۱۵:۱۸ - جمعه ۰۶ بهمن ۱۳۹۶

مدیر حوزه علمیه اهل البیت(ع)شاهین شهر:

لزوم فراگیری احکام ویژه تشیع درباره ائمه اطهار/ معرفت و توسل نسبت به اهل بیت باید در کنار هم باشند

مدیر حوزه علمیه اهل البیت(ع)شاهین شهر، با اشاره به جایگاه مقدس ائمه طاهرین(ع) در مبانی اعتقادی مسلمانان، با ذکر برخی احکام، گفت: این جایگاه سبب شده تا احکام ویژه ای هم درباره ایشان وجود داشته باشد که ما موظف آن ها را رعایت کنیم و به فرزندان خود بیاموزیم.

به گزارش شاهین پرس؛ حجت الاسلام محمدعلی دائی با ذکر جایگاه مقدس و ویژه ائمه اطهار(ع)، ابراز کرد: این جایگاه خاص، سبب می شود تا احکام ویژه ای هم درباره ایشان وجود داشته باشد، بی احترامی به ساحت مقدس ائمه(ع) و حتی نسبت به نام ایشان عقوبت سختی دارد و باید بسیار در این رابطه احتیاط شود.

مدیر حوزه علمیه اهل البیت(ع)شاهین شهر، شناخت و معرفت کافی نسبت به ائمه اطهار(ع) را از ضرورویات شیعه دانست و افزود: اعتقاد به امامت و ولایت ائمه(ع) و پیروی و اطاعت از دستورات آن ها و برائت از دشمنان آن ها واجب شرعی است، بنابراین باید این موارد را به فرزندان خود بیاموزیم تا با رسیدن به سن تکلیف این مسائل را رعایت کنند.

وی دشنام به ائمه اطهار(ع) را از گناهان بزرگ معرفی کرد و گفت: حتی در صورت امکان به قتل رساندن دشنام دهنده به ائمه(ع) واجب است، مگر آنکه آن شخص متوجه گفتار خود نباشد و شرایط خاصی داشته باشد، دروغ بستن به ائمه(ع) مانند پیامبر گرام اسلام(ص) ‏مبطل روزه و حرام است.

مدیر حوزه علمیه اهل البیت(ع)شاهین شهر، با بیان اینکه پرداخت تمامی خمس و سهم سادات در صورت حضور امام معصوم(ع) به ایشان واجب است و نمی توان آن را به شخص دیگری داد، افزود: در زمان غیبت امام زمان(عج) باید این وجوهات را به ولی فقیه و حاکم شرع یا نمایندگان رسمی آن ها داد.

حجت الاسلام دائی، ثواب خواندن نماز در حرم ائمه اطهار(ع) را بالاتر از مساجد دانست و تصریح کرد: ثواب نماز خواندن در حرم امام رضا(ع) یا سیدالشهدا(ع) و امیرالمؤمنین(ع) بسیار بالاست، اما از نظر برخی مراجع تقلید حفظ شأن زیارت ائمه(ع) از نماز خواندن در حرم بالاتر است، یعنی نباید برای نماز خواندن در حرم ائمه(ع) مانعی برای زیارت سایر مردم ایجاد کنیم، همچنین نباید برای نماز خواندن به ضریح حضرت معصومین(ع) بی احترامی شود.

خداوند به واسطه ائمه اطهار(ع) امنیت را در شهرها برقرار می کند

وی علاوه بر بیداری و هوشیاری و معرفت لازم نسبت به شخصیت حضرات معصومین(ع)، توسل به ایشان را از ضروریات دین اسلام عنوان کرد و گفت: خداوند به وسیله ایشان امنیت و آرامش را در جوامع برقرار می کند، حتی رزق و روزی ما هم بنا بر زیارت جامعه کبیره و دیگر منابع شیعه به واسطه ائمه(ع) به دست ما می رسد، بنابراین هرچند معرفت بسیار مهم است، اما هرگز نباید نسبت به توسل به ایشان غافل شویم.

سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه شاهین شهر غلو کردن نسبت به ائمه(ع) را محل اشکال دانست و ابراز کرد: ادعای عبودیت نسبت به ائمه(ع) و استقلال اهل بیت(ع) از خداوند صحیح نیست، ائمه(ع) همه کارهای خود را به اذن و دستور خداوند انجام می دهند.

حجت الاسلام دائی، با بیان اینکه حفظ تقدس اسماء جلاله الهی واجب شرعی است، گفت: لمس کردن و مسح اسامی خداوند بدون وضو اشکال دارد و مطابق برخی فتاوای مراجع تقلید اسامی ائمه اطهار(ع) هم چنین حکمی دارد، البته اگر منظور و نیت اشخاص از نوشتن برخی کلمات، اسامی ائمه(ع) نباشد، دیگر این حکم برای آن برقرار نیست و می توان بدون وضو اسامی افراد غیر از اهل بیت(ع) را مسح کرد.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.