۱۳:۰۳ - دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۷

حجت الاسلام معمار منتظرین:

گناه مانع فهم الطاف ‏الهی می شود/ هیچ مانعی برای عطای خداوند وجود ندارد

استاد حوزه علمیه، خداوند را قادر بر هر کاری و گمان انسان به خداوند را ملاک برای رفتار خداوند با او دانست و گفت: گرچه گناه مانع فهم الطاف ‏الهی می شود اما هیچ مانعی برای عطای خدا وجود ندارد.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام معمار منتظرین، شب گذشته در مراسم احیای شب نوزدهمماه مبارک رمضان در مصلی نماز جمعه شاهین شهر، به عظمت و برتری شب های قدر اشاره کردو با بیان اینکه بر اساس آیات قرآن کریم خداوند حکمفرمای عالم است و همه ذرات عالم تحت فرمانروایی او قرار دارند، اظهار کرد: قضا حکم قطعی خداوند و قَدَر اندازه آن حکم است و قضا که شامل صحت و مرض، فقر و غنا، موت و حیات و خواب و بیداری می شود در اختیار خداوند و قَدَر از سوی خداوند در اختیار انسان قرار داده شده است.

استاد حوزه علمیه، با اشاره به زلزله بم و ماجرای زنده ماندن یک پیرزن در زیر آوار و یک بچه شیرخواره بعد از چند روز، افزود: خداوند بر هر کاری قادر و توانا است و برای اینکه بشر به این موضوع علم پیدا کند، خداوند مواردی مانند زنده ماندن افراد در شرایط غیر قابل باور در زلزله بم را به انسان ها نشان می دهد.

وی با ذکر ماجرای زنده شدن مرده در قبرستان توسط امیرالمؤمنین(ع) در حضور یارانشان، بیان کرد: سرچشمه پیدایش شخصیت امیرالمؤمنین(ع) خداوندی است که بر هر چیز و بر خلق هر موجودی توانا است، امام علی(ع) خطاب به سلمان فرمودند هر کس که فضایل ما اهل بیت را منکر شود در واقع قدرت خداوند را انکار کرده است.

حجت الاسلام معمار منتظرین‏، با بیان اینکه انسان بعد از مرگ بیدار می شود و حقایق را درک می کند، ابراز کرد: همه انسان ها چه مؤمن و چه کافر بعد از مرگ به یقین می رسند و عقلشان بیدار می شود، خداوند می تواند توانایی زنده کردن مردگان را به امیرالمؤمنین(ع) بدهد یا ندهد و همه چیز در ید قدرت خداوند قرار دارد.

استاد حوزه علمیه‏، با اشاره به حدیثی از امام حسین(ع) مبنی بر اینکه خداوند انسان را برای شناخت خود و در نتیجه عبادت خدا خلق کرده است، ادامه داد: شناخت خداوند سبب ایجاد حسن ظن نسبت به پروردگار می شود و خداوند هم بر اساس و موافق با گمان انسان با او مواجه خواهد شد و این نکته در سوره فتح بیان شده است، آنجا که خداوند می فرماید همه لشکر آسمان ها و زمین برای خداوند است و این ها برای ورود انسان های مؤمن به بهشت و دخول انسان های کافر که گمان بد نسبت به خداوند دارند به جهنم است، خداوند نزد گمان بنده خود است و بر اساس گمان فرد با او رفتار می کند.

وی با اشاره به فرازی از دعای عرفه امام حسین(ع)، تصریح کرد: هیچ مانعی برای عطای خداوند وجود ندارد و اگر می خواهیم تا خداوند حاجات را برآورده کند باید گمان نیک به توانایی خدا بر هر کاری داشته باشیم، حتی گناه و معصیت هم مانع عطای خداوند نمی شود، گرچه گناه مانع درک عطای خدا و مانع فهم الطاف الهی می شود.

حجت‏ الاسلام معمار منتظرین‏، گناه را پرده ای در جلوی چشمان بشر برای عدم درک نعمت و لطف الهی دانست و گفت: باید افکار خود را نسبت به خداوند اصلاح کنیم، خداوند ظاهر و باطن و اول و آخر و بر هر کاری قادر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.