۲۰:۵۸ - یکشنبه ۰۲ مهر ۱۳۹۶

حجت الاسلام رفیعی مطرح کرد؛

غفلت منابر و روضه ها از توصیف صفت نشاط در یاران اباعبدالله

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به معضل افسردگی در جامعه امروز و عواقب آن، شهدای کربلا را مظهر انسان های با نشاط دانست و گفت: یکی از صفات یاران اباعبدالله(ع) که در منابر و روضه ها مغفول مانده همین صفت فرح و نشاط است.

به گزارش شاهین پرس، حجت الاسلام ناصر رفیعی، با اشاره به لزوم شناخت صفات و ویژگی های امام حسین(ع) و شهدای کربلا، گفت: بهترین معرفی امام حسین(ع) در زیارت ناحیه مقدسه از سوی امام زمان(عج) صورت گرفته که ایشان سیدالشهدا(ع) را فرزند پیامبر(ص)، سند قرآن و بازوی امت دانسته اند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام(ره) فرمود این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است یعنی اگر امام حسین(ع) نبودند دینی هم وجود نداشت، انقلاب اسلامی ‏هم با محرم به پیروزی رسید و شاه بعد از اربعین از کشور گریخت، یزید می خواست توحید را از بین ببرد، بنابراین همه بشریت مدیون سیدالشهدا(ع) هستند، گاندی امام حسین(ع) را الگوی خود می ‏داند «آنتوان بارا» مسیحی است و کتابی به نام« حسین در اندیشه مسیحیان» ‏با مضامین زیبا و عالی دارد.

وی با اشاره به آیه قرآن مبنی بر وجود صفت فرح و نشاط در شهدا به دلیل دریافت نعمت الهی، افزود: شهدای کربلا صفات بسیار والایی دارند که یکی از این صفات با نشاط و شاد بودن آن ها است که البته کمتر در منابر و روضه ها به آن پرداخته می شود، ‏شهدا زنده هستند و در نزد خدای خود روزی می خورند و از نشاط خاصی در دنیا و آخرت برخوردارند.

احساس گناه اولین عامل کسالت و ناامیدی است

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با تأکید بر ضرورت حفظ روحیه نشاط و شادابی در جامعه، ابراز کرد: طبق تحقیقاتی که انجام دادم چهار حس باعث کسالت و ناامیدی در افراد می شود که اولین آن احساس گناه است که برخی افراد بواسطه گناهان از فضل و رحمت ناامید می شوند.

حجت الاسلام رفیعی دومین احساس غلط را شکست و ناکارآمدی در زندگی برشمرد و اظهار کرد: از امام معصوم(ع) درباره شکست های زندگی سؤال شد و حضرت فرمود ما اهل بیت قبل از مصیبت تمام تلاش خود را می کنیم ولی زمانی که اتفاق افتاد صبر پیشه می کنیم.

وی تصریح کرد: احساس پوچی و بی هدفی و احساس بدبینی و مقایسه از دیگر احساس های غلط در ایجاد افسردگی و سستی است، ائمه اطهار(ع) در روایات توجه ویژه ای به معضل افسردگی و بی نشاطی داشته اند، امام سجاد(ع) در دعای اباحمزه ثمالی 11 دلیل را برای بی نشاطی انسان ها بیان می کنند که لازم است تا شیعیان به مضامین این دعا در این خصوص توجه جدی داشته باشند.

استاد حوزه و دانشگاه شادابی و سرحال بودن انسان در همه عرصه های زندگی مانند کار و عبادت را از ضروریات دانست و گفت: انسانی که حال کسل و فشل دارد قطعاً نمی تواند وظایف خود در جامعه را به خوبی و درستی انجام دهد و وظایف خود را ناقص باقی می گذارد.

افسردگی یک از دردهای رایج امروز جامعه است/ کسالت و افسردگی به دین و دنیای انسان لطمه می زند

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به حال خوش و شوخی کردن اصحاب امام حسین(ع) در شب عاشورا، بیان کرد: اصحاب اباعبدالله(ع) با اینکه می دانستند همگی فردا شهید خواهند شد اما هرگز شادابی خود را از دست ندادند و در روز عاشورا هم برای نبرد با دشمن از یکدیگر سبقت می گرفتند.

وی ایستادگی حضرت زینب(س) و خنثی کردن توطئه های یزید بعد از اسارت را نشانه ای از نشاط در وجود حضرت(س) ارزیابی کرد و افزود: حضرت زینب(س) هرگز لحظه ای دچار افسردگی نشدند و در آن شرایط سخت با نشاط به روشنگری برای افشای چهره پلید بنی امیه پرداختند و نقشه های یزید را نقش بر آب کردند.

استاد حوزه و دانشگاه انسان مؤمن را از افسردگی و کسالت دور دانست و اظهار کرد: در روایت داریم که انسان مؤمن صبح با حال شادابی و فرح از خواب بیدار می شود و برای امور زندگی و جامعه خود تلاش می کند، افسردگی یک از دردهای رایج امروز جامعه ماست که متأسفانه بسیاری از جوانان گرفتار آن هستند.

حجت الاسلام رفیعی ابراز کرد: نبود شادابی و کسالت هم به دین لطمه می زند و هم به دنیا، یک انسان کسل عبادت انجام می دهد تا از تکلیف راحت شود ولی انسان با نشاط در اول وقت عبادت را به جا می آورد و حتی برای بعد از مرگش نیز وصیت به انجام عبادت می کند.

اتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.