آنچه از روایات و فرمایشات حضرت استفاده می شود بیانگر این چند وظیفه و رسالت بوده که شامل خدمت رسانی به مردم، ولایت مداری و ولایت پذیری، انجام عمل شایسته و برخورداری از اخلاق و اوصاف حسنه، دقت و محاسبه روزانه در اعمال، دوری از گناه و محرمات، توجه و رسیدگی به خانواده و توجه به قرآن و دستورات آن است.

مسئله ولایت مداری و ولایت پذیری و حفظ و تقویت ارتباط با امام و ولی است در بین این هفت مسئولیت از همه مهم تر است و نقش اساسی و زیربنایی دارد و به دیگر مسئولیت ها ارزش و بها می دهد که البته خود امر ولایت مداری و ولایت پذیری مبتنی بر امر امام شناسی و آشنایی با ولایت و شاخصه های ولایت مداری است.

امروز هم مهم ترین وظیفه شیعیان و پیروان امام صادق (ع)، ولایت مداری و ولایت پذیری در مقام اعتقاد و التزام و عمل است که راز و رمز پیروزی و موفقیت جامعه اسلامی در مقابل دشمنان قسم خورده اسلام و شیعه همین امر است.

یکی از الزامات ولایت مداری و ولایت پذیری صبر و مقاومت و استقامت در راه امام و ولی است یعنی شیعه باید مقاوم و استوار باشد و تاثیرپذیر از القائات مسموم و شایعات و شبهات نباشد و با دشمن شناسی و بصیرت صادقی، دشمن ستیز باشد.

آنچه یک شیعه به آن افتخار می کند پیروی از مکتب علوی و فاطمی و حسینی و جعفری امام صادق علیهم السلام است که عزت بخش شیعه در طول تاریخ بوده است.