۰۸:۳۰ - یکشنبه ۰۳ دی ۱۳۹۶

ارتقاء سطح بهداشت و سلامت جامعه از حقوق شهروندی است/ ارزیابی رایگان خطرپذیری بیماریهای غیرواگیردار در مراکز بهداشتی

فرماندار شاهین شهر و میمه گفت: آموزش برای ارتقاء سطح سلامت مردم از حقوق شهروندی محسوب می شود که شهرداری‌ها باید در برنامه های آموزش شهروندی خود قرار دهند.

به گزارش شاهین پرس؛ فرماندار شهرستان شاهین شهر و میمه، در کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان، با تاکید بر اهمیت سلامت و بهداشت جامعه گفت: بهداشت و سلامت شهروندان از خطوط قرمز و اولویت های مهم شهرستان است که باید مورد توجه دستگاه های مربوطه قرار بگیرد.

علیرضا بصیری، با بیان اینکه آموزش و آگاهی بخشی برای ارتقاء سطح سلامت مردم از حقوق شهروندی محسوب می شود، خاطرنشان کرد: برای ارتقای سطح سلامت جامعه، شهرداری های شهرستان آموزش بهداشت و سلامت را باید در برنامه های آموزش شهروندی خود قرار دهند.

وی با اشاره به اهمیت سلامت و بهداشت جامعه، بر شیوه صحیح و اصولی جمع آوری پسماندهای پزشکی تاکید کرد و افزود: با توجه به اینکه افزایش سطح سلامت جامعه از جمله مطالبات شهروندان است، برای موضوع بی خطرسازی پسماند های پزشکی از مطب ها، کلینیک ها و مراکز نگهدای بیماران، دستگاه های متولی از جمله شبکه بهداشت و درمان، شهرداری، محیط زیست و غیره با محوریت فرمانداری بصورت کارشناسی شده تصمیم گیری و اقدام کنند.

طرح خطرسنجی بیماریهای غیرواگیردار بصورت رایگان در مراکز و خانه های بهداشتی انجام می شود

معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان، با اشاره به افزایش آمار مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیرواگیردار (قلبی عروقی) گفت: پیشگیری از ابتلا به بیماریها همواره یکی از رویکرد های اصلی شبکه بهداشت و درمان است که با توجه به کاهش سن ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی برنامه ریزی برای خطرسنجی بیماریهای ضروری است.

فخرالسادات اعتضادی، از اجرای طرح غربالگری بیماریهای غیرواگیردار از جمله ایدز و سرطان در مراکز بهداشتی شهرستان خبرداد و افزود: علاوه بر اجرای طرح غربالگری ایدز و سرطان طرح خطرسنجی بیماریهای قلبی و عروقی نیز بصورت رایگان در مراکز بهداشتی شهرستان اجرا می شود.

کارشناس شبکه بهداشت و درمان شهرستان، بیماریهای غیرواگیر را دغدغه بهداشت جهانی عنوان کرد و افزود: امروزه علت 90 درصد مرگ و میر در کشور بیماری های غیرواگیردار است.

بیماریهای غیرواگیردار شایع ترین علت مرگ و میر

جعفری افزود: ابتلا به بیماریهای عفونی، شایع ترین علت مرگ و میر در دو دهه گذشته بود که با انجام واکسن این بیماریها ریشه کن شد اما در دهه اخیر عمده مرگ و میرها ناشی از بیماریهای غیرواگیردار از جمله بیماریهای قلبی و عروقی و انواع سرطان است.

وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد سه نوع سرطان سینه، دهانه رحم و کولورکتال شایعترین انواع سرطان در کشور است افزود: اجرای طرح ارزیابی خطر پذیری بیماریهای قلبی و عرقی، غربالگری بیماری های دیابت، فشار خون و سرطان که بصورت رایگان در همه مراکز و خانه های بهداشتی انجام می شود، از برنامه های ” ایراپن” برنامه جامع، برای مقابله با چهار عامل مشترک بیماریهای غیرواگیردار است.

آماده باش دامپزشکی برای مقابله با احتمال شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، ممنوعیت عرضه مرغ و ماهی بصورت دوره گردی، جمع آوری فلافل فروشی های سیار سطح شهر، مشارکت همه شهرداری ها برای جمع آوری و نگهداری سگ های مزاحم از سطح شهر و تشکیل جلسه ویژه برای بی خطرسازی پسماندهای پزشکی مطب ها، مراکز نگهداری بیماران و کلنیک های سطح شهرستان، برخی از مصوبات جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان شاهین شهر و میمه است که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شده بود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.