۰۹:۲۵ - یکشنبه ۰۹ مهر ۱۳۹۶

حجت الاسلام ماندگاری:

مأموریت اصلی اهل بیت(ع) هدایت بشر و تعیین اولویت ها است

استاد حوزه و دانشگاه مأموریت اصلی اهل بیت(ع) را هدایت بشر و تعیین اولویت ها دانست و گفت: برخی خیال می کند مأموریت ولی خدا شفاعت است و به همین دلیل برای امورات زندگی خود به علما و فقها مراجعه نمی کنند که سبب انحراف آن ها می شود.

به گزارش شاهین پرس، عضو هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا در اجتماع عزاداران شاهین شهری اصلی ترین مأوریت اهل بیت(ع) را هدایت انسان ها دانست و گفت: خیلی از مردم به اشتباه تصور می کنند که اصلی ترین مأموریت امامان معصوم(ع) شفاعت است و به همین دلیل هم تنها برای امور استخاره و موارد مشابه به روحانیان مراجعه می کنند.

حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری ادامه داد: یکی از بدبختی های امروز جامعه ما اینست که مردم از همه اقشار و با هر تخصصی خودشان را در مسائل دینی و شرعی صاحبنظر می دانند و حاضر نیستند برای امور زندگی خود از علمای دین نظر بخواهند.

وی با اشاره به داستان خوارج نهروان در زمان امیرالمؤمنین(ع)، افزود: خوارج معتقد بودند که قرآن آن ها را در امور شرعی کفایت می کند و حاضر نبودند ولایت هیچ بشری را بپذیرند و به همین دلیل هم منحرف شدند و نتوانستند از خط کش ولایت امیرالمؤمنین(ع) در تعیین اولویت ها بهره ببرند.

 عامل انحراف بشر در طول تاریخ نداشتن بصیرت در تبعیت از ولایت است

عضو هیئت امنای مؤسسه روایت سیره شهدا نداشتن بصیرت در تبعیت از ولایت را عامل انحراف بشر در طول تاریخ توصیف کرد و گفت: وقتی امام حسین(ع) از مکه خارج شد تا به سمت کوفه حرکت کند عده زیادی از مسلمانان که او را می شناختند و به مقام ایشان آگاهی داشتند همراه اباعبدالله(ع) حرکت نکردند و ترجیح دادند تا عمل حج واجب خود را به جای بیاورند و به گرد خانه خدا بگردند.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به اولویت ادامه جنگ تا نابودی کامل دشمن در زمان جنگ صفین بر مذاکره با دشمن حیله گر، اظهار کرد: برای حرکت در مسیر حق نیازمند تشخیص راه حق هستیم و در برهه های زمانی مختلف در طول تاریخ تنها ولی خدا است که می تواند اولویت ها در انجام فرائض دینی را تعیین کند و در واقع حق همان است که مقام ولایت تشخیص می دهد.

وی ‏دستور اطاعت از ولی فقیه در عصر غیبت را برگرفته از آیات قران و روایات اهل بیت(ع) دانست و ابراز کرد: خداوند در قرآن می فرماید که از خدا و رسول و اهل بیت(ع) اطاعت کنید و اهل بیت(ع) هم در روایات خود فرموده اند که در زمان غیبت از فقیه جامع الشرائط عادل و آگاه به امور زمان تبعیت کنید.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عمده معضلات امروز جامعه به دلیل رعایت نکردن دستورهای دین در زندگی است، افزود: متأسفانه بسیاری از مردم وقتی مشکلات عدیده خانوادگی به آن ها روی می آورد آن وقت به فکر دین و اسلام و قرآن می ‏افتند و تقاضای ‏کمک دارند و علاج واقعه را قبل از وقوع نمی کنند.

ولی فقیه اولویت ها را تشخیص می دهد

حجت الاسلام ماندگاری اظهار کرد: اطاعت نکردن بشر از ولی خدا تنها منحصر به زمان امام حسین(ع) یا امیرالمؤمنین(ع) نیست و امروز هم برخی نمی توانند اولویت ها را تشخیص دهند و به نام عمل به واجب «برائت» آشکارا به مقدسات اهل سنت توهین ‏می کنند و به امر ولی فقیه اهمیت نمی دهند.

وی انجام واجبات را از راه های مختلف ممکن دانست و تصریح کرد: برائت تنها از طریق توهین به مقدسات اهل سنت صورت نمی گیرد، افرادی که دستورهای ولی فقیه را اطاعت نمی کنند خوارج زمان هستند و راهی که طی می کنند به باطل و خسران ختم ‏می شود.

استاد حوزه و دانشگاه عمل به واجبات و دوری از محرمات را تنها راه حرکت در مسیر حق عنوان کرد و گفت: اما برای تشخیص اولویت ها مجبوریم از ولی خدا پرسش کنیم و در عصر غیبت کبری این ولی فقیه است که مؤمنین را از انحراف نجات می دهد و به راه راست راهنمایی می کند.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به آیات 102 و 103 سوره کهف و عدم فهم مردم کوفه در دوران امام حسین(ع) برای تشخیص مسیر صحیح، ابراز داشت: گاهی انسان ها نمی فهمند که در مسیر انحراف حرکت می کنند و خیال ‏می کنند مسیر صحیح را در پیش گرفته اند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.