شاهین پرس

پیشگیری از آسیب های اجتماعی نیازمند مشارکت همه دستگاه ها/ شکاف میان نسل ها عامل مهم افزایش آسیب های اجتماعی است

کدخبر: 78010
۱۲ بهمن ۱۳۹۶ در ساعت ۹:۳۹ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس؛ محمد اسماعیل زاده، در همایش آسیب های اجتماعی، با گرامیداشت ایام الله دهه فجر و تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا(س)، اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند« حضرت فاطمه(س) زنی بود که در حجره ای کوچک و خانه ای محقر، انسان هایی تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می درخشد».

خشونت در صدر آسیب های اجتماعی

مدیر آموزش و پرورش شاهین شهر، با تاکید بر لزوم انجام کار جدی در زمینه آسیب های اجتماعی، خاطرنشان کرد: امروز خشونت در صدر آسیب های اجتماعی در جامعه قرار دارد و این حقیقت از زبان سخنگوی ناجا مطرح شده است، و همچنین معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان اصفهان، خشونت را در جایگاه اول عناوین مجرمانه کشور می دانند.

وی یکی از ارکان اصلی برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی در کشور را آموزش و پرورش دانست و ابراز کرد: بسیاری از افراد و کارشناسان ادعا دارند که اگر آموزش و پرورش رسالت خود را به نحو صحیح انجام دهد، دیگر نباید با این حجم از آسیب های اجتماعی در جامعه روبرو باشیم، این ادعا صحیح است، اما کامل و دقیق نیست.

اسماعیل زاده، کانون خانواده را اصلی ترین و اولین نهاد مرتبط با نوجوانان و جوانان معرفی کرد و افزود: دانش آموزان بیشترین وقت خود را در کانون خانواده می گذرانند و بنابراین مهمترین قطعه پازل پیشگیری از آسیب های اجتماعی هم همان خانواده است و والدین باید به وظیفه خود در این زمینه عمل کنند.

مدیر آموزش و پرورش شاهین شهر، اجتماع و بزرگان و نخبگان جامعه را قطعه دوم پازل دانست و تصریح کرد: تریبون داران و همه افرادی که با نفوذ هستند و دارای مرجعیت علمی و مذهبی و فرهنگی و هنری و ورزشی در جامعه هستند و مردم سخن آن ها را می شنوند، نیز می توانند الگوهای خوبی برای رفتارهای اجتماعی در میان جوانان باشند.

وی افزود: البته اگر آموزش و پرورش بتواند فعالیت های خود را به خوبی انجام دهد، قطعاً نقش بی نظیری را در کاهش آسیب های اجتماعی ایفا خواهد کرد.

تشکیل کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی در آموزش و پرورش

اسماعیل زاده، با اشاره به فعالیت های کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی در سطح اداره آموزش و پرورش و مدارس، اظهار کرد: طرح «مدارس عاری از خطر» اولین طرحی است که در دستور کار این کمیته قرار دارد که ویژه دانش آموزان متوسطه دوم است، طرح «مراقبت از خود» هم ویژه محصلین ابتدایی است.

رئیس آموزش و پرورش شاهین شهر، «مدارس اجتماع محور» را سومین طرح کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی معرفی کرد و گفت: این طرح شامل همه مدارس و همه دانش آموزان می شود، طرح« مدارس مقابله با رفتارهای پر خطر» نیز ویژه مدارس متوسطه اول و چهارمین طرحی است که در دستور کار کمیته پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش و پرورش قرار گرفته است.

وی با اشاره به برنامه هایی نظیر جشنواره نوجوان سالم و کارگاه های مختلف ویژه اولیاء و دانش آموزان و فرهنگیان، تصریح کرد: اگر می خواهیم به نتیجه مطلوب در تربیت فرزندان خود دست پیدا کنیم، قطعاً باید نقش خانواده و مدرسه و سایر مجموعه ها و اجتماع در کنار یکدیگر قرار داده شود، چرا که فاصله دانش آموزان با جامعه به اندازه یک دیوار مدرسه است و نوجوانان در معرض ابتلائات فراوانی قرار دارند.

اسماعیل زاده همدلی و همراهی و عزم ملی برای کاهش آسیب های اجتماعی در دولت تدبیر و امید را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: چند سالی است که طرح« تقسیم کار ملی» برای کاهش آسیب های اجتماعی از سوی دستگاه های مختلف در حال اجرا است و هر دستگاه وظایف و مسئولیت های ویژه ای دارد تا فرزندانی سالم و صالح در جامعه تربیت شوند.

رسانه، خانواده، آموزش و پرورش و نظام سیاسی، عوامل کاهش آسیب ها هستند

کارشناس آسیب های اجتماعی، نیز در این همایش با بیان اینکه در طول تاریخ همواره آسیب های اجتماعی حتی در مطلوب ترین جوامع هم وجود داشته است، ابراز کرد: جوامع راه گریزی از آسیب های اجتماعی ندارند و استاندارد ترین جوامع از نظر شاخصه های زندگی جمعی هم عاری از این آسیب ها نیستند، اما جوامعی هم داریم که آسیب ها در آن ها به حداقل ممکن رسیده اند.

بهروز مرادی، آسیب های اجتماعی را شامل طیف وسیعی از مظاهر و مصادیق نامطلوب زندگی جمعی دانست و افزود: خشونت در سطوح مختلف، بزهکاری، سرقت، عوامل مختل کننده امنیت فیزیکی و روانی، اعتیاد به مواد مخدر، قاچاق، استفاده از مشروبات الکلی و استفاده از سیگار و قلیان از جمله آسیب ها هستند، حتی طلاق هم به دلیل آسیبی که به بنیاد خانواده می زند و در نهایت به نوعی شکلی از ناهنجاری را در جامعه تولید می کند، می تواند آسیب اجتماعی باشد.

وی آسیب های اجتماعی را متغیر در طول تاریخ و در جوامع مختلف دانست و گفت: جوامع با بروز پدیده های جدید، آسیب های جدید تولید می کنند، رسانه های مختلف از این پدیده ها هستند و همین ابزار کاربردی بشر، در طول زمان آسیب های مختلفی را ایجاد می کند.

عملیاتی سازی نتایج پژوهش های آسیب شناسی، لازمه به حداقل رساندن ‏آسیب ها است

استاد دانشگاه تهران، آسیب شناسی را امری تخصصی و نیازمند پژوهش معرفی کرد و افزود: متأسفانه جامعه ما کارنامه موفقی در امر پژوهش ندارد و حتی پژوهش های صورت گرفته هم کاربردی نمی شوند و تنها در یک کتابخانه یا ویترین قرار می گیرند، اما باید بدانیم که کشورهای موفق در کاهش آسیب های اجتماعی، بر روی پژوهش و آسیب شناسی و کاربردی کردن تحقیقات، تلاش زیادی داشته اند.

وی با بیان اینکه تعهدورزی نسبت به تحقق و عملیاتی سازی نتایج پژوهش های آسیب شناسی در زندگی اجتماعی لازمه به حداقل رساندن آسیب ها در یک جامعه است، اظهار کرد: البته وجود کمیته ها در شهرستان برای رصد آسیب ها بسیار مغتنم است، اما اگر دیدیم با استمرار کار این کمیته ها، هنوز معضلات و آسیب ها به قوت خود باقی هستند و تکثیر می شوند، باید به دنبال دلیل آن بگردیم و عوامل ناکارآمدی را شناسایی کنیم.

مرادی، رسانه ها را یکی از عوامل مؤثر بر پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانست و تصریح کرد: گرچه امروز رسانه ها برای جامعه آسیب زا هستند و معضلاتی را به وجود آورده اند، امروز کشورهای اروپایی دسترسی کودکان تا سن 15 سالگی به شبکه های اجتماعی را محدود کرده اند، اما متأسفانه در کشور ما هیچ برنامه ای برای این موضوع وجود ندارد و حتی آموزش و پرورش بسیاری از برنامه ها و تکالیف مدرسه را در شبکه های اجتماعی قرار داده است.

کارشناس آسیب های اجتماعی، شرکت والدین در کارگاه های مختلف و مطالعه برای شناخت و رصد آسیب ها در عصر جدید را لازمه تربیت موفق فرزندان دانست و ابراز کرد: اگر برنامه مشخصی برای کنترل فرزندان در استفاده از رسانه های مختلف نداشته باشیم، قطعاً نمی توانیم انتظار فرزندانی صالح در آینده را داشته باشیم، از کوزه همان برون تراود که در اوست.

وی رسانه، خانواده و نظام آموزش و پرورش را سه جایگاه و عامل مهم برای تربیت فرزندان عنوان کرد و افزود: تربیت تنها شامل پند و اندرز نمی شود و نصیحت کردن دیگر جوابگو نیست، امروزه عوامل تأثرگذار بر تربیت فرزندان بسیار متنوع شده است، برای اصلاح در جامعه امروز دیگر نمی توان از روش های سنتی استفاده کرد و روش های قدیمی برای مسائل جدید کارآیی ندارند و نیازمند آگاهی های جدید هستیم.

مرادی، شکاف میان نسل ها را عامل مهمی در افزایش آسیب های اجتماعی اجتماعی در جامعه امروز ایران دانست و گفت: امروز با نوجوانان و جوانانی مواجه هستیم که از عدم درک شدن از سوی والدین خود شکایت دارند، والدین باید وقت بگذارند و این امور را بیاموزند.

وی نظام سیاسی را متولی مدیریت کلان جامعه و عامل مهم دیگر در کاهش آسیب های اجتماعی معرفی کرد و افزود: در روایت داریم که فقر سبب بی ایمانی می شود و این یک اصل جامعه شناختی است که حکومت ها و نظام های سیاسی باید به آن توجه داشته باشند، فقر تأثیر زیادی در شکل گیری آسیب های اجتماعی دارد.

انتهای پیام/