۰۳:۲۰ - جمعه ۰۳ شهریور ۱۳۹۶

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور:

برگزاری بزرگترین رخداد فرهنگی ورزشی کشور در شاهین شهر/ایجاد نواحی صنعتی در همه دهستان ها تا پایان سال ۹۷

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، جشنواره ملی وزشی روستایی را بزرگترین رخداد فرهنگی ورزشی تاریخ کشور توصیف کرد و گفت: شناسایی رشته های ورزشی در روستاها و گسترش جهانی آن ها از اهداف این جشنواره است.

به گزارش شاهین پرس، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور شب گذشته در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری برنامه های اولین جشنواره ملی فرهنگی ورزشی روستا در شاهین شهر، گفت: 310 نفر ورزشکار خانم و 434 نفر ورزشکار مرد در این جشنواره شرکت دارند و مجموع ورزشکاران زن و مرد در 13 رشته با یکدیگر مسابقه می دهند که با توجه به اختصاص رشته کشتی به آقایان خانم ها در شش رشته و آقایان در هفت رشته به رقابت می پردازند.

سید ابوالفضل رضوی این جشنواره را بزرگترین رخداد فرهنگی ورزشی در طول تاریخ ایران توصیف کرد و افزود: حدود 960 نفر از ورزشکاران، مربیان و داوران در این جشنواره شرکت دارند که نشان از عظمت و بزرگی این کار است.

وی شناسایی رشته های مختلف ورزشی در روستاها و اعزام برترین ها به مسابقات جهانی را از اهداف برگزاری جشنواره نام برد و افزود: بنا داریم نفرات برتر مسابقات به کشورهایی که مشترکات فرهنگی خوبی با ما دارند بفرستیم و باب تازه ای را در جهان در برگزاری ورزش های روستایی باز کنیم، که تاکنون 500 رشته ورزشی روستایی در استان اصفهان شناسایی شده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری هویت بخشیدن به روستاییان و عشایر جهان از طریق جشنواره های ورزشی را از نکاتی دانست که در دنیا کمتر بدان پرداخته می شود گفت: بسیاری از مردم دنیا خیال می کنند ما حتی برای زنان شهری خود هم در باب ورزش اهمیتی قائل نیستیم در حالی که برگزاری این جشنواره نشان می دهد زنان عشایر کشور ما نیز اهل ورزش هستند و بنا داریم این موضوع را همانند المپیک های جهانی در آینده ادامه دهیم.

وعده ایجاد نواحی صنعتی در همه دهستان ها تا پایان سال 97‏/ صنایع تبدیلی غذایی و فرآوری معدنی در اولویت هستند

رضوی روستاها را دارای پتانسیل سرمایه آفرینی دانست و گفت: در گذشته روستاها را آبادی می گفتند به معنی مکانی که آبادانی ایجاد می کند و تولید ثروت دارد و روستاییان به عنوان نیروهای این تولید بودند در حالی که بعد از پیروزی انقلاب با رشد دانشگاه ها امروزه از هر پنج خانوار روستایی یک تحصیلکرده دانشگاهی وجود دارد.

وی با اشاره به غفلت مسئولان کشور از توسعه روستاها در برهه هایی از تاریخ کشور، اظهار کرد: بیش از 95 درصد میوه های درختی و بیش از 93 درصد گندم کشور در روستاها تولید می شود، اما کارخانه های آرد و آبمیوه و کنسرو و کمپوت در شهرها قرار دارند، امروز بحث استقرار صنایع تبدیلی غذایی در روستاها و صنایع فرآوری برای معادن در دستور کار دولت قرار دارد.

معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی را از برنامه های دولت عنوان کرد و افزود: بیشتر معادن کشور در روستاها قرار دارند که قصد داریم با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت تا پایان سال 1397 در تمامی دو هزارو 600 دهستان کشور یک ناحیه صنعتی ایجاد کنیم.

رضوی به غنی بودن روستاهای ایران از گیاهان دارویی اشاره و با بیان اینکه آموزش های تخصصی برای بهره گیری روستاییان از فضای کسب و کار روستاها مورد توجه جدی قرار دارد، تصریح کرد: تولید گیاهان دارویی و صنایع دستی بخش های مهم دیگر در ایجاد نواحی صنعتی روستایی هستند که کشورهای ایران، هند و چین بزرگترین تولیدکنندگان صنایع دستی در جهان به شمار می روند.

وی توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی روستاها در دولت یازدهم را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: علاوه بر برگزاری این جشنواره ملی فرهنگی ورزشی که به منظور نمایش توانایی های فرهنگی اجتماعی روستاییان برگزار شده، اوایل اسفند سال جاری نیز نمایشگاهی از توانمندی های روستاییان کشور برپا می شود.

اختصاص 12 هزار میلیارد تومان برای تعاونی های روستایی در سال 96

معاون توسعه روستایی نهاد ریاست جمهوری از اختصاص بودجه 12 هزار میلیارد تومانی برای تعاونی های روستایی در سال 96 از محل صندوق توسعه ملی خبر داد و ابراز کرد: دلیل افزایش چشمگیر این بودجه موفقیت های بزرگ طرح های توسعه تعاونی های روستایی در سال گذشته بوده است.

رضوی ایجاد 160 هزار شغل پایدار در روستاهای کشور در سال گذشته را محصول همیاری و مشارکت نهادهای مختلف دانست و با تاکید بر اینکه صنعتی شدن کشاورزی می تواند مشکل کمبود آب کشاورزان را حل کند تصریح کرد: با وجود مصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی کشت محصولات گلخانه ای با استفاده از آبیاری تحت فشار می تواند معضل آب را مرتفع کند.

وی برقراری روابط با کشورهای همسایه بخصوص عراق را از سیاست های دولت عنوان کرد و افزود: جاذبه های گردشگری کشورمان در برخی نقاط روستاها در دنیا بی نظیر است و توریسم روستایی می تواند نقش خوبی در اشتغال روستاییان ایفا کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.