار می‌شود که برگرفته از اندیشه صحیح باشد و شکرانه داشتن توان و استعداد نویسندگی، تلاش برای خلق آثار خوب و ماندگار است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، با بیان اینکه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی تنها بر عهده دستگاه‌های فرهنگی هم چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا سازمان تبلیغات اسلامی نیست، افزود: سایر دستگاه‌های خدمات رسان از جمله شهرداری‌ها نیز در انس دادن شهروندان به مطالعه کتاب وظایفی بر عهده‌ دارند.

کوتاهی دستگاه های فرهنگی در ترویج فرهنگ مطالعه

وی به مطالعه مستمر رهبر معظم باوجود مشغله‌های کاری بسیار اشاره و خاطرنشان کرد: اعتراف می‌کنم دستگاه‌های فرهنگی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه موفق عمل نکردند.

حجت الاسلام انصاری، فاصله گرفتن خانواده‌ها به‌خصوص جوانان از کتاب و مطالعه را یکی از معضلات امروز کشور دانست و اظهار کرد: پدران و مادران، فرزندان خود را پیش از ورود به مدرسه با کتاب و مطالعه آشنا کنند؛ در این خصوص از برخی از مهدکودک‌های این استان که کودکان را با فرهنگ مطالعه آشنا می‌کنند باید تشکر کرد.

قران کریم مقام والایی برای اهل قلم در مسیرحق تعالی قائل است

امام جمعه شاهین شهر، نیز در این آیین با استناد به آیات قرآن کریم، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم به چیزهای مختلفی سوگند یاد کرده که از جمله آنها سوگند به «قلم» است و آنچه قلم می‌نگارد: «وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ» سوگند به قلم و آنچه می‌نویسند.

حجت الاسلام مرتضی ملکیان، اضافه کرد: حکمت این سوگند آن است که قلم و نوشته از بزرگ‌ترین نعمت‌هاى الهى است که خداى متعال در اختیار بشر قرار داده تا به وسیله آن حوادث و اتفاقات دور از انتظار و معانى نهفته در درون دلها را ضبط کند زیرا انسان به وسیله قلم و نوشتن می‌تواند هر حادثه‌اى را که در طول تاریخ و در دورترین مکان‌ها رخ‌داده پیش خود حاضر سازد و از آنها اطلاع پیدا کند.

وی افزود: در عظمت این دو نعمت همین بس که خداوند بر انسان منت نهاده و وى را به سوى کلام و قلم هدایت کرده، و طریق استفاده از این دو نعمت را به او یاد داده است؛ آن‌جا که درباره کلام فرمود: «خَلَقَ الْإِنْسانَ عَلَّمَهُ الْبَیانَ و درباره قلم فرمود: «عَلَّمَ بِالْقَلَمِ عَلَّمَ الْإِنْسانَ مالَمْ یَعْلَمْ»، بنابراین، قلم و نوشتن در عظمت، چیزی از کلام کم ندارد.

شاهین‌شهر به‌ اندازه کل استان اصفهان نویسنده کتاب دارد

مهرناز آزاد، دبیر مجمع انجمن‌های ادبی کشور، شاهین‌شهر را یکی از شهرهای مهم استان اصفهان که بیش‌ترین نویسنده را دارد نام برد و اظهار کرد: امکاناتی باید برای این نویسندگان فراهم شود تا آثار خود را در سراسر کشور معرفی کنند که ثبت نام در سامانه الکترونیکی اهل‌قلم شاهین‌شهر می‌تواند در معرفی کتاب‌های نویسندگان موثر باشد.

شاهین‌شهر، به دنبال کسب عنوان پایتخت کتاب کشور است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شاهین‌شهر و میمه، نیز اظهار کرد: با توجه به فعالیت صدها نویسنده کتاب استانی و کشوری در موضوعات مختلف در شاهین‌شهر و تولید آثار متنوع فرهنگی، به دنبال آن هستیم که این شهر فرهنگی را به‌عنوان پایتخت کتاب کشور معرفی کنیم.

فرامرز رادمنش، اضافه کرد: برای برگزاری نخستین آیین تجلیل از نویسندگان برگزیده شاهین‌شهر، از بین 100 کتاب تألیف شده نویسندگان شاهین‌شهری که به دبیرخانه نویسندگان استان اصفهان راه یافته بود براساس محورهای 9 گانه دبیرخانه، 9 اثر برگزیده و مورد تجلیل قرار می گیرند.

این مراسم که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرماندار و جمعی از مسئولان و نویسندگان شهرستان شاهین شهر و میمه، در سالن بهار ساختمان نگارستان برگزار شده بود، از آثار 9 نویسنده برگزیده به ترتیب اکبر یاوریان با کتاب‌های خسروانی‌ها و واژه‌نامه لری، محمدرضا عرب با عنوان هیدروآیرواستاتیک، حسینی منجزی با عنوان دو قطره اشک، مرتضی پارسا با عنوان مثل خوارزمشاه نامردم، رضا کشانی با دو اثر تندباد و بازپرس، شفیعه سادات زواره با اثر شتری که گربه شد، کاظم آل یاسین با کتاب تاریخ مالیات از آغاز تا امروز و بتول حق‌شناس با عنوان سبک زندگی، با اهدای لوح سپاس قدردانی شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.