شاهین پرس

شکست برجام ناشی از تفکر غلط اعتمادسازی میان ایران و غرب بود/ آمریکا هیچ گاه از ما راضی نمی شود

کدخبر: 79331
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ساعت ۵:۵۲ بعد از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛ سید جلال حسینی، با اشاره به شرایط به وجود آمده برای برجام و خروج آمریکایی ها از این توافق و  بی تعهدی طرف های ایران، اظهار کرد: چه از لحاظ روابط بین الملل و چه از نظر آموزه های قرآنی و اسلامی که بخواهیم به روابط میان جمهوری اسلامی با بیگانگان نگاه کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که نباید به روابط با غرب و به خصوص آمریکایی ها اعتماد داشته باشیم.

کارشناس مسائل سیاسی، با بیان اینکه در هر برهه از زمان که خواستیم میان ایران و آمریکا و غربی ها اعتماد سازی کنیم، ضربات سنگینی خوردیم، افزود: این تجربه های تلخ تنها به دوران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی محدود نمی شوند، حتی زمانی که مصدق در صدد ملی کردن نفت ایران بود، خیال می کرد که می تواند به آمریکایی ها در برابر انگلیسی ها اعتماد کند و دقیقاً ضربه را هم از ناحیه همان آمریکایی ها دریافت کرد و نتوانست به مقصود خود برسد.

وی بنای برجام را بر اعتمادسازی بر غرب و آمریکا دانست و تصریح کرد: اساس حرکت برای مذاکرات و رسیدن به برجام آن بود که بتوانیم بر اساس تبدیل دشمنی میان ایران و غربی ها به دوستی، مشکلات کشور را حل کنیم که البته تفکری کاملاً غلط بود و نتیجه ای جز خسران هم برای ایران به ارمغان نیاورد.

کارشناس مسائل سیاسی، ابراز کرد: ما به هیچ وجه با مذاکره مخالف نیستیم، اما باید مذاکره را در کنار بحث هایی مانند اقتصاد مقاومتی و تکیه به داخل برای حل معضلات کشور جلو می بردیم و 90 درصد توان و وقت خود را مصروف اقدامات اساسی در داخل کشور و ساماندهی اقتصادی با استفاده از ظرفیت های عظیم نخبگان و نیروی انسانی متعهد می کردیم.

حسینی، با بیان اینکه همه توان و وقت تیم دولت صرف مذاکره و تنش زدایی شد، اظهار کرد: شرایط سخت اقتصادی امروز کشور، معلول کم توجهی دولت به ظرفیت و پتانسیل های داخلی و امیدواری افراطی به توافق با غربی ها است و اگر هنوز هم این نگاه به مسائل کشور وجود داشته باشد، مشکلات رشد خواهد کرد.

وی با اشاره به آیه 120 سوره بقره و قول خداوند درباره راضی نشدن کفار از مسلمانان و تلاش آن ها برای مطیع کردن مسلمین نسبت به خود، گفت: مذاکره با راضی کردن متفاوت است، با مذاکره هیچ مشکلی نداریم، اما اشکال در اندیشه ای است که پشت این مذاکرات وجود داشت، اندیشه ای که به دنبال اعتمادسازی میان ایران و غرب بود.

استاد دانشگاه، با بیان اینکه وقتی یک طرف مذاکره دارای قدرت و امتیازی نسبت به طرف مقابل باشد، می تواند در مقاطعی حتی موضوعی را به نفع خود بر طرف مقابل تحمیل کند، تصریح کرد: در مذاکره می توانیم امتیازی بدهیم و در مقابل آن امتیازی هم دریافت کنیم، جمهوری اسلامی ایران سال ها با اروپایی ها مذاکره می کرد، اما مشکل اصلی در برجام نگاه اعتمادسازی و خیال کاذب تبدیل دشمنی ها به دوستی بود و همین حقیقت هم سبب شکست ایران در مذاکرات شد.

حسینی، اعتماد نکردن به غربی ها و گرفتن ضمانت های لازم برای عمل آن ها به وعهده های توافق را لوازم اصلی یک توافق عقلانی دانست و بیان کرد: اگر در بحث رزمایش های نظامی و آزمایش های موشکی خود قوی تر عمل کرده و بر اقتصاد مقاومتی تأکید می کردیم، امروز می توانستیم با دست پر در برابر آمریکایی ها قرار بگیریم و به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/