شاهین پرس

سه خصلتی که شیعه از منظر امام صادق(ع) باید داشته باشد

کدخبر: 79946
۱۸ تیر ۱۳۹۷ در ساعت ۳:۲۳ بعد از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام دکتر احمد لقمانی صبح امروز در جمع عزاداران صادق آل محمد در مسجدالهادی اصفهان اظهار کرد: حفظ شعائر اسلامی از ارزش های اسلامی است.

وی افزود: در آموزه های دینی فلسفه شعائر دینی این است که فرصتی برای ما فراهم می شود که خود و سبک زندگی خود را با سیره اهل بیت تطبیق دهیم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخی متاسفانه به جای اینکه قبله ای زندگی کنند قبیله ای زندگی می کنند، گفت:عده ای امروزه به دنبال خوش بودن هستند نه خوب بودن.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم آمده است که از اهل جهنم پرسیده می شود چرا در این جایگاه قرار گرفتید؛ جهنمیان می گویند ما اهل شقت بودیم و اهل بهشت می گویند ما اهل شفقت بودیم.

حجت الاسلام لقمانی در توضیح اینکه شیعیان در نگاه صادق آل محمد چگونه هستند، ابراز کرد: شیعیان اهل ورع و اجتهاد و کوشش هستند و خود را با این موارد بازیابی کنید، ورع با تقوا متفاوت است تقوا یعنی اینکه بدانی امری گناه است و ترک کنی ولی ورع یعنی آنکه حتی اگر احتمال هم بدهی امری گناه است آن را ترک کنی.

وی با تاکید بر اینکه دین دارای سهولت است ولی تساهل ندارد، خاطرنشان کرد: امام صادق در مورد خصلت های شیعیان فرمودند که امتحان کنید شیعیان ما را در سه زمان، نخست هنگام نماز که ببینید محافظت آنها از نماز چگونه هست که این یک خصلت عبادی است.

نویسنده و محقق حوزوی عنوان کرد: خوشی های زندگی مرز ندارد بنابراین باید مراقب نمازهای خود باشیم و بر هر امری نماز را اولویت بدهیم.

وی ادامه داد: دومین نکته از منظر امام صادق حفظ زبان است، شیعه نسبت به بیاناتی که می گوید مسئول است و باید مراقب زبان خود باشد که این یک خصلت اجتماعی سیاسی است.

حجت الاسلام لقمانی اذعان کرد: سومین نکته اموالی است که خداوند به آنها می دهد تا ببیند نسبت به آن اموال چگونه رفتار می کنند که مربوط به بحث ایثار و یک بحث اقتصادی است.

وی در ادامه به فرمایشی از امیر المومنین اشاره کرد که شیعیان ما چون ترنج هستند هم بوی خوب و هم باطنی خوش دارند، تصریح کرد: ولی کافرین و منافقین چون میوه حنظل هستند که نه بوی خوش و نه باطنی خوش دارند.

این کارشناس دینی بیان کرد: امام می فرمایند شیعیان ما شاید ظاهر خیلی فاخری نداشته باشند ولی باطنی خوش و دلنشین دارند ولی برخی افراد غیر مسلمان چون قبری هستند که گچ کاری شده باشد که ظاهری آراسته ولی باطنی تنگ و تاریک دارند.

وی در پایان با اشاره به گذشته سرخ و اینده سبز مهدوی شیعه گفت: روحانیت زنجیر بین این دو بال هستند که باعث پویایی شیعه شده اند.

انتهای پیام/