۱۵:۳۱ - شنبه ۰۱ مهر ۱۳۹۶

حجت الاسلام رفیعی به طلاب توصیه کرد؛

لزوم نگاه ویژه طلاب به تفسیر قرآن و علوم اعتقادی/ طلبه باید دردی از دردهای جامعه راعلاج کند‏

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مجاهدت های عالمان شیعه برای حفظ میراث عظیم تشیع، طلاب را نسبت به فراگیری تفسیر قرآن و علوم اعتقادی و کلامی در کنار دروس حوزه توصیه کرد و گفت: طلبه باید بتواند دردی از دردهای جامعه راعلاج کند.

به گزارش شاهین پرس، حجت الاسلام ناصر رفیعی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید طلاب خواهر حوزه های علمیه شاهین شهر، دولت آباد، ملک شهر و رهنان، با اشاره به جایگاه رفیع علم نزد پیامبر اسلام(ص) و ائمه طاهرین(ع) گفت: طلاب ما باید ارزش تحصیل در حوزه های علمیه را بدانند و در این خصوص به شماتت ها و وسوسه های افراد جاهل توجهی نکنند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه همواره در طول تاریخ علمای شیعه زحمات زیادی برای حفظ میراث عظیم تشییع کشیده اند ادامه داد: شیخ عباس قمی که صاحب هزار و یکصد جلد کتاب ارزشمند است گاهی در هنگام نوشتن پینه های دستش جدا می شد که آن ها را جمع آوری و در هنگام تشییع جنازه این پینه ها را همراه با بدن دفن کردند، این نشان از اهمیت تلاش علمی نزد فقهای بزرگ شیعه دارد.

وی زخم سینه شیخ آقا بزرگ تهرانی در هنگام خاکسپاری ‏که ناشی از قرار گرفتن کتاب ها بر روی سینه و مطالعه زیاد بود را نشانه مجاهدت های بزرگان تشیع و درک اهمیت علم دانست و افزود: این عالم بزرگ شیعه در پاسخ به یاوه گویی بدخواهان تشیع 50 هزار از عناوین کتاب شیعه را در یک کتاب معرفی کرده است.

حجت الاسلام رفیعی خطاب به طلاب اظهار کرد: اگر بدانید که مجهولات شما از معلوماتتان خیلی بیشتر است همواره خودتان را نیازمند به مطالعه و تحقیق می دانید، باید به ‏نوعی برنامه ریزی کنید که وقت را هدر ندهید و از هر فرصتی برای کسب علم بهره ببرید، در زندگی اجتماعی خودتان را بالا ‏نگیرید و بیشتر با مردم و فامیل بجوشید اما از آن طرف هم همه تلاش خود را برای علم آموزی صرف کنید.‏

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به لزوم تلاش فراوان طلاب حوزه های علمیه در کسب علم و توجه ویژه به قرآن، اظهار کرد: طلاب باید بر قرآن مسلط باشند و بتوانند ‏قرآن را بدون اعراب گذاری به صورت کاملاً صحیح بخوانند، ادبیات خیلی برای طلاب مهم است اگر شما مجتهد شوید اما در ‏ادبیات ضعف داشته باشید مورد تمسخر مردم واقع می شوید.‏

وی با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام(ص) در تبیین ارزش علم در اسلام، تصریح کرد: سعی کنید عالم باشید و اگر نتوانستید متعلم باشید اگر باز هم نتوانستید شنونده علم شوید و یا اینکه لااقل دوستدار عالم باشید، اگر انسانی جزء هیچ کدام از این چهار قشر نباشد هلاک خواهد شد.

حجت الاسلام رفیعی با ذکر خاطره ای از سخنرانی آیت الله صافی گلپایگانی برای طلاب خارجی، گفت: آیت الله صافی در این مراسم در برخورد با یک طلبه سیاه پوست نیجریه ای خاضعانه خم شدند و بر دستان آن طلبه بوسه زدند، نکته جالب توجه در سخنرانی ایشان این بود که یادداشت  متن سخنرانی مربوط به 65 سال پیش را با خود آورده بودند و این نشان از وجود نظم بالا در زندگی علمای شیعه دارد.

استاد حوزه و دانشگاه توجه به ادبیات در میان طلاب را از ضروریات یک طلبه عنوان کرد و افزود: مرحوم آیت الله بروجردی تا اواخر عمر شریف خود گاهی اشعار سیوطی را در بالای منبر می خواندند اگر طلبه ای مجتهد هم بشود و هنوز در ادبیات ضعیف باشد مورد تمسخر مردم قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به جمله ای از مرحوم آیت الله ستوده مبنی بر اینکه درس خواندن مانند چاه کندن با سوزن است تصریح کرد: درس خواندن در حوزه های علمیه مشکل است و نیاز به عشق و علاقه دارد، امروز ما در جامعه نیاز عجیبی به طلاب فاضل داریم.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه هنوز بسیاری از مردم در اولیات احکام دین خود مانده اند، گفت: در کنار دروس فقه و ادبیات در حوزه های علمیه حتماً یک دور ترجمه و تفسیر کامل قرآن را بخوانید تفسیر تلخیص المیزان و سایر تفاسیر کم حجم نسبت به بقیه تفاسیر کوتاه تر است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در کنار کتب درسی حوزه کتاب های اعتقادی و کلامی برای رفع نیازهای جامعه و مردم را فراموش نکنید تا بتوانید دردی از دردهای جامعه را حل کنید، کتاب های شهید مطهری واقعاً مفید هستند، طلبه باید بتواند سؤالات مردم را پاسخ دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.