تبلیغات

120x240
1400
baner-04
۱۰:۱۱ - دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷

به مناسبت شهادت بنیان‌گذار مکتب شیعه جعفری؛

وظایف و مسئولیت‌های شیعیان از منظر امام صادق علیه‌السلام

امروز مهم ترین وظیفه شیعیان و پیروان امام صادق (ع)، ولایت مداری و ولایت پذیری در مقام اعتقاد و التزام و عمل است که راز و رمز پیروزی و موفقیت جامعه اسلامی در مقابل دشمنان قسم خورده اسلام و شیعه همین امر است

به گزارش شاهین پرس؛ رابطه خاص شیعیان با بنیان گذار مکتب شیعه جعفری اقتضا دارد با مراجعه به فرمایشات آن حضرت بفهمیم که وظیفه شیعیان در هر زمان و مسئولیت آن ها چیست و به آن وظایف عمل کرده و مدال افتخار شیعه بودن را در اعتقاد و گفتار و عمل به خود اختصاص دهیم.

آنچه از روایات و فرمایشات حضرت استفاده می شود بیانگر این چند وظیفه و رسالت بوده که شامل خدمت رسانی به مردم، ولایت مداری و ولایت پذیری، انجام عمل شایسته و برخورداری از اخلاق و اوصاف حسنه، دقت و محاسبه روزانه در اعمال، دوری از گناه و محرمات، توجه و رسیدگی به خانواده و توجه به قرآن و دستورات آن است.

مسئله ولایت مداری و ولایت پذیری و حفظ و تقویت ارتباط با امام و ولی است در بین این هفت مسئولیت از همه مهم تر است و نقش اساسی و زیربنایی دارد و به دیگر مسئولیت ها ارزش و بها می دهد که البته خود امر ولایت مداری و ولایت پذیری مبتنی بر امر امام شناسی و آشنایی با ولایت و شاخصه های ولایت مداری است.

امروز هم مهم ترین وظیفه شیعیان و پیروان امام صادق (ع)، ولایت مداری و ولایت پذیری در مقام اعتقاد و التزام و عمل است که راز و رمز پیروزی و موفقیت جامعه اسلامی در مقابل دشمنان قسم خورده اسلام و شیعه همین امر است.

یکی از الزامات ولایت مداری و ولایت پذیری صبر و مقاومت و استقامت در راه امام و ولی است یعنی شیعه باید مقاوم و استوار باشد و تاثیرپذیر از القائات مسموم و شایعات و شبهات نباشد و با دشمن شناسی و بصیرت صادقی، دشمن ستیز باشد.

آنچه یک شیعه به آن افتخار می کند پیروی از مکتب علوی و فاطمی و حسینی و جعفری امام صادق علیهم السلام است که عزت بخش شیعه در طول تاریخ بوده است.

یکی دیگر از مهمترین انتظارات امام صادق(ع) از شیعیانش این است که از نظر رفتاری به دنبال انجام کارهای نیک و شایسته باشند و از نظر اخلاقی برخوردار از اوصاف نیک و پسندیده و قرین به اخلاق زیبای اسلامی.

حضرتش بر این انتظار سخت پای فشرده و با بیان های مختلفی آن را ابراز فرموده اند، در یک جا می فرمایند: «شیعتنا اهل الهدی و اهل التقی و اهل الخیر و اهل الایمان و اهل الفتح و الظفر؛شیعیان ما اهل هدایت و تقوا، اهل خیر و نیکی و اهل ایمان و پیروزی و موفقیت هستند».

امام صادق(ع) فرمودند: «به خدا قسم شیعه ما نیست مگر کسی که عفت شکم را داشته باشد (و از خوردن حرام دوری کند) و برای خدا عمل کند و امید ثواب از او داشته باشد و (تنها) از عقاب او ترس داشته باشد».

گاه با بررسی بازتاب اعمال نیک شیعیان و اخلاق برجسته آن ها در جامعه، انتظار خویش را با تأکید بیشتری از پیروان خود اعلام می دارند، از جمله می فرمایند: «به هر کس که پیرو ما است و به گفته های ما گوش فرا می دهد سلام مرا ابلاغ کن و (بگو) من همه شما (شیعیان) را به تقوی، پرهیزکاری در دین و تلاش و کوشش در راه خدا و راستگویی و امانت داری و سجده طولانی و نیکو همسایه داری…، سفارش می کنم، زیرا هر گاه کسی از شما به این سفارش های من عمل کند مردم می گویند: این جعفری مذهب (و شیعه) است».

من امام صادق(ع) از این (اثر اجتماعی) و از اعمال شما شادمان می شوم و سایر مردم نیز می گویند «این است روش ادب و تربیت امام صادق(ع)» ولی اگر برخلاف این (روش صادقانه و مورد انتظار) بودید، من از عملکرد شما غمگین و شرمنده می گردم!! و مردم نیز (با ناراحتی) خواهند گفت«این هم اثر تربیتی امام صادق(ع)!! (و این هم شیعه امام صادق(ع)» بیاییم با رفتارمان امامان خویش را شرمنده و سرشکسته نسازیم و آبرو و عظمت آن ها را حفظ کنیم.

امام صادق(ع) درخواست می کنند که «کونوا لنازینا ولاتکونوا علینا شیناً، قولوا للناس حسنا و احفظوا السنتکم و کفوا عن الفضول و قبح القول؛ (شیعیان) زینت (و آبرومندی) ما باشید نه باعث ملامت و سرزنش ما، با مردم نیکو سخن بگویید و زبانتان را حفظ کنید و از زیاده روی و زشت گویی بازدارید».

انتهای پیام/ صاحب نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.

آخرین اخبار