شاهین پرس

تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی/ افزایش 400 هکتاری باغات گل محمدی بخش میمه برای مقابله با تنش های آبی

کدخبر: 79260
۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در ساعت ۱۲:۲۴ بعد از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛ خشکسالی از مزمن ترین و زیان بارترین بلایای طبیعی و حالتی از اقلیم به شمار می رود که ممکن است در همه مناطق با اقلیم های مختلف رخ دهد، در حقیقت بخش اجتناب ناپذیری از تغییرات زمانی آب و هوا بوده و باید به عنوان پدیده قابل برگشت و غیر قابل پیش بینی آن را در برنامه ریزی ها مورد توجه قرار داد.

خشکسالی یک اختلال موقتی است که با خشکی تفاوت دارد زیرا خشکی صرفا محدود به مناطقی با بارندگی کم اطلاق می شود و حالتی دایمی از اقلیم است اما بنابه تعریف، خشکسالی شامل یک دوره پیوسته و پایدار از چندین روز تا چندین سال است که در این دوره مقدار بارندگی منطقه به میزان قابل توجهی کاهش یافته و گیاهان دچار کمبود آب می شوند.

شرایط حاد خشکسالی سال های اخیر خسارت قابل توجهی بر محیط زیست و کشاورزی شهرستان شاهین شهر و میمه گذاشته است بطوری که بسیاری از اراضی کشاورزی در روستاها خشک و لم یزرع شده و به دنبال آن با مهاجرت روستاییان به شهرها برخی از روستاهای بخش میمه شهرستان خالی از سکنه شده است. چنانچه برای مقابله با این پدیده اقدامات ویژه ای انجام نشود پیشرفت تهاجمی کویر به سمت شهرها افزایش خواهد داشت.

افزایش 400 هکتاری باغات گل محمدی در بخش میمه شهرستان

علی‌اصغر رستمی، تغییر الگوی کشت و استفاده بهینه از منابع آب زیرزمینی، را مهمترین راهکار مقابله با کم آبی در بخش کشاورزی دانست و خاطرنشان کرد: علاوه بر تغییر الگوی کشت و آبیاری اراضی کشاورزی، کشت گلخانه‌ای نیز راهکار مناسبی برای مقابله با تنش‌های آبی در اراضی کشاورزی است که با توجه به خشکسالی سالهای اخیر وسعت گلخانه‌های این شهرستان به بیش از 40 هکتار افزایش پیدا کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شاهین‌ شهر و میمه، با بیان اینکه پروانه تأسیس 20 هکتار گلخانه در این شهرستان صادر شده و به‌ تدریج در نوبت بهره‌برداری قرار دارند به احداث شهرک گلخانه‌ای هشت هکتاری بخش میمه اشاره کرد و افزود: هزینه تقریبی احداث هر هکتار گلخانه بین 800 هزار تا یک‌ میلیون و 200 هزار ریال است که با بهره‌برداری از هر هکتار گلخانه، برای 10نفر، شغل ثابت کشاورزی ایجاد می شود.

وی از افزایش اراضی باغات گل محمدی در بخش میمه شهرستان شاهین شهر و میمه خبر داد و اظهار کرد: کشاورزان بخش میمه به منظور مقابله با تنش های آبی وسعت باغات گل محمدی را از 70 هکتار سالهای قبل به 400 هکتار افزایش داده اند.

صرفه جویی 20 درصدی آب با تجهیز یک هزارو 600 هکنار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین 

کارشناس بخش کشاورزی، تغییر سیستم آبیاری نوین به جای کشت غرقابی و سنتی را از دیگر راهکارهای مقابله با خشکسالی بیان کرد و افزود: کشاورزان خرده مالک در سال‌های اخیر با دریافت کمک‌های بلاعوض، موفق شدند با تجهیز یک هزار و 600 هکتار از اراضی خود به سیستم آبیاری نوین، 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند.

وی با توصیه به کشت محصولات کم آب، خاطرنشان کرد: شرایط بحرانی آب در پی کاهش بارندگی موجب پایین رفتن سفره های آب زیرزمینی شده است که توسعه کشت زعفران به‌ جای محصولات پر آب از جمله راهکارهای مقابله با پدیده خشکسالی است چرا که زعفران گیاهی نیمه گرمسیری و در مناطقی دارای زمستان‌های ملایم و تابستان گرم و خشک به‌خوبی رشد می کند، همچنین مقاومت زعفران در مقابل سرما نیز زیاد است.

وی با بیان اینکه زعفران به هوای معتدل نیاز دارد و زمان کشت آن از پائیز شروع شده و تا اوایل بهار ادامه دارد، ابراز کرد: اراضی آفتاب‌گیر و بدون درخت که در معرض بادهای سرد نباشد نیز برای رشد زعفران مناسب است و این شرایط آب و هوایی علاوه بر بخش میمه، در گز برخوار و گرگاب نیز وجود دارد که در صورت کاشت، محصول زعفران باکیفیتی به دست خواهد آمد.

رستمی، با اشاره به کشت زعفران در 60 هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان، ابراز کرد: کشاورزان زعفران کار شهرستان شاهین شهر و میمه امسال از 60 هکتار مزارع خود 300 کیلوگرم زعفران به ارزش تقریبی بیش از دو میلیارد تومان زعفران برداشت کردند.

اجرای روش های نوین آبیاری در 12 هزار 789هکتار از اراضی کشاورزی استان اصفهان با افزایش 60 درصدی راندمان آبیاری 

حمیدرضا باقرصاد، با اشاره به اختصاص بالغ بر 2 هزار 206میلیارد ریال اعتبار برای طرح های آب و خاک استان اصفهان مصوب گفت: از رقم یک هزار 577 میلیارد ریال تخصیص و هزینه شده است.

مدیر آب و خاک جهاد کشاورزی استان اصفهان افزود: سال گذشته 428 میلیارد ریال در شبکه های آبیاری و زهکشی حوزه زاینده رود برای یک هزارو 330 هکتار هزینه شد که 93/2 میلیون مترمربع بهره وری در آب کشاورزی را به همراه داشت.

وی از افزایش 60 درصدی ظرفیت راندمان آبیاری در سال 96 خبر داد و اضافه کرد: به منظور کمک های فنی و اعتباری برای توسعه روش های نوین آبیاری بالغ بر یک هزارو 565 میلیارد ریال برای سطح 11 هزار 321 هکتارمصوب شده بود که خوشبختانه 12 هزار 789هکتار برنامه ریزی و هزینه شد همچنین برای عملیات بازسازی و مرمت 135 کیلومتر از قنوات استان اصفهان نیز بالغ بر 239 میلیارد ریال اعتبار هزینه شد.

افزايش بهره وري آب و عمليات بهزراعي مهمترین راهکار مقابله با کم آبی

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، راهکار های مقابله با خشکسالی را به دو دسته افزايش بهره وري آب و عمليات بهزراعي تقسیم کرده و بیان می کند: مهمترین اقدامات لازم برای افزايش بهره وري آب در اراضی باغات استان، آبياري در ساعات اوليه صبح و يا هنگام غروب آفتاب و شب است و همچنین استفاده از دو تشتك در سايه انداز درخت و هدايت آب در مسير تارهاي كشنده ريشه تا ضمن جلوگيري از مصرف بي رويه، آب را به نقطه جذب ريشه منتقل نموده تا كارآيي آن بالاتر رود.

احمدرضا رئیس زاده، با بیان اینکه آبياري باغات در زمين‌هاي مسطح را باید بصورت نواري در دو طرف درختان انجام داد افزود: در شرايط حاد خشكسالي مي توان در هر دور آبياري يكطرف درختان را آبياري کرد، در اراضي شيبدار نیز لازم است با ايجاد چاله هاي هلالی شكل به شعاع حداقل سايه انداز درخت و در امتداد خطوط عمود بر جهت شيب اصلي دامنه ضمن ذخيره نزولات زمستاني حداكثر بهره برداري از آب آبياري در طول فصل بعمل آید.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان، با توصیه به استفاده از سیستم آبیاری مکانیزه، خاطرنشان کرد: برای انتقال آب از منبع تامين آب تا محل ورودي باغ از لوله هاي پلي اتيلن يا لوله هاي پلاستيكي و يا پوشش پلاستيكي در كف جوی‌ها استفاده شود، همچنین باغداران در باغات فاقد استخر ذخیره آب، می توانند با استفاده از تانك و يا مخازن ذخيره آب با پوشش‌هاي پلاستيكي برای ذخيره سازي آب اقدا کنند و در باغات بزرگ مجهز به سيستم آبياري تحت فشار نیز با نصب تانسيومتر آبياري هوشمند اتجام دهند تا آبیاری به اعماق مختلف خاك انجام شود.

استان اصفهان با حدود 72 هزارو 751 هكتار سطح كشت محصولات باغي آبي و ديم معادل 13 درصد از اراضي مورد بهره‌برداري در بخش را به محصولات باغی با ميزان توليد حدود 511 هزارو 783 تن اختصاص داده است.

انتهای پیام/