۱۱:۰۰ - جمعه ۱۱ اسفند ۱۳۹۶

روانشناس و مشاور خانواده:

شناسنامه هایی که فقط مُهر ازدواج را یدک می کشند/ سن ازدواج در طلاق عاطفی موثر است

احساس ناامیدی در حل مشکلات، ناامیدی نسبت به آینده، از دست دادن اعتماد به نفس و شادی گریزی از علائم هشدار دهنده طلاق عاطفی است.

به گزارش شاهین پرس؛ طلاق عاطفی به سردی روابط بین زن و شوهر گفته می شود که از ضعف ارتباط عاطفی زوجین سرچشمه می گیرد و تمام ابعاد رابطه مانند رابطه روحی، جسمی، عاطفی و گفتاری را تحت تأثیر قرار می دهد.

وجود این مشکل در رابطه باعث کم شدن انرژی مثبت و بی مهری در خانواده و بیگانگی زوجین با یکدیگر می شود و فقط برای هم حکم هم خانه ای را دارند که به همدیگر عادت کرده اند.

عدم درک صحیح از رفتار یکدیگر، بی علاقگی، سردی و نداشتن شناخت کافی از روحیات یکدیگر باعث ایجاد شکافی عمیق از لحاظ جسمی و روحی بین زوجین می شود.

آمار دقیقی از میزان طلاق عاطفی در کشور در دست نیست اما به جرات می توان گفت که آمار طلاق عاطفی در کشور ما از طلاق قانونی بیشتر است.

مریم یزدان پناه، روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار ما در این باره اظهار کرد: در هر سن و شرایطی می توان انتظار به وجود آمدن طلاق عاطفی را داشت و این مشکل می تواند در رابطه یک زوج جوان که تازه ازدواج کرده اند رخ دهد و یا حتی می تواند در یک خانواده با چندین فرزند کوچک و بزرگ رخ دهد اما در مجموع طلاق عاطفی بیشتر در سال های اول ازدواج رخ می دهد.

وی با اشاره به تاثیر سن در طلاق عاطفی افزود: در ازدواج سن مرد باید بیشتر از زن باشد ولی این اختلاف نباید از هفت تا 10 سال بیشتر باشد زیرا در این شرایط دو انسان مختلف در دو مرحله زندگی از هم قرار دارند و درک صحیحی از دنیای یکدیگر نخواهند داشت.

این مشاور خانواده ادامه داد: به طور مثال مرد 35 ساله ای که با یک دختر 20 ساله ازدواج کند با گذشت مدت زمان کمی متوجه می شوند که هر کدام خواسته های متفاوتی با یکدیگر دارند، زن می خواهد شور و عشق جوانی را تجربه کند در صورتی که مرد این دوره را سپری کرده و می خواهد در آرامش بیشتری زندگی کند و همین امر باعث ایجاد فاصله و در نهایت منجر به طلاق عاطفی می شود.

وی تاکید کرد: طلاق عاطفی معمولا از شکایت و گله مندی زوجین از یکدیگر شروع می شود و زمانی که نیازهای دو طرف از یکدیگر تامین نمی شود دیگر صدای همدیگر را نمی شنوند و همین نقطه زنگ هشدار شروع طلاق عاطفی است و در مرحله بعد نزاع بین زن و شوهر شکل می گیرد و با دعوا و صدای بلند خواسته های خود را بیان می کنند و آرامش جای خود را به خشم می دهد.

یزدان پناه اضافه کرد: پرتاب وسایل به سمت یکدیگر و توهین و کتک و تحقیر اوج مرحله طلاق عاطفی است و پس از این مرحله زوجین که در مقابل هم ناتوان شده اند دیگر اهمیتی به طرف مقابل نمی دهند و کار به جایی می رسد که تنها حکم یک هم خانه را بازی می کنند.

وی خاطر نشان کرد: در این خانواده ها افراد به هر نحوی می خواهند زمان کمتری را در خانه سپری کنند و فصای سرد و بی روح خانه باعث گریز افراد از منزل می شود و همین امر باعث به وجود آمدن آسیب های جدی اجتماعی می شود چرا که افراد سعی می کنند بیشتر وقت خود را با دوستان خود بگذرانند.

این روانشناس و مشاور خانواده تاکید کرد: محیط ناامن جامعه بستر اعتیاد، ارتباط های ناسالم و نامشروع و انجام کارهای خلاف شرع و عرف را برای این افراد فراهم می کند بنابراین طلاق عاطفی نه تنها به خانواده بلکه به اجتماع نیز آسیب جدی می رساند.

با بررسی طلاق عاطفی در بین زوجین می توان به این نکته پی برد که فردی که دچار طلاق عاطفی شده است به خود و سلامت جامعه آسیب می زند و وظایف خود را به درستی انجام نمی دهد.

زنانی که دچار طلاق عاطفی می شوند به نظافت منزل کمتر اهمیت می دهند و حوصله و رغبتی برای انجام کارها و حتی تربیت فرزندان ندارند و مردان نیز نسبت به وظایف خود سردتر می شوند و همین امر مشکل را دو چندان می کند و باعث آشفتگی روحی و ذهنی زوجین و افراد خانواده می شود.

زن و شوهر هیچ رغبتی برای شاد بودن یا حضور در جمع های خانوادگی ندارند و تنهایی را ترجیح می دهند و کم کم دچار افسردگی می شوند و علاوه بر آسیب جسمی و روحی خود، به جامعه آسیب وارد می کنند.

انتهای پیام/ صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.