شاهین پرس

سیل هفته گذشته شاهین شهر به ستاد بحران و فرمانداری اعلام شده بود

کدخبر: 79337
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ساعت ۳:۱۰ بعد از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛ بارش باران بهاره عصر پنجشنبه بیستم اردیبهشت در شاهین شهر که آبگرفتگی کانال های یاقوت آباد و جهاد آباد در بالادست شاهین شهر بدلیل کافی نبودن گنجایش کانال انتقال سیلاب را در پی داشت باعث جاری شدن آب در فروشگاه ها و مجتمع های تجاری و منازل مسکونی این شهر شد.

علیرضا بصیری فرماندار شهرستان، با تایید این خبر اظهار کرد: دستگاه های امدادی و خدمات رسانی، از همان ساعات اولیه وارد عمل شده و تا نیمه‌های شب به فعالیت خود ادامه دادند.

جاری شدن سیلاب در شاهین شهر موجب غافلگیری و خسارت به برخی فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری و منازل مسکونی شد

عیسی بهمنی، نیز از تخلیه حجم بسیار زیاد سیلاب خبر داد و اظهار کرد: پس از بارش باران و جاری شدن سیلاب در بالادست و حرکت به سمت شهر با کمک نیروهای خدماتی حجم بسیار زیادی از سیلاب به سمت مسیل هدایت شد این در حالی بود که مازاد گنجایش کانال در پنج کیلومتری شاهین شهر منحرف شد و به محله های شاهین شهر رسید.

شهردار شاهین شهر،با بیان اینکه حدود ساعت 21 پنجشنبه شب بوقوع پیوست و مردم تا ساعت چهار بامداد مشغول تخلیه سیلاب از منازل و فروشگاه های خود بودند اضافه کرد: بر اثر جاری شدن سیلاب در شاهین‌شهر برخی از فروشگاه‌ها و مجتمع‌های تجاری و منازل مسکونی در خیابان‌های فردوسی، حافظ و پروین اعتصامی این شهر دچار سیل گرفتگی و خسارت شدند.

سیل هفته گذشته شاهین شهر به ستاد بحران و فرمانداری اعلام شده بود

فاطمه زهرا سیدان، با اشاره به سیل شاهین شهر، اظهار کرد: سیلی که انتهای هفته گذشته در شاهین شهر اصفهان اتفاق افتاد طی اطلاعیه و اخطاریه های مربوطه از سوی اداره کل هواشناسی به ستاد بحران و دیگر سازمان های متولی اعلام شده بود از طرفی احتمال وقوع این پدیده به اطلاع رسانه های جمعی همچون مطبوعات و صداو سیما نیز رسیده بود.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان، در پاسخ به سوالی مبنی بر کیفیت پیش بینی اداره هواشناسی از سیل شاهین شهر، ادامه داد: مطابق اطلاعیه شماره ده مورخ 17 اردیبهشت ماه و پس از آن اخطاریه شماره 12 که هجدهم این ماه صادر شد به سبب تقویت بارش ها از عصر روز چهارشنبه در مناطق غرب، شمال و جنوب و به تدریج در مناطق شرق و مرکزی در روز پنجشنبه رگبار، رعد و برق، بارش تگرگ، آبگرفتگی مسیل ها و معابر و احتمال سیلابی شدن هم برای نهاد هایی همچون ستاد بحران و هم برای عموم مردم اعلام شد.

وی افزود: در اخطاریه مذکور همچنین احتمال طوفانی شدن نیز اعلام شده و با توجه به اهمیت بالای اخطاریه های هواشناسی که ناشی از وضعیت حاد آب و هوایی دارد، این اخطاریه ها به طور خودکار در اختیار سازمان هایی همچون ستاد بحران، شهرداری، فرمانداری، اداره کل راه و شهرسازی و دیگر نهاد های مربوطه قرار می گیرد.

سیدان، با اشاره به اذعان شهرداری و فرمانداری مبنی بر ابعاد غافلگیرکننده سیل اخیر در شاهین شهر، اظهار کرد: این اظهارات نهاد هایی همچون شهرداری و فرمانداری ناشی از عدم شناخت صحیح منطقه بارش و وقوع سیل است اما همانند همیشه اخطاریه ها و اطلاعیه های اداره کل هواشناسی به این دست از سازمان ارسال شده است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان، توضیح داد: این نوع سیستم های بهاره که سیستم های همرفتی نام دارند به شکلی است تشخیص دقیق منطقه وقوع سیل و بارش آسان نیست چراکه حتی در ایستگاه های هواشناسی نزدیک به همدیگر نیز مقدار بارش ها تفاوت فاحشی دارد.

وی با اشاره به وجود نداشتن ایستگاه اندازه گیری هواشناسی در شاهین شهر، اذعان کرد: در بارشی که انتهای هفته گذشته منجر به وقوع سیل در این شهر شد ایستگاه مورچه خورت 2/11 میلی متر و ایستگاه میمه 6/0 میلی میتر از بارش ها را گزارش کرده اند.

سیدان، اضافه کرد: امروز و فردا سیستم های آب و هوایی نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته اندکی ضعیف خواهند شد اما در بخش های شرقی و شمالی استان همچون اردستان، نطنز و میمه و حتی داران در منطقه غرب شاهد ناپایداری هایی خواهیم بود که حکایت از بارش های رگباری و پراکنده ضعیف دارد.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان اصفهان، ادامه داد: امکان وقوع سیل در ابتدای هفته آینده چه در بخش های دارای سابقه این پدیده و چه در بخش های دیگر وجود ندارد چراکه این ناپایداری ها صرفا ناپایداری های ضعیف بهاره محسوب می شود اما از سه شنبه تا پایان هفته سیستم های آب و هوایی تقویت خواهند شد که قطعا به منظور اعلام کمیت و کیفیت آن اطلاعیه و در صورت لزوم اخطاریه صادر می شود.

انتهای پیام/