۱۴:۱۶ - چهارشنبه ۰۲ خرداد ۱۳۹۷

فرماندار شاهین شهر و میمه:

ضرورت صرفه جویی 30 درصدی شهروندان برای پیشگیری از قطعی آب و برق در تابستان/ در شرایط بحران کم آبی کشت صیفی جات هیچ گونه توجیهی ندارد

فرماندار شاهین شهر و میمه، صرفه جویی 30 درصدی شهروندان برای پیشگیری از قطعی آب و برق در تابستان را بسیار ضروری دانست و گفت: در شرایط بحرانی و کم آبی کنونی کشت صیفی جات هیچ گونه توجیهی ندارد.

به گزارش شاهین پرس؛ علیرضا بصیری، در کارگروه فرهنگی اجتماعی شهرستان شاهین شهر و میمه، که با موضوع بحران آب و لزوم فرهنگ مصرف صحیح، تشکیل شده بود، با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و توفیق انس بیشتر با قرآن و توجه به نیازمندان، با بیان اینکه تامین آب 56 شهر و 300 روستای استان اصفهان به تصفیه خانه باباشیخ علی و سد زاینده رود وابسته است، اظهار کرد: یک میلیارد و 475 متر مکعب حجم آب ذخیره شده پشت سد زاینده روز به کمتر از 200 میلیون متر مکعب کاهش پیدا کرده که بخش عمده آن نیز شامل رسوبات است.

فرماندار شاهین شهر و میمه، با اشاره به کاهش سالانه 45 درصدی نزولات آسمانی، خاطرنشان کرد: در حالی استاندارد سرانه مصرف آب در دنیا 120 لیتر است، شهر 180 هزار نفری شاهین‌شهر با سرانه مصرف 220 لیتر آب شرب، 45 درصد از سرانه کشوری که 150 لیتر می‌باشد، بیشتر است.

وی با اشاره به سهم 90 درصدی بخش کشاورزی و هفت درصدی بخش صنعت از آب زاینده رود، اصلاح الگوی مصرف در بخش شرب و کشاورزی را بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: بدلیل شرایط کم آبی، آب بخش صنعت 40 درصد کاهش پیدا کرده که این میزان کاهش آب، فعالیت بخش هایی از صنایع از جمله پالایشگاه و نیروگاه را تحت شعاع قرار داده است که ادامه این روند و صرفه جویی نکردن شهروندان، قطعا منجر به تشدید شرایط بحرانی کنونی و قطعی آب آشامیدنی و برق در دو ماه آینده خواهد شد.

اصلاح الگوی مصرف سرانه 220 لیتری آب در شاهین شهر نیازمند فعالیت های مستمر و اثر بخش فرهنگی است

رئیس کارگروه تخصصی فرهنگی و اجتماعی شهرستان، با تاکید بر ضرورت 30 درصد صرفه جویی شهروندان در مصرف آب شرب، تسریع کرد: کاهش مصرف آب در بین شهروندان نیازمند فعالیت‌های مستمر و اثربخش فرهنگی و همکاری همه نهادها و ارگانها است.

فرماندار شاهین شهر و میمه، به استفاده از همه ظرفیت ها و امکانات موجود شهرستان برای فرهنگ سازی و اصلاح الگوی مصرف شهروندان تاکید کرد و افزود: کارگروه فرهنگی اجتماعی به درخواست مرکز استان با هدف هماهنگی، برنامه ریزی و آمادگی برای شرایط بحرانی پیش رو تشکیل شده است.

وی با انتقاد از افزایش 150 درصدی مصرف آب برخی از ادارات این شهرستان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، خواستار بررسی و برخورد جدی شرکت آب و فاضلاب شهرستان با دستگاه‌ها و ادارات پر مصرف شد و تسریح کرد: با استفاده از فرصت ماه مبارک رمضان و حضور انبوه نمازگزاران در مساجد و حسینیه ها و پایگاه های اوقات فراغت دستگاه های مختلف توصیه ها و هشدارهای کاهش مصرف به اطلاع عموم مردم رسانده شود.

بصیری، با بیان اینکه بخش کشاورزی با 90 درصد بیشترین سهم در مصرف آب را دارد، اظهار کرد: در حالیکه اراضی کشاورزی زیادی از شهرستان قابلیت کشت زعفران دارد کشت صیفی جات و محصولات پرآب در شرایط کنونی هیچ نوجیهی ندارد، زعفران علاوه بر سازگاری با شرایط اقلیمی شهرستان به آبیاری کمی نیاز دارد و در عین حال درآمد بیشتری نیز برای کشاورز به همراه دارد.

وی اضافه کرد: کشاورزان باید با علاوه بر تغییر الگوی کشت و کشت‌های محصولات کم آب به جای صیفی جات، سیستم آبیاری نوین را نیز جایگزین آبیاری ناصحیح گذشته کنند، سال گذشته یک هزارو 700 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به سیستم نوین آبیاری مجهز شد.

حوضچه نگهداری پساب با ظرفیت 650 لیتر در ثانیه اواخر مرداد ماه به بهره برداری می رسد

فرماندار شهرستان شاهین‌شهر و میمه، در ادامه با اشاره به کاهش حجم پساب و اهمیت حفظ فضای سبز برای مقابله با آلودگی هوا، گفت: حوضچه جدید جمع‌آوری پساب خانگی با ظرفیت نگهداری 650 لیتر بر ثانیه تا پایان مرداد سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید که این حوضچه ظرفیت نگهداری پساب را از 350 لیتر به 650 لیتر در ثانیه افزایش خواهد داد، و نیاز شهرداری شاهین‌شهر و واحدهای صنعتی به پساب تصفیه‌شده را تا مقدار زیادی تأمین خواهد کرد.

بصیری، با بیان اینکه همکاری شهروندان در 30 درصد صرفه جویی و کاهش مصرف آب موجب خواهد شد که تابستان امسال قطعی آب و برق نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: همه دستگاه ها و ادارات باید با استفاده از امکانات و ظرفیت ها در عبور از بحران کم آبی همکاری لازم را داشته باشند و شهروندان را به صرفه جویی و فرهنگ صحیح مصرف ترغیب کنند.

انعقاد قرارداد شرکت آب و فاضلاب شاهین شهر با 15 دستگاه تانکر آب رسانی سیار

محمد خلیلی، رئیس شرکت آب و فاضلاب شهرستان در ابتدای این جلسه در گزارشی از وضعیت نگران کننده بحران آب در شهرستان اظهار کرد: با توجه به کاهش ورودی آب به شبکه شهری از 11/5 لیتر در ثانیه به 5/5 لیتر بر ثانیه در مدت زمان مشابه سال قبل، با 15 دستگاه تانکر آبرسان برای آب رسانی سیار به شهروندان انعقاد قرارداد شده است، همچنین به همه دستگاه های اجرایی شهرستان اعلام شده که مخزن های ذخیره آب خریداری و نصب کنند.

محمد اسماعیل‌زاده، مدیر آموزش‌ و پرورش شاهین‌شهر نیز ضمن اعلام آمادگی مدارس برای تصفیه آب های خاکستری گفت: تصفیه آب‌های خاکستری مدارس، آب را دوباره به چرخه مصرف غیر آشامیدنی بر می گرداند که در صورت مساعدت 500 میلیون ریالی یکصد مدرسه امکان بازچرخانی آب را خواهند داشت.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.