۱۵:۱۵ - پنجشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۷

رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان:

هدف دشمن در جنگ رسانه‌ای ایجاد اضطراب، یأس و بدبینی در مردم است/ دعوا و ایجاد تشکیلات موازی با دولت اصلاح کار نیست

رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه دعوا و ایجاد تشکیلات موازی با دولت، اصلاح کار نیست، گفتند: کار جهادی باید توسط خود مسئولین و از مجاری قانونی انجام گیرد.

به گزارش شاهین پرس؛ به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری،حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (پنج شنبه) در دیدار رئیس و نمایندگان مجلس خبرگان، مهمترین وظیفه مردم و نخبگان را در شرایط خطیر کنونی، حرکت در جهت حفظ و تعمیق انسجام مردم با دستگاههای دولتی و پرهیز از ایجاد فضای یأس و ناامیدی و احساس بن‌بست دانستند و گفتند: بدخواهان ملت ایران به موازات جنگ اقتصادی، جنگ رسانه‌ای و تبلیغاتی را نیز در دستور کار خود قرار داده اند، بنابراین انتقادها باید با هدف اصلاح و خیرخواهانه باشند.

رهبر انقلاب اسلامی در ابتدای سخنانشان با اشاره به ایام پر برکت و مهم نیمه دوم ماه ذی‌حجه و مناسبت های تاریخی روز مباهله و روز نزول سوره دهر خاطرنشان کردند: مباهله در واقع مظهر اقتدار ایمانی و تکیه بر حقانیت است و ما همواره نیازمند اقتدار ایمانی و تکیه بر حقانیت نظام اسلامی در مقابل استکبار هستیم و در شرایط کنونی نیز برآیند گرایش های افکار عمومی، اطمینان نسبت به بر حق بودن حرکت و مسیر نظام اسلامی است.

حضرت آیت الله خامنه ای سپس با تشکر از گزارش‌های بیان شده در جلسه، به اهمیت و ضرورت وحدت و انسجام ملی و شکل دهی افکار عمومی در این جهت اشاره کردند و افزودند: شرایط امروز ما، شرایط حساسی است اما این حساسیت به دلیل تعداد زیاد دشمنان و یا قدرت بالای آنها نیست زیرا این دشمنان از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره بوده اند و حتی در آن زمان قدرت بیشتری نیز داشته اند اما با وجود همه اقدامات خصمانه از جمله حمله نظامی طبس، تحمیل جنگ هشت ساله، سرنگونی هواپیمای مسافری و محاصره اقتصادی، هیچ کاری از پیش نبرده اند و اکنون نظام اسلامی همچون شجره طیبه ای است که با پایه های مستحکم، در حال گسترش و ثمردهی است.

ایشان تأکید کردند: حساسیت شرایط از این جهت است که نظام اسلامی با قدم گذاشتن در یک راه نو و طرح دیدگاهها و نظریات متفاوت، در چهل سال گذشته، برخلاف جریان کلی استکبار و نظام سلطه حرکت کرده است و در چنین شرایطی، در جنگل پر از تعارض سیاست بین المللی، شرایط و اقتضائات گوناگونی به وجود می آید که باید در هر شرایطی به تناسب آن و با دقت کامل عمل کرد.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اگر در هر اوضاع و اقتضایی، آحاد مردم بویژه نخبگان، نسبت به شرایط و جایگاه نظام غفلت کنند، قطعاً ضربه خواهیم خورد.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه به تبیین شرایط فعلی و اقتضائات آن پرداختند و گفتند: امروز نظام اسلامی با یک جنگ همه جانبه اقتصادی مواجه است که از یک اتاق جنگ و با دقت و اهتمام کامل هدایت می شود اما در کنار این جنگ، یک جنگ مهم رسانه ای و تبلیغاتی نیز در جریان است که بیشتر اوقات از آن غفلت می شود.

ایشان با تأکید بر اینکه این جنگ رسانه ای، از قبل هم وجود داشته ولی اکنون شدت آن بیشتر شده است، افزودند: براساس اطلاعاتی که در اختیار داریم، دستگاههای جاسوسی امریکا و رژیم صهیونیستی با حمایت مالی قارون های منطقه اطراف کشور ما، تشکیلاتی را برای این جنگ رسانه ای راه اندازی کرده اند و به طور جدی در حال برنامه ریزی و تلاش برای آلوده کردن فضای تبلیغاتی و فکری جامعه هستند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اهداف این جنگ رسانه ای، ایجاد اضطراب، یأس، ناامیدی و احساس بن بست و بدبین کردن مردم نسبت به یکدیگر و نسبت به دستگاههای مسئول و همچنین بیشتر و بزرگ‌تر نشان دادن مشکلات اقتصادی در ذهن جامعه است.

حضرت آیت الله خامنه ای به یک نمونه اشاره کردند و گفتند: در همین مسائل مربوط به سکه و ارز و کاهش ارزش پول ملی، جنگ رسانه ای و فضاسازی های تبلیغاتیِ بدخواهان، تأثیرگذار بوده است که البته از دشمن توقعی جز رذالت نیست اما باید مراقب باشیم، ما به این فضاسازی‌ها برای آلوده کردن ذهن مردم، کمک نکنیم.

ایشان با تأکید بر اینکه گاهی اوقات در بیان مشکلات و یا انتقادها مبالغه می شود، خاطرنشان کردند: این مبالغه موجب تشدید اضطراب افکار عمومی و همچنین موجب گسترش «ویروس بدبینی» در جامعه خواهد شد.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه همواره از ابتدای مسئولیت رهبری، به دولتها در زمینه های گوناگون انتقاد و یا اعتراض داشته اند که در برخی موارد هم تند بوده است، گفتند: بنده خودم اهل انتقادم و اهل مسامحه در برخورد با مشکلات و دستگاههای مسئول نیستم اما تأکید دارم که نحوه گفتن و نحوه اقدام کردن نباید به گونه ای باشد که مردم دچار بیماری بدبینی شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: نباید فضای عمومی کشور بگونه ای شود که اقدامات و تبلیغات مثبت قابل باور نباشند اما سخن دروغ دشمن قابل باور شود زیرا این وضعیت بسیار خطرناک است.

ایشان با تأکید بر اینکه ویروس بدبینی نسبت به دولت، مجلس، قوه قضاییه و نهادهای انقلابی، بد است، در عین حال، انتقاد خیرخواهانه را برای اصلاح امور لازم دانستند و گفتند: گاهی اوقات انتقاد باید عمومی باشد و نباید همیشه در گوشی باشد اما اینکه بگونه ای صحبت کنیم که بندِ دلِ شنونده پاره شود و همه چیز را از دست رفته تلقی کند، کار صحیحی نیست.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: ما برخی اوقات در نحوه انتقاد اشتباه می کنیم زیرا دستگاههایی که مورد انتقاد قرار می گیرند، کارهای خوب هم دارند که باید آنها هم دیده و گفته شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای با تأکید مجدد بر لزوم دیده شدن نکات مثبت و منفی دولت و دیگر دستگاهها در کنار یکدیگر، گفتند: بیان عمل سیئه در کنار عمل صالح موجب می شود که مردم بدانند کارها و اقدامات خوب هم وجود دارد و ناامید نشوند.

ایشان با تأکید بر اینکه با وجود همه فضاسازی های تبلیغاتی بدخواهان و همه مشکلات، انقلاب و کشور در حال پیشرفت است، افزودند: بیان این موضوع به عنوان رجزخوانی نیست بلکه با اطلاع دقیق می گوییم که کشور در حال حرکت به سمت مفاهیم و آرمانها و حقایق انقلابی است، اگرچه ممکن است سرعت حرکت، آنگونه که انتظار می رود نباشد اما نظام در زمینه های گوناگون علمی، صنعتی، عزت سیاسی، رشد فکری و معنوی، حرکت رو به جلو دارد و پیشرفت‌های خوبی روی داده است.

رهبر انقلاب اسلامی، گرایش روز افزون به معنویت در میان جوانان با وجود مطالب و تبلیغات پرحجم و گمراه کننده در فضای مجازی را یکی از نمونه های بارز برشمردند و گفتند: حضور گسترده جوانان در راهپیمایی اربعین، اعتکاف، نماز جماعات دانشگاهها و جلسات ماه رمضان، نشان دهنده پیشرفت در زمینه های معنوی است. چرا این نکات مثبت و پیشرفتها را نبینیم؟ این حقایق باید دیده، تحلیل و گفته شوند بویژه از جانب کسانی که مخاطبان زیادی دارند.

حضرت آیت الله خامنه‌ای سپس به یک نکته مهم در شرایط فعلی کشور یعنی «انسجام مردم و دستگاههای مدیریتی کشور» پرداختند و گفتند: بخش مهمی از اعتمادسازی و جلب اعتماد در گرو اقدامات دستگاههای مختلف است البته تریبون‌داران نیز باید به این کار کمک کنند.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه هیچ دولتی بدون کمک و پشتیبانی مردم قادر به فعالیت نیست و نباید اعتماد مردم از دستگاههای دولتی، قضایی و نیروهای مسلح سلب شود، افزودند: راه علاج مشکلات کشور، خالی کردن پشت دولت و ابراز برائت از فعالیت دستگاههای مسئول نیست، بلکه راه علاج، ایجاد رابطه سالم بین افکار عمومی و دستگاههای مسئول، سخن گفتن و انتقاد کردن، و در عین حال کمک فکری و عملی کردن است.

ایشان مسئولان دولتی را به استفاده از نظرات مردم و راه حل‌های متخصصان اقتصادی از جمله در مسئله ارزش پول ملی و هدایت نقدینگی توصیه کردند و گفتند: وظیفه دولتی ها، استفاده از نظرات کارشناسان و تحرک برای حل مشکلات است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نگرانی بجای برخی‌ها در قبال گره های فکری افکار عمومی نسبت به کارآمدی و خوشبین بودن به حل مشکلات افزودند: وظیفه ما، هدایت دولتی ها به سمت استفاده از دیدگاههای کارشناسان و حل مشکلات و خوشبین کردن مردم نسبت به تلاشهای آنها است که در چنین صورتی، گره های افکار عمومی باز می شوند.

حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به برخی اظهارنظرها گفتند: جلسات خصوصی بنده با مسئولان دولتی، قضایی و نظامی ده برابر جلسات عمومی و رسانه‌ای است و در این جلسات مسائل مختلفی بحث می‌شود که عموم از آن جلسات مطلع نیستند.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: دعوا کردن راه اصلاح نیست، همچنانکه ایجاد تشکیلات و کار موازی با دولت نیز به صلاح و موفق نخواهد بود و تجربه ثابت کرده است کار باید به وسیله مسئولان آن، در مجاری قانونی انجام بگیرد.

ایشان افزودند: مسئولان باید کار را جهادی انجام دهند، البته در موارد خاص همچون نامه اخیر رئیس قوه قضائیه که ممکن است قانون جوابگو نباشد و احتیاج به اجازه رهبری باشد، یقیناً همراهی و کمک خواهیم کرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در پایان به نمونه‌ای از پیشرفت نظام اسلامی در عرصه معنویت و شرح حال یکی از شهیدان مدافع حرم اشاره و با استناد به آیاتی از قرآن کریم تأکید کردند: اگر در مقابل دشمنان بایستیم، مجبور به عقب‌نشینی خواهند بود و به توفیق الهی استکبار را به زانو در خواهیم آورد و این الگو را به همه دنیا نشان خواهیم داد که اگر طرفداران اسلام آماده دفاع و مجاهدت باشند، قطعاً پیروز خواهند شد.

پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آیت‌الله جنتی رئیس مجلس خبرگان به تشکیل هیات اندیشه‌ورز در این مجلس اشاره کرد و گفت: علاوه بر تدوین آیین نامه اجرایی هیئت‌های اندیشه‌ورز، کارگروه‌هایی نیز با موضوعات دین و فرهنگ، اقتصادی، اجتماعی- سیاسی، علم و فناوری و حقوقی- قضایی تشکیل شده و در حال فعالیت هستند.

رئیس مجلس خبرگان مسئله اصلی کشور را اقتصاد، نابسامانی‌های بازار ارز و گرانی‌ها خواند و خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی با توجه به گرفتاری‌های مردم، نیازمند حرکت انقلابی و جهادی برای عبور از مشکلات هستیم.
همچنین آیت‌الله موحدی کرمانی نایب رئیس مجلس خبرگان با برشمردن محورهای سخنان نمایندگان خبرگان در اجلاسیه اخیر گفت: به دلیل مشکلات اقتصادی مردم، موضوع اجلاس اخیر مجلس خبرگان به مسائل اقتصادی و میزان موفقیت قوای سه‌گانه در حل آنها اختصاص داده شد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.