۰۷:۳۲ - جمعه ۰۵ مرداد ۱۳۹۷

این پدیده در سراسر کشور قابل مشاهده است؛

آماده طولانی ترین ماه گرفتگی قرن۲۱ باشید

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 در شامگاه جمعه 5 مرداد 1397 اتفاق می‌افتد و این رویداد نجومی مهم و زیبا در سراسر ایران قابل رویت است.

به گزارش شاهین پرس؛ شامگاه پنجم مرداد ۱۳۹۷، یک پدیده‌ زیبا و خاص اتفاق می‌افتد. طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱، اتفاقی است که نباید آن را از دست بدهید.

به گفته علی آزادگان، کارشناس نجوم،  شروع این خسوف بزرگ و طولانی در ساعت 21 و 44 دقیقه شب جمعه 5 مرداد 1397 خواهد بود. طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 به مدت 6 ساعت و 13 دقیقه و 48 ثانیه طول می‌کشد و در سحرگاه شنبه یعنی حوالی ساعت چهار صبح به پایان می‌رسد.

این کارشناس نجوم، اضافه کرد: در این رویداد، ماه در اولین مرحله‌ گرفت وارد نیم سایه زمین می‌شود و به تدریج بیشتر داخل نیم سایه زمین فرو می‌رود تا این که لبه ماه وارد تمام سایه زمین می‌شود این مرحله را با نام آغاز گرفت جزئی می‌شناسیم.

وی افزود در ادامه، ماه با حرکت در سایه زمین بیشتر وارد تمام سایه زمین می‌شود تا این که لبه مقابل ماه هم وارد تمام سایه زمین شده و پس از آن، کل ماه در تمام سایه زمین قرار گرفته و ماه گرفتگی کلی آغاز خواهد شد. بعد از آن نیز ماه به حرکت خود در تمام سایه زمین ادامه می‌دهد تا این که به اوج برسد.

به گفته این کارشناس نجوم، در حوالی ساعت 4 صبح روز 6 مرداد 1397، تمامی مراحل خسوف به پایان می‌رسد. در واقع پس از اوج ماه گرفتگی، ماه تمام مراحل قبلی را به صورت معکوس طی می‌کند تا به طور کامل از تمام سایه و سپس از نیم سایه خارج شود.

 

زمان دقیق جزئیات طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 

وی خاطر نشان کرد: دلیل طولانی بودن این خسوف را می توان به عبور قرص ماه از وسط تمام سایه زمین اشاره کرد.

وی با اشاره به ماه گرفتگی های اخیر گفت: در خسوف بهمن ۱۳۹۶ قرص ماه از قسمت جنوبی تر تمام سایه ماه عبور کرد و خسوف کلی یک ساعت و ۱۶ دقیقه به طول انجامید.

جدول مدت زمان طولانی ترین ماه گرفتگی قرن ۲۱

این کارشناس نجوم در ادامه اظهار کرد ماه در اوج مدار خود بیشترین فاصله را از زمین دارد و به همین خاطر، قرص ماه کوچک‌تر است. طبق قوانین مداری کپلر، سرعت حرکت مداری ماه در این حالت به کمترین مقدار خود می‌رسد. درست در همین روز ماه در اوج مداری خود قرار دارد، بنابراین قرص ماه با سرعت کمتری تمام سایه را طی می‌کند و خسوف طولانی‌تر می‌شود. البته در این پدیده، مرکز قرص ماه، کمی از مرکز تمام سایه زمین عبور می‌کند و این باعث شده تا چند دقیقه از طولانی ترین خسوف ممکن یعنی 1 ساعت و 47 دقیقه کوتاه‌تر باشد، اما با زمان گرفت کلی 1 ساعت و 42 دقیقه‌ای به طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 تبدیل شده است.


ساختار کلی خسوف 5 مرداد 97

طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 نیز در یکی از روزهای تابستان رخ داده بود، چرا که در این وقت سال، همیشه زمین در اوج مداری خود قرار دارد و از خورشید دور است، سایه زمین مخروط درازتر و عریض‌تری دارد و این عوامل باعث می‌شود مدت‌زمان گرفتگی ماه طولانی‌تر شود.

آزادگان اعلام کرد مردم از همه جای ایران می‌توانند این ماه گرفتگی طولانی و خاص را در صورت مناسب و صاف بودن هوا مشاهده کنند. از دیگر ویژگی‌های رویداد پنجم مرداد 97 می‌توان به تاریک‌تر بودن قرص ماه در حین خسوف نیم سایه‌ای، جزئی و کلی اشاره کرد. به طور معمول، ماه گرفتگی‌هایی که پس از آتشفشان‌های بزرگ رخ می‌دهند از حالت عادی تاریک‌تر هستند و فعال بودن برخی از آتشفشان‌های زمین می‌تواند بر روی تاریکی ماه تاثیر بگذارد.


امکان رویت ماه گرفتگی در نقاط مختلف زمین

همچنین به گفته این کارشناس نجومی، در همین شب می‌توانید مریخ را در فاصله 6 درجه‌ای ماه ببینید. مریخ در این شب به مقابله با خورشید می‌رسد و درخشندگی آن در آسمان ما 5 برابر بیشتر از حالت عادی خواهد بود. در این حالت، مریخ در فاصله 71 میلیون کیلومتری قرار دارد و این فاصله تا چند روز بعد یعنی در سه شنبه 9 مرداد 1397 به 58 میلیون کیلومتر کاهش پیدا می‌کند و درخشندگی مریخ نیز نسب به چند روز قبل دو برابر می‌شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.