۱۱:۰۰ - شنبه ۰۲ تیر ۱۳۹۷

رییس دادگستری شاهین شهر و میمه:

لزوم تبیین ابعاد مظلومیت و ترور شخصیت شهید بهشتی/ مردم به شایعات فضای مجازی دامن نزنند

رئیس دادگستری شاهین شهر و میمه، با تأکید بر لزوم بررسی و تبیین مظلومیت و ترور شخصیت شهید بهشتی برای جلوگیری از تکرار این جفاها، گفت: همواره بر اساس عدالت درباره اقدامات دستگاه قضایی اظهار نظر کنیم و به خصوص در فضای مجازی به شایعات دامن نزنیم.‏

به گزارش شاهین پرس؛ محمد باقری، با گرامیداشت هفته قوه قضائیه و بزرگداشت مقام شهید آیت الله دکتر بهشتی در هفتم تیر سال 1360، اظهار کرد: افزون بر اقدامات بسیار اساسی شهید بهشتی و مبارزات قبل از انقلاب، اقدامات ایشان در دوران سه ساله بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان شهادتشان بسیار مؤثر بود.

رییس دادگستری شهرستان شاهین شهر و میمه، با بیان اینکه شهید بهشتی به معنای واقعی کلمه یک روحانی انقلابی، متعهد، متخصص، خدوم و بی اعتنا به جاذبه های پست و مقام بود، افزود: اوصاف ایشان را باید در کلام بزرگان جستجو کرد، امام خمینی(ره) فرمودند که « بهشتی یک ملت بود»  و در جای دیگر فرمودند که « شهادت بهشتی در مقابل مظلومیت او ناچیز بود».

وی در ادامه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب درباره شهید بهشتی فرمودند که او در اوج احساسات نیز منطقی و متین بود، در جای دیگر شهید بهشتی را یک معیار و میزان برای مردم معرفی کردند، بنابراین لازم است تا اقدامات و مواضع چنین شخصیتی شناخته شود و رفتار افراد مختلف با ایشان و اتهامات وارده بر این شخصیت بزرگ و وضعیت حاکم بر آن دوران بررسی و تبیین شود.

استقلال قوه قضاییه هیچ منافاتی در تعامل سازنده با سایر قوا و نهادها ندارد

باقری، بررسی مظلومیت و ترور شخصیت شهید بهشتی را برای جلوگیری از تکرار این جفاها در حق شخصیت های حقیقی و حقوقی در آینده لازم دانست و گفت: نقش محوری شهید بهشتی در تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی بسیار پررنگ است و باید توجه بیشتری به آن صورت گیرد.

رئیس دادگستری شهرستان شاهین شهر و میمه، معماری قوه قضاییه بر اساس مبانی اسلام با بهره گیری از ابزارهای روز را دومین اقدام شهید بهشتی از لحاظ درجه اهمیت دانست و ابراز کرد: اصل 156 قانون اساسی قوه قضاییه را یک قوه مستقل معرفی می کند که این استقلال جای بحث بسیار دارد.

وی با بیان اینکه استقلال قوه قضاییه هیچ منافاتی در تعامل سازنده با سایر قوا و نهادها ندارد، اظهار کرد: استقلال به معنای ستیز قوه قضاییه با سایر قوا نیست، از طرفی قوه قضاییه نمی تواند نسبت به اقدامات خلاف قانون سایر قوا و نهادها بی تفاوت باشد و چشم پوشی کند.

باقری، با اشاره به کمبود امکانات، اعتبارات و نیروی انسانی، بیان کرد: فعالیت های قوه قضاییه گستره وسیعی را شامل می شود، همچنین حجم کار بالایی متوجه این قوه است و این بار بزرگی را بر دوش قوه نسبت به سایر ادارات شهرستان قرار داده است.

ورود بیش از 50 هزار پرونده به دادگستری شاهین شهر در سال 96

رئیس دادگستری شهرستان شاهین شهر و میمه، از رسیدگی به حدود 50 هزار پرونده در دادگستری شاهین شهر و میمه در سال 1396خبر داد و گفت: با وجود تحقق تنها 30 درصد چارت اداری و قضایی شهرستان سال گذشته بیش از 50 هزار پرونده وارد این دادگستری شده است که سرانه هر قاضی ماهیانه حدود 180 پرونده است.

وی با تاکید بر اینکه کمبودها رافع مسئولیت کارکنان و قضات دادگستری نیست خاطرنشان کرد: به ظور متوسط و در ایام بسیار معمولی هر لحظه حدود 200 نفر مراجعه کننده به دادگستری شاهین شهر وجود دارد که این حجم ارباب رجوع قایل مقایسه با دیگر ادارات و سازمانها نیست و کارکنان با تلاش شبانه روزی و خارج از وقت این بار سنگین را به دوش می کشند شوراهای حل اختلاف نیز مشابه چنین حجم بالای مراجعه کننده را دارند.

وی نوبت دهی اینترنتی، ثبت ابلاغ الکترونیک، راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و تلاش در جهت جذب نیروی قضایی و اداری را از جمله خدمات قوه قضاییه برای تسهیل امور مردم و رسیدگی به پرونده ها عنوان کرد و افزود: در کنار همه تلاش های نیروهای خدوم قوه قضاییه، قطعاً نقاط ضعف هم در این مسیر وجود دارد و در صدد سرپوش گذاشتن بر نقاط ضعف نیستیم.

باقری، با استقبال از انتقادات سازنده و دلسوزانه مردم، ابراز کرد: ملاقات های عمومی با مردم و سامانه پیامکی می تواند بستر خوبی برای بیان انتقادات و نظرات مردم برای ارائه بهتر خدمات باشد.

سکوت حامیان جنایتکار اغتشاشات در برابر بزرگترین جنایت جهانی در یمن 

رئیس دادگستری شهرستان شاهین شهر و میمه، با اشاره به رسیدگی قانونی به پرونده معترف عامل به شهادت رساندن سه نفر از نیروهای انتظامی و یک نفر از نیروهای بسیج در اغتشاشات خیابان پاسداران تهران، بیان کرد: امروز در شرایطی هستیم که عده ای در داخل و خارج از کشور این قاتل سنگدل را شهید معرفی کرده و به دستگاه قضایی برای محاکمه چنین فردی توهین می کنند، همین حامیان فرد قاتل، نسبت به بزرگترین جنایات در جهان از جمله کشتار بی رحمانه زنان و کودکان یمنی ساکت هستند و اظهار نظری نمی کنند.

لزوم رعایت عدالت در گفتار و رفتار با اجتناب از دامن زدن به شایعات در فضای مجازی

وی با دعوت مراجعه کنندگان به قوه قضاییه به رعایت عدالت در رفتار و گفتار، گفت: همانگونه که انتظار رعایت دقت و عدالت از دادگستری را داریم، خودمان هم بر اساس عدالت اظهار نظر و رفتار کنیم و در موضع گیری ها به خصوص در فضای مجازی به هر گفته ای بر اساس شایعات اعتماد نکنیم و بر اساس شنیده ها قضاوت نکنیم و به شایعات دامن نزنیم.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.