۱۸:۰۰ - شنبه ۰۴ فروردین ۱۳۹۷

در بوستان مادر شاهین شهر برگزار شد؛

جشنواره سبزه و تخم مرغ های رنگی با موضوع بحران آب/ تصاویر

سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شاهین شهر، با هدف توجه به مسئله کم آبی، جشنواره سبزه و تخم مرغ های رنگی با موضوع بحران آب را در بوستان مادر این شهر برگزار کرد.

به گزارش شاهین پرس؛ سبزه کهن ترین و بارز ترین نمادی است که بر سر سفره هفت سین قرار می دهیم. اهمیت این نماد به حدی است که در گذشته های دور و در ایران باستان، بیست و پنج روز مانده به پایان سال، دوازده ستون از خشت خام در میدان شهر می ساختند تا به نشانه ۱۲ ماه سال بر روی هریک دانه یا غله ای بکارند. گندم، جو، برنج، باقلا، کاجیله (گیاهی از تیره‌ مرکبات)، ارزن، ذرت، لوبیا، نخود، کنجد، عدس و ماش را بر روی هر یک از این ستون ها سبز می کردند. مردم در ششمین روز فروردین، شادی کنان این سبزه ها را می کندند و جشنی برپا می ساختند.

درست است امروزه دیگر خبری از آن ستون ها نیست؛ اما هنوز هم بسیاری در خانه های خود رسم سبزه سبز کردن را انجام می دهند و ده روز یا دو هفته پیش از نوروز، در ظرف‌های کوچک و بزرگ دانه‌هایی چون گندم، عدس، ماش و … را سبز می کنند تا بر سر سفره هفت سین قرار گیرد.

به همین مناسبت جشنواره سبزه ها و تخم مرغ های رنگی با تلاش جمعی از بانوان در بوستان مادر شاهین شهر برگزار شد.

این مراسم با همکاری شرکت آب و فاضلاب شهرستان، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی و سازمان بازیافت شهرداری شاهین شهر با موضوع بحران آب برگزار شده بود که در انتها بهترین سبزه و نخم مرغ رنگی انتخاب و جوایزی به آنها اهدا شد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.