شاهین پرس

۱۲ توصیه به زائران راهپیمایی اربعین/ تفکر و یاد شهدا را فراموش نکنید

کدخبر: 76932
۴ آبان ۱۳۹۶ در ساعت ۱۱:۵۱ قبل از ظهر

به گزارش شاهین پرس، سید مهدی طباطبایی/ کاروان‌های پیاده روی اربعین در فاصله‌ی چند روز مانده به این موعد عظیم، در حال عظیمت به عراق هستند. با این حال توصیه‌هایی وجود دارد که در صورت رعایت آن می‌توانند بهره‌های بیشتری از این سفر معنوی ببرند:

۱- یک کوله‌ی جادار به همراه داشته باشید:

حتما کوله‌ای انتخاب کنید که جادار و برای مسافت‌های طولانی مناسب باشد. کوله‌هایی که محل اتصال بندهای شانه‌ای با کتف‌ها و اتصال پشت کوله با کمر دارای محافظ‌هایی برای کاهش فشار و جلوگیری از عرق کردن محل‌های تماس است، برای پیاده روی‌های طولانی مناسب‌تر است.

 

۲- وسایلی که باید داخل کوله پشتی باشد؛

در طول حدود ۱۰ روزی که سفر پیاده روی طول می‌کشد، احتمالا حداکثر یکی دو بار امکان استحمام فراهم می‌شود. با این حال حتما حداقل دو دست لباس زیر به همراه داشته باشید. غیر از این، مواد شوینده برای استحمام و شست و شوی لباس هم همراه خود ببرید.

اگر توانستید لباس بادگیر همراه داشته باشید، بهتر آن است که بادگیرهای بارانی با خود ببرید. اگر در مسیر باران ببارد، این لباس می‌تواند شما را از خیس شدن حفظ کند، حداقل هم این است که برای استراحت در شب‌ها، که دمای هوا به صورت طبیعی پایین می‌آید، این لباس‌ها را می‌توانید برای گرم کردن بدن بپوشید. البته به یاد داشته باشید که لباس گرم یکی از چیزهای ضروری است که باید در کوله پشتی داشته باشید. کیسه خواب هم می‌توانید همراه خود ببرید. البته اگر لباس بادگیر داشته باشید، نیازی به کیسه خواب نخواهید داشت.

حتما نخ و سوزن هم همراه ببرید تا اگر کوله پشتی یا لباس‌ها دچار پارگی شد بتوانید آن را ترمیم کنید. قرص سرماخوردگی، داروهای مربوط به درد عضلانی مثل پیروکسیکام، داروهای استروئیدی که معمولا برای درمان عرق سوز شدن پوست به کار می‌رود و به پودر بچه معروف است و کپسول‌های چرک خشک کن معمولی هم با خود ببرید تا اگر نیاز شد از آن استفاده کنید. هر چند در مسیر مراکزی به عنوان درمانگاه‌های سیار وجود دارد.

۳- بهترین کفش برای پیاده روی؛

بعضی برای پیاده روی کفش‌های کتانی یا حتی پوتین به پا می‌کنند، در صورتی که این کفش‌ها باعث ایجاد درد و تاول پا می‌شود. بهترین کفش برای پیاده روی‌های طولانی دمپایی است. سعی کنید یک دمپایی یا صندل مناسب با پاهای خود را برای پیاده روی پیدا کنید.

 

۴- خوراکی کم ببرید؛

با توجه به این که موکب‌ها به وفور در مسیر حضور دارند و از زائران پذیرایی می‌کنند، به همراه داشتن خوراکی در حد لزوم کفایت کنید. معمولا حضور موکب‌ها باعث می‌شود زائران فرصت نکنند از خوراکی‌هایی که با خود برده‌اند استفاده کنند!

۵- پول عراقی همراه خود ببرید:

هرچند در عراق دلار و ریال ایران را هم قبول می‌کنند، ولی سعی کنید حتما دینار عراق را هم همراه داشته باشید تا اگر نیاز شد بتوانید از آن استفاده کنید. به همراه داشتن ۵۰ هزار دینار (که حدودا ۱۶۰ هزار تومان می‌شود) برای هر نفر کافی است.

۶- برای حرکت خود برنامه ریزی کنید:

گروه‌ها یا دوستانی که با هم در پیاده روی شرکت می‌کنند سعی کنند همیشه دو قرار با هم بگذارند، مثلا بگویند فلان ساعت پای فلان عمود باشید تا اگر کسی خودش را به قرار اول نرساند، بتواند در قرار دوم سایر اعضای گروه را پیدا کند.

کسانی هم که می‌خواهند همدیگر را راحت‌تر پیدا کنند می‌توانند پشت کوله‌های خود جای علم تعبیه کنند و پرچم‌های مشترکی را بر سر چوب‌هایی یک متری نصب کنند یا کوله‌هایی همرنگ داشته باشند.

سعی کنید روز حرکت و شب استراحت کنید، زیرا هم مسیر امن‌تر و هم هوا گرم‌تر است. معمولا اگر تا قبل از غروب آفتاب جای خود را در موکب‌ها برای استرحت شبانه مشخص نکنید، مجبور می‌شوید در خارج از موکب و در فضای آزاد، که هوای آن جا بسیار سرد است جا بگیرید.

مسیر نجف تا کربلا معمولا در سه روز طی می‌شود، هرچند کسانی که آمادگی بدنی بهتری دارند می‌توانند در کمتر از این زمان نیز راه را بپیمایند. بهتر است قبل از شروع پیاده روی، مسیر را به سه قسمت تقسیم کنید تا راحت‌تر بتوانید به مقصد برسید.

بهتر است در مسیر گروه‌های مختلفی تشکیل شوند و به صورت دسته‌های عزاداری نوحه‌هایی را زمزمه کنند. حتی اگر میسر باشد خواندن زیارت عاشورا و تهجد در مسیر بسیار خوب است.

 

۷- به بهداشت توجه داشته باشید:

بیشتر سعی کنید از پذیرایی موکب‌هایی که شرایط بهداشتی را بیشتر و بهتر رعایت می‌کنند استفاده کنید. هر چند به برکت امام حسین(ع) در پیاده روی اربعین بیماری کمتر به سراغ انسان می‌آید، حتی آنان که از درد و بیماری رنج می‌برند کمتر در این مسیر دچار این مشکلات می‌شوند. به همین خاطر بیماری‌های عفونی، حساسیت و حتی بیماری‌هایی نظیر سرماخوردگی کمتر پیش می‌آید.

۸- به یاد داشته باشید عراقی‌ها فارسی خوب بلدند!

بسیار پیش می‌آید که زائران ایرانی به خاطر این که فکر می‌کنند عراقی‌ها زبان فارسی را متوجه نمی‌شوند، بحث‌هایی را که مربوط به رژیم بعث و جنگ هشت ساله است در مسیر مطرح می‌کنند و آن را به عراقی‌ها نسبت می‌دهند. در حالی که اختلاط با مردم ایران و رفت و آمد زائران ایرانی در طول سالیان اخیر باعث شده است اکثر مردم عراق زبان فارسی را خود بلد باشند و از این حرف‌ها آزرده شوند. هر چند ممکن است به خاطر مهمان‌نوازی و پذیرایی از زائران اباعبدالله(ع) به روی خود نیاورند.

۹- مواظب افراد سودجو باشید:

در هر مکانی خلق و خوهای مختلفی هست، در مراسم پیاده روی هم مواظب افراد سودجویی که می‌خواهند از زائران اخاذی کنند باشید. دانستن حداقل‌هایی از زبان عربی در این مسأله می‌تواند مفید باشد.

۱۰- مطالعه کنید

شاید کمتر گفته شده باشد ولی سعی کنید خودتان را قبل از سفر با مطالعه مجهز کنید. فلسفه راهپیمایی اربعین، تاریخچه آن، چگونگی بازگشت دوباره اهل بیت امام حسین(ع) به کربلا و حتی نقشه و اماکن مذهبی مسیر را بدانید. ارزشش را خواهید فهمید.

۱۱- تفکر، سکوت، اشک و بس!

مسیر طولانی است و هر چقدر هم حرف برای گفتن داشته باشید و با حاشیه‌ها سرگرم شوید، باز وقت اضافه دارید. فرصت تفکر را در این زمان ها از دست ندهید که شاید هیچ وقت این فرصت تکرار نشود. در انگیزه و اهداف قیام حسینی تفکر کنید و به راه‌‌های غلط رفته بیاندیشید و راه جبران پیدا کنید. در همین مسیر پیمان ببندید تا انسان کاملی شویم که برای امام زمانمان، زینت باشیم نه مایه سرافکندگی! خلاصه بهترین توشه این راه چیزی جز تفکر، سکوت و اشک نیست! سرمایه‌ها را از دست ندهید.

 

۱۲- همه را دعا کنید:

حتما از شهدای هشت سال دفاع مقدس که این مسیر را برای زائران باز کردند، آن‌ها که روی پیشانی خود یا پشت لباس‌شان نوشته بودند «مسافر کربلا» ولی هرگز به بارگاه سیدالشهدا(ع) راه نیافتند، مادران و پدران شهدا که با آرزوی کربلا در فراق فرزندانشان سوختند، از شهدای مدافع حرم و سربازان گمنام امام زمان(عج)، پاسداران و سایر نیروهای امنیتی که برای تامین سلامت زائران از خانه و کاشانه‌ی خود دور شده‌اند و مشغول خدمتند یاد کنید و دعاگوی آن‌ها باشید.

انتهای پیام/خطب شکن